De la Giurgiu la venetia
  • Cum sa construiesti o barca

    Construcţia unei bărci este în zilele noastre (poate mai puţin în ţara noastră) accesibilă oricărui entuziast care are un spaţiu, un minim de unelte şi abilităţi practice. Cum orice român e obişnuit să meşterească, să repare şi să improvizeze ... construcţia unei bărci poate fi un proiect interesant.

    Materialele moderne, ca răşina epoxidică şi placajul marin, sunt accesibile ca preţ (poate mai puţin ca disponibilitate în România) iar costurile construcţiei sunt sensibil mai reduse decât o barcă similară cumpărată nouă. Depinde de atenţia la detalii a constructorului pentru a avea o calitate asemănătoare (sau chiar mai bună) decât a uneia din comerţ.

    Construcţia unei bărci poate fi şi un proiect de familie, un hobby relaxant sau îndeplinirea unui vis. Prin construcţia unei bărci se poate realiza exact barca de care aveţi nevoie pe care nu o găsiţi în comerţ, cu costuri mai mici şi extinse în timp. La finalul construcţiei veţi avea o barcă nouă pe care o cunoaşteţi în cel mai mic amănunt, satisfacţia lucrului făcut cu mâna voastră şi ... admiraţia prietenilor.


    Cum începem?

    Începem prin a ne dori o barcă
    După ce am studiat piaţa de ambarcaţiuni noi şi second hand şi am ajuns la concluzia ca nu e nimic care să ne satisfacă ajungem la concluzia ca soluţia este construcţia unei bărci în regie proprie. Au făcut-o şi alţii, cu rezultate uimitoare.

    În primul rând trebuie stabilite priorităţile şi cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească viitoarea barcă:
    • scopul: agrement, sporturi nautice, pescuit, croaziere de o zi, croaziere lungi
    • tipul de barcă: velier, o barcă deschisă, cu vâsle, cu motor extern, cu cabină
    • numărul de persoane: câte persoane va trebui să acomodeze barca - ţineţi cont de membrii familiei, prieteni, etc; dacă aceste persoane vor trebui să doarmă la bord
    • dotări: ce dotări suplimentare vor trebui instalate pe barcă - pentru confortul pasagerilor, pentru navigaţie, etc
    • gabarit: trebuie luate în considerare aspecte ca transportul (pe peridoc sau camion), greutatea maximă tractabila, lungimea maximă, stocarea extra-sezon; nu uitaţi să luaţi în calcul spaţiul disponibil pentru construcţie
    • astpecte legale: momentan în România nu se înmatriculează bărcile sub 7m

    Putem avea ca model o barcă disponibilă în comerţ, care am văzut-o la un show nautic sau într-un port. Important este să prioritizaţi cerinţele definite mai sus, în ordinea importanţei lor.

    Până aici totul este gratis Dar asiguraţi-vă suportul familiei pentru proiectul pe care îl începeţi. Veţi consuma ceva resurse financiare, spaţiu şi veţi răpi din timpul alocat familiei (în plus veţi face şi mizerie). Explicaţi familiei în ce constă proiectul (cu toate fazele sale) şi estimarea de timp (pe care e bine să o înmulţiţi cu 3 pentru a fi acoperit). Cel mai bine este să-i cooptaţi în construcţie, ideal în acele faze cu rezultate imediate vizibile (e mai interesantă asamblarea iniţială a bărcii decât ore în şir de şlefuit ...), astfel entuziasmul lor va creşte şi veţi avea suportul de care aveţi nevoie.

    Planul

    Următorul pas este alegerea unui plan adecvat cerinţelor de mai sus. Pe internet sunt câteva siteuri mari care pun la dispoziţie planuri complete de bărci. Preţurile variază, dar sunt acceptabile ca preţ. Planurile pentru bărcile mici sunt sub 100$, iar cele pentru cele mai mari cu cabină sub 500$. Există şi siteuri care oferă planuri gratuite, dar mai puţin detaliate.

    Studiaţi cu atenţie toate caracteristicile bărcii propuse şi comparaţi-le cu cerinţele enumerate. Majoritatea siteurilor care vând planuri au şi o galerie de imagini trimise de către cei care au mai construit barca respectivă. Căutaţi pe Internet şi alţii care au folosit planul respectiv, mulţi constructori au un jurnal al construcţiei (unii chiar foarte detaliat, la ora) şi de obicei includ şi costuri pentru diversele materiale folosite, precum şi fotografii detaliate din diversele faze de construcţie.

    Este bine să vă opriţi la un model cunoscut (mai ales la prima barcă construită) pentru a putea beneficia de pe urma experienţei altor constructori. Studiaţi şi fotografiile de după lansare precum şi impresiile constructorilor după un sezon de folosire a bărcii respective. Unii lauda (bineînţeles) barca, dar alţii sunt mai sinceri şi detaliază şi unele aspecte neplăcute în utilizarea bărcii şi dau idei de îmbunătăţire pentru alţi constructori.

    De asemenea, studiaţi ce metodă de construcţie este adecvată planului. Studiaţi metoda de construcţie propusă si cântăriţi dacă doriţi să folosiţi o astfel de metodă, unele pot fi mai laborioase sau mai lente.

    Achiziţionarea planului

    Dacă după studierea planurilor v-aţi oprit la un anumit model, interesaţi-vă de opţiunile de achiziţionare. De obicei se pot achiziţiona planurile în mai multe moduri:
    • În format electronic - sunt cea mai ieftină şi rapidă variantă. Planurile vor trebuie imprimate pe hârtie şi apoi transpuse la scară pe material.
    • Pe hârtie, la scară - o variantă ceva mai scumpă şi lentă, deoarece planurile vor fi transmise prin poştă. Planurile sunt gata imprimate pe hârtie, dar trebuie transpuse la scară pe material.
    • Pe hârtie, la scara 1:1 - la fel ca mai sus, doar că e o variantă mai simplă, deoarece sunt livrate şabloane la scara 1:1 care doar trebuie să fie copiate direct pe material

    Odată cu achiziţionarea planului mai puteţi primi gratuit diverse cărţi şi manuale legate de construcţia de bărci din placaj. Dacă nu le primiţi gratuit, de obicei le puteţi achiziţiona de pe acelaşi site dacă nu vă simţiţi stăpâni pe voi. Chiar jurnalele de construcţie ale celorlalţi pasionaţi pot fi de mare folos, mulţi descriu micile probleme pe care le-au întâmpinat şi metode de rezolvare.

    Kituri

    Kiturile conţin elementele necesare asamblării osaturii şi chilei, gata tăiate conform planului. Un kit poate reprezenta o scurtătură în construcţia unei bărci, datorită faptului că sunt sărite etapele iniţiale, unde o greşeală în transpunerea planului la scară poate compromite întreaga construcţie. Elementele din kit sunt tăiate precis, folosind maşini CNC (controlate de computer).

    Totuşi, în România se pune problema costului transportului acestui kit (având în vedere volumul şi greutatea), iar pentru proiectele mici costurile nu se justifică.

    Furnizorii de kituri sunt de obicei afiliaţi siteurilor care vând planuri. Kitul poate să conţină opţional şi materialele necesare lipirii şi etanşării (fibră de sticlă, răşini epoxidice).

    Pregătirile

    Odată ce aveţi planul, studiaţi-l de multe ori, treceţi mental prin toate fazele construcţiei. Este foarte indicat să construiţi o machetă pentru a "căpăta experienţă" şi a exersa construcţia.

    Alegeţi locul de construcţie al bărcii. Majoritatea lucrează în garaje sau ateliere conexe casei. Indiferent de spaţiul ales, el trebuie să îndeplinească câteva cerinţe:
    • Să fie un loc ferit de intemperii - veţi lucra cu lemn neprotejat până în faza finală, deci umezeala nu face bine
    • Să fie spaţios - suficient pentru a putea acomoda barca şi pe voi în jurul ei, cu tot cu scule, banc de lucru şi spaţiu de stocare
    • Să fie bine ventilat - veţi lucra cu răşini expoxidice, diluanţi, vopsele şi alte substanţe volatile, inflamabile, cu miros puternic
    • Să fie uşor de curăţit - veţi şlefui mult, deci va fi mult praf (deşi aveţi loc în sufragerie pentru construcţie, probabil că soţia nu va fi încântată de idee
    • Să permită întoarcerea şi transportul bărcii - la ce folos să construim o barcă dacă nu putem s-o ducem la apă

    Deşi construcţia unei ambarcaţiuni din placaj nu presupune unelte complexe, este bine să evaluaţi inventarul de unelte pe care le aveţi la dispoziţie şi să vă reînnoiţi "parcul tehnologic" dacă este cazul. Dacă nu aţi mai lucrat cu lemn până acum (la alte proiecte, reparaţii în casă) e bine să vă localizaţi câteva magazine de unelte şi accesorii de profil unde puteţi să fugiţi când aveţi nevoie de ceva.

    Materiale

    Materialele de bază - şi care pun cele mai mari probleme în achiziţionare - sunt placajul marin şi răşina epoxidică. Placajul marin este un placaj de calitate superioară, cu foile atent selecţionate şi lipiturile mai bune decât celelalte tipuri de placaj. Având în vedere că barca vă va purta departe de ţărm ... este bine să nu faceţi compromisuri aici şi să folosiţi un placaj bun. Urmăriţi necesarul de materiale detaliat în plan pentru a calcula numărul de plăci şi grosimile de care aveţi nevoie.

    Răşina epoxidică, fibra de sticlă şi materialele conexe sunt relativ mai uşor de găsit, urmaţi indicaţiile producătorilor pentru a respecta compatibilităţile.

    Mai multe detalii găsiţi în articolul dedicat materialelor.

    Construcţia

    Construiţi cu plăcere şi fără stes. Măsuraţi de mai multe ori înainte de a tăia sau de a lipi (sau orice altă operaţie ireversibilă).

    Folosiţi echipament de protecţie şi ventilaţi bine atelierul când folosiţi substanţe toxice (răşini, vopsele, diluanţi). Atenţie la fumat! Citiţi instrucţiunile materialelor pe care le folosiţi pentru a evita accidentele.

    Înainte de a folosi o sculă nouă sau se a aplica o metodă nouă de lucru faceţi un test pentru a evalua rezultatele.

    Planificaţi în timp operaţiile care necesită atenţie imediată, de exemplu aplicarea răşinii epoxidice după preparare, asiguraţi-vă că aveţi timp la dispoziţie pentru a termina întreaga operaţiune fără a fi distras.

    Faceţi multe fotografii şi ţineţi un jurnal al construcţiei pe www.barcaholic.ro!

    Accesorii

    Cumpăraţi din timp accesoriile necesare bărcii. Aici opţiunile sunt nelimitate, de la produse second-hand, făcute de voi, cumpărate de la comercianţi ... important e să le obţineţi în timp util lansării.

    Unele accesorii (vâslele, catargul, velele) pot fi făcute şi în regie proprie.

    Lansarea

    Dacă e cazul procuraţi-vă un peridoc (sau camion) pentru transportul bărcii la apă. Nu uitaţi că peridocul trebuie înmatriculat, iar masa remorcată trebuie să fie conformă cu specificaţiile din talonul maşinii.

    Identificaţi din timp locul în care veţi lansa barca la apă şi interesaţi-vă de regulamentul local referitor la folosirea bărcilor (unele lacuri interzic folosirea motorului).

    Bineînţeles, aveţi nevoie de un permis de navigator pentru a vă bucura de barcă

    Faceţi fotografii şi povestiţi-ne şi noua pe formul www.barcaholic.ro!

    Succes!

    Surse de planuri:


    [YOUTUBE]q_sOiBEHtrg[/YOUTUBE]

    [YOUTUBE]p5iCzI9TbIw[/YOUTUBE]