De la Giurgiu la venetia
  • Metode de construit ambarcatiuni

    Cele mai populare metode de construcţia au la baza placajul (plywood). Nu vorbim de orice tip de placaj, ci de placajul "tego" marine - adică un placaj de o calitate superioară, destinat special construcţiei de bărci. În plus, pentru lipiri şi etanşări se folosesc răşinile epoxidice şi fibra de sticlă. Pentru mai multe detalii, consultaţi articolul referitor la materiale.

    Construcţia din placaj nu necesită unelte complexe, doar câteva unelte de tâmplărie de bază: un fierăstrău (de mână, pendular sau circular), unelte de şlefuit, o bormaşină mică şi alte accesorii mărunte. De asemenea, pentru lucrul cu răşinile sunt necesare spatule specifice, vase pentru mixaje şi echipament de protecţie.

    Bineînţeles, este nevoie de un spaţiu adecvat construcţiei, suficient de mare pentru barcă, materiale şi constructor. Cele mai multe proiecte de acest gen se desfăşoară în garaje (duble sau chiar simple), cu un singur constructor ajutat din când în când de cineva (soţie, copii).

    O construcţie de acest gen nu necesită extraordinare abilităţi tehnice sau cunoştinţe, totuşi, e bine să aveţi aveţi măcar o "mână dreaptă" (dacă vi se spune des că aveţi două mâini stângi ... poate ar fi bine să vă reorientaţi). Câteva cunoştinţe tehnice necesare pentru a înţelege planurile şi a putea măsura corect vă vor fi de asemenea de folos.

    Unele firme (din ţările civilizate, bineînţeles) oferă kituri de construcţie, care asamblate formează osatura, coca şi structura interiorului. Practic se elimină faza de tăiere a acestor elemente (împreună cu faza de transpunere a planului).

    Printre cele mai populare metode de construcţie care folosesc placajul este metoda stitch and glue (într-o traducere liberă "coase şi lipeşte"). Planul este transpus pe foi de placaj, care aste apoi tăiat în foi longitudinale. Foile sunt asamblate ("cusute") provizoriu folosind sârmă, iar după ce barca ia formă este întărită şi lipită în interior cu răşină epoxidică şi fibră de sticlă. Apoi sârma se scoate şi exteriorul este laminat cu fibră de sticlă. Se montează elementele interioare, se finisează şi barca este gata.

    Se poate folosi şi vechea metodă tradiţională, se începe prin construcţia coastelor (elementele transversale ale osaturii) din placaj sau lemn de esenţă tare, se continuă cu stringherii (elementele longitudinale ale osaturii) iar apoi se montează plăcile cu placaj care formează coca. La interior se rigidizează cu răşină epoxidică şi fibră de sticlă iar exteriorul se laminează cu fibră de sticlă. Se construiesc elementele interioare, se finisează şi barca este gata.

    Construcţia prin elemente suprapuse ("strip planking") foloseşte aceeaşi metodă de construcţie a osaturii ca şi metoda tradiţională, dar în loc de placaj sunt lipite fâşii de lemn una peste alta. Este o metodă care necesită mult mai mult timp, deoarece trebuie aşteptată uscarea cleiului la fiecare fâşie.

    Pentru construcţia în serie a bărcilor se foloseşte metoda de construcţie din fibră de sticlă, fiind oarecum mai economică odată ce s-a executat o matriţă.

    Metodele de construcţie mai complexe, care se pretează pentru proiecte de mare anvergură folosesc aluminiul şi oţelul, dar necesită în plus o bază tehnică solidă şi cunoştinţe avansate de sudură şi prelucrare a metalului.








    Referinte: