Roz Avel e în stand by într-un brat al Loirei, la Cordemais. La cheiul "visiteurs" din Arzal un "Arpège" rosu își așteaptă rândul la ieșit din apă, peste câteva zile se va instala pe uscat. Într-o buna zi va face fericit un nou echipaj. Până una alta, celebrul șantier naval Gu Bragh Shipyards, la Arzal, în hangarul-congelator din zona tehnica, își continuă activitatea intensă. Little Gu prinde contur.
Mica bărcuță din placaj creste pe zi ce trece. Etapa de azi - pregătirea filelor de placaj pentru bordaj (în franceza, “virures”, în construcția unei carene multi-gurne – numele tuturor panourilor de bordaj cu excepția fundului, numit “sole”)
Năcazul cu placajul e limita lui dimensională – panourile fac între 2,40m și 2,55m lungime, depinde de țară și de furnizor. Evident, când vrei sa construiești o barca de peste 2,50m, ești într-un impas. Lipești, înșurubezi, bați cuie…
Iar într-o buna zi un tip găsește soluția.
"Fraților, hai sa facem un scarf". În limba română asta vrea să însemne un soi de "decalaj" între două file de placaj, lipite între ele pe o suprafață de ordinul a 8-10 ori grosimea piesei.
Pentru îmbinare sunt grosso modo două metode posibile. Prin rindeluire/șlefuire/frezare (fiecare cu scula lui preferata) se obține o suprafață plană înclinată (cu unghiul dat de raportul 8/1), sau frezatul în trepte. Pentru o îmbinare perfectă, rindeluitul în pantă, șlefuitul de finisaj cu mașina cu bandă și încleiatul cu multă grija al panourilor produce mai mult ca sigur un rezultat ultra satisfăcător. Dacă intenționați sa finisați bordajul cu un lac transparent, îmbinarea se va face cu cea mai mare atenție.
Noi suntem grăbiți și vocația lui Little Gu e de barcă de serviciu, deci va fi vopsit în alb, cu excepția copastiei și câtorva piese de structură. Cu toate astea nu-i de dat rasol, un scarf cât mai îngrijit e garanția unui asamblaj structural rezistent.
Pentru carena lui Little Gu, care va fi vopsită, după diferite rectificări cu mastic și smirgheluit în toate felurile, scarful făcut cu mașina de șlefuit e suficient, straturile placajului reprezintă un reper pentru o pantă regulată. Încă o idee – scarful executat pe mai multe panouri în același timp permite obținerea aceleiași înclinări pe toate piesele. Suprapunerea se face cu un decalaj (de unde scarf) cu faimoasa distantă de 8 ori grosimea. În cazul lui Little Gu 48mm pentru placaj de 6mm).
[video=youtube;xGfx8OO1FfA]http://www.youtube.com/watch?v=xGfx8OO1FfA[/video]
Bărcuța e încă sub forma unei grămezi de lemne, dar lemnele nu mai arată chiar la fel. Decupate frumos pe forma viitoarelor planșe de bordaj, de panouri structurale, oglinda pupa, oglinda prora, suport de catarg, derivor, safran, toate piesele sunt impregnate cu epoxy diluat cu 10% de acetonă. După uscare totul e șlefuit, spălat cu zeci găleți de apă, uscat din nou și degresat cu cu acetonă. Fiecare bordaj e frezat pe 9mm, găurit din 15 în 15 cm, își așteaptă doar agrafele. Atenție - înainte de a degresa piesele cu acetonă, după șlefuirea ambelor fete, spălarea se face cu APA și nu cu un solvent (particulele fine de rășină ramase după șlefuire se amalgamează cu solventul și la suprafață rămâne un soi de "ciment", dificil de eliminat și care va pune probleme în faza încleierii și în special la finisaj)
Mica bărcuță din placaj creste pe zi ce trece. Etapa de azi - pregătirea filelor de placaj pentru bordaj (în franceza, “virures”, în construcția unei carene multi-gurne – numele tuturor panourilor de bordaj cu excepția fundului, numit “sole”)
Năcazul cu placajul e limita lui dimensională – panourile fac între 2,40m și 2,55m lungime, depinde de țară și de furnizor. Evident, când vrei sa construiești o barca de peste 2,50m, ești într-un impas. Lipești, înșurubezi, bați cuie…
Iar într-o buna zi un tip găsește soluția.
"Fraților, hai sa facem un scarf". În limba română asta vrea să însemne un soi de "decalaj" între două file de placaj, lipite între ele pe o suprafață de ordinul a 8-10 ori grosimea piesei.
Pentru îmbinare sunt grosso modo două metode posibile. Prin rindeluire/șlefuire/frezare (fiecare cu scula lui preferata) se obține o suprafață plană înclinată (cu unghiul dat de raportul 8/1), sau frezatul în trepte. Pentru o îmbinare perfectă, rindeluitul în pantă, șlefuitul de finisaj cu mașina cu bandă și încleiatul cu multă grija al panourilor produce mai mult ca sigur un rezultat ultra satisfăcător. Dacă intenționați sa finisați bordajul cu un lac transparent, îmbinarea se va face cu cea mai mare atenție.
Noi suntem grăbiți și vocația lui Little Gu e de barcă de serviciu, deci va fi vopsit în alb, cu excepția copastiei și câtorva piese de structură. Cu toate astea nu-i de dat rasol, un scarf cât mai îngrijit e garanția unui asamblaj structural rezistent.
Pentru carena lui Little Gu, care va fi vopsită, după diferite rectificări cu mastic și smirgheluit în toate felurile, scarful făcut cu mașina de șlefuit e suficient, straturile placajului reprezintă un reper pentru o pantă regulată. Încă o idee – scarful executat pe mai multe panouri în același timp permite obținerea aceleiași înclinări pe toate piesele. Suprapunerea se face cu un decalaj (de unde scarf) cu faimoasa distantă de 8 ori grosimea. În cazul lui Little Gu 48mm pentru placaj de 6mm).
[video=youtube;xGfx8OO1FfA]http://www.youtube.com/watch?v=xGfx8OO1FfA[/video]
Bărcuța e încă sub forma unei grămezi de lemne, dar lemnele nu mai arată chiar la fel. Decupate frumos pe forma viitoarelor planșe de bordaj, de panouri structurale, oglinda pupa, oglinda prora, suport de catarg, derivor, safran, toate piesele sunt impregnate cu epoxy diluat cu 10% de acetonă. După uscare totul e șlefuit, spălat cu zeci găleți de apă, uscat din nou și degresat cu cu acetonă. Fiecare bordaj e frezat pe 9mm, găurit din 15 în 15 cm, își așteaptă doar agrafele. Atenție - înainte de a degresa piesele cu acetonă, după șlefuirea ambelor fete, spălarea se face cu APA și nu cu un solvent (particulele fine de rășină ramase după șlefuire se amalgamează cu solventul și la suprafață rămâne un soi de "ciment", dificil de eliminat și care va pune probleme în faza încleierii și în special la finisaj)