• Chila velierelor

    Dacă la ambarcaţiunile cu motor chila are rol structural, fiind unul dintre principalele elemente de rezistenţă, la veliere chila are rol dublu:

    • contra-balansează forţa laterală la care sunt supuse velele - vezi Figura 1
    • fiind lestată, coboară centrul de greutate al ambarcaţiunii, împiedicând răsturnarea

    După cum se ştie, velele prin forma aerodinamică pe care o iau generează o forţă laterală de sucţiune care contribuie la deplasarea ambarcaţiunii. În mod similar, prin forma hidrodinamică a chilelor, acestea generează la înaintarea prin apă o forţă similară de sens opus, contrabalansând ambarcaţiunea (Figura 1). Deşi suprafaţa chilei este mult mai mică decât suprafaţa velelor, diferenţa dintre densitatea apei şi densitatea aerului asigură o balansare corectă a forţelor (apa este de 784 ori mai densă ca aerul).



    Figura 1 - Echilibrul de forţe dat de vele şi chilă

    Pe de altă parte, lestul din chilă contribuie la stabilizarea navei, prin coborârea centrului de greutate şi crearea unui cuplu de redresare care acţionază asupra corpului - Figura 2.


    Figura 2 - Stabilizarea navei asigurată de lestul din chilă

    Designul velierelor trebuie să asigure un compromis între dimensiunea chilei, greutatea, mărimea şi forma acesteia. O chilă mai mare va asigura un confort sporit pe o mare agitată, dar va încetini înaintarea velierului prin rezistenţa opusă la frecarea cu apa.

    La extrema cealaltă, o chilă suplă nu va împiedica deplasarea, garantând maximul de viteză, în schimb va trebui să fie suficient de grea pentru a asigura lestarea şi să aibă o suprafaţă corectă pentru a asigura echilibrarea portanţei velelor.

    În plus, apare problema pescajului - mai ales la navigarea în ape puţin adânci, sau la transportul pe peridoc.

    Astfel sunt mai multe tipuri de chile, în funcţie de destinaţia ambarcaţiunii. Unele modele au chile interschimbabile, pentru a le asigura o flexibilitate sporită la navigaţia în mai multe genuri de ape.

    Chila oceanică

    Este "chila clasică", pe toată lungimea corpului navei, cu o suprafaţă udată foarte mare care asigură confort mare la deplasarea pe marea agitată dar încetineşte viteza de înaintare a navei.


    Figura 3 - Chila oceanică

    Chila fixă cu bulb

    Este o chilă care asigură o viteză maximă de înaintare asigurând în acelaşi timp şi o lestare eficientă prin concentrarea greutăţii lestului în bulb, plasat la o distanţă mare de corpul navei.


    Figura 4 - Chila fixă cu bulb


    Dezavantajul major al acestui tip de chilă este pescajul foarte mare şi dificulatea de transport pe trailer şi stocare. Se pretează navelor care stau majoritatea timpului în apă si care nu navigează în ape puţin adânci.

    Pentru a contracara dezavantajul evident al pescajului, există modele de chilă cu bulb retractabile, care se acţionează cu un vinci (sau alt sistem de asistare) atunci când este cazul sau în timpul transportului pe peridoc.


    Figura 5 - Chilă mobilă cu bulb

    Chila fin (chila fixă simplă)


    Este printre cele mai răspândite tipuri de chilă la velierele moderne, asigurând un compromis între confort, performanţă şi pescaj. Totuşi, criticii spun că nu se pretează voiajelor lungi trans-oceanice, fiind mai degrabă ideală pentru navigaţia costieră. Există mai multe tipuri de chilă fin: în formă de aripă, chilă fin adâncă, dublă, etc.


    Figura 6 - Chila fin - aripă



    Figura 7- Chilă fin adâncă


    Figura 8 - Chila fin dublă

    Chila cu derivor mobil

    Acest tip de chilă este răspândită la velierele mai mici, care navigează în ape puţin adânci şi care sunt transportate pe peridoc. Construcţia constă dintr-o aripă lestată care se rabatează la nevoie (stil briceag) sau în cazul unei coliziuni cu fundul apei.


    Figura 9 - Chilă cu derivor mobil


    Concluzie

    Nu există o părere general valabilă asupra "celui mai bun tip de chilă", se pune problema alegerii unui tip de chilă în funcţie de destinaţia velierului, a mijlocului de transport (dacă este cazul) a condiţiilor din marina, a raportului preţ/performanţă, etc.

    Mai multe despre chilă şi derivor în articolul: Chilă sau derivor scris de Vali.



    Multumescu lui Vali pentru corecţii şi adăugiri!