View RSS Feed

Roz Avel

Ocolul Atlanticului cu vele de joncă. Dan, Charlotte si Hestur

Rate this Entry
Ria de Ares, iulie 2013. Ne legănăm agale pe valuri, pe banchetele lui Little Gu, īntre plajă și locul unde ne așteaptă Roz Avel, la capătul lanțului. La celalalt capăt, după 46m de verigi de zece, 25Kg de fier - ancora Kobra, asigurarea casco a echipajului. Soare, briză amabilă de cinci-șase noduri, cāțiva pescari, iar īn fata satului Ares, trei-patru veliere.

La bordul unuia dintre ele, cu o carenă albastră cu liniile tipice ale bărcilor care īn lumea anglo-saxonă se cheamă "double-enders", cu un greement care-mi aduce aminte de Jester, al lui Blondie Hasler - un puști blond, cu o barbă de adolescent și cu părul vālvoi. "That's a nice dinghy you got there... did you bild that?" "Yes" "Well, I built this" īmi răspunde puștiul, cu o justificată māndrie.
Ria de Muros, august 2013. Din fundul golfului, unde apa nu mai măsoară decāt un metru și un pic, avansează agale un dinghy, cu un puști blond la vāsle. Īn spatele lui, cineva īnoată din greu. Cānd se apropie, recunosc pustiul din Ria de Ares. Īn spatele dinghy-ului, o sirenă. Doi copii nebuni, mai tārziu voi constata că vārstele lor, adunate la un loc, fac aproape cāt a mea. Nebuni, minunați, talentați. Dan și Charlotte, plecați pe oceanele lumii pe o joncă cu carena de Dory. Sau pe un Dory cu greement de joncă.
"Are you fancy about coming on board, having a beer or something?" ma interpelează Dan. Bine, mai copii. Hai la bordul lui Hestur.

Dan e la originea lui tāmplar de mobile și ebenist. Copil de marangoz din nordul Angliei (de unde accentul care sună ca o mie de bolovani rostogolindu-se pe macadam), a copilărit printre bărci. Drept pentru care după ce a īnvățat sa construiască mobile și lambriuri, a aterizat īn mod logic īntr-un șantier naval tradițional din Bristol.
Charlotte e frumusică, artistă și scoțiancă. Cu studii de sculptură, dar adevărata ei vocație e desenul. Schițele ei sunt de o prospețime cum n-am văzut prea des (se pot viziona pe galeria ei virtuala). Din cānd īn cānd fabrică mici bijuterii, din te-miri-ce, care le alimentează cambuza, īmpreună cu cāte-un articol īn Practical Boat Owner. Atelierul ei? Dulăpiorul de la tribord... "starboardlocker".
Īntr-o bună zi, Dan si Charlotte au decis să ridice ancora. "N-avem barca..." "Nu-i nimic, construim una.". Ipoteza de studiu - o barcă din lemn (Dan lucrează lemnul cu talent și pricepere) - ieftin de construit (din placaj, cu forme simple) - ușor de manevrat (greementul de joncă, un soi de goeletă cu catarge fără sarturi, e de o simplitate fără margini, mai ales cānd se pune problema reducerii velaturii) și performant (l-am văzut pe Hestur dānd ture īn fundul Ria-ei de Ares, cu vānt din travers și velatura redusă la minimum, cānd toate bărcile fugeau īn Marina de Sada, la adăpost... inclusiv noi - impresionant). Din cāte mi-a povestit Dan, la Muros, toate ipotezele s-au verificat.
Construcția a durat cam un an de zile, Dan lucrānd īntre timp și īntr-un șantier naval, și cu taică-său, iar pe Hestur serile și toate weekendurile.

Un galop de un an de zile, īntre tăiatul și lipitul bordajului, turnatul lestului din fontă, cusutul velelor, fabricatul unei sobe dintr-o butelie de oxigen de scafandru dezafectată
sau amenajările interioare, dovadă evidentă a competentelor de ebenist ale meșterului.
Hestur e o minunăție de barcă, totul e simplu, funcțional și frumos, cu frumusețea detaliului care are un rost. Nimic nu e inutil, totul e făcut cu har., inclusiv piesele de structură ale roof-ului, aparente si lăcuite frumos, care par elemente de decorație interioara, dar sunt indispensabile pentru soliditatea "cutiei".

Cu Charlotte și Dan ne vom īntālni īn Ria de Arousa, unde vor sta la ancoră doua zile lāngă portul de la Escarabote. Mai tārziu vor veni lāngă noi, īn spatele digului de la Combarro, unde vom petrece o seara minunata, echipajul lui Hestur, Henri și Dominique care au venit tocmai din Caen, din Normandia, cu un velier de 12m din aluminiu, desenat de un ilustru arhitect naval normand necunoscut, Aglaia, Gin și cu mine. Și o „empanada gallega” format maxi.
A doua zi, dis de dimineață, copiii se plimbă prin Combarro. "Since this morning, we've got some deadline..." īmi spun cu o ușoară tristețe. Și-au dat īntālnire după doua zile la Vigo cu un prieten, care-i va īnsoți īn traversada spre Porto Santo și Madera. După care omul se īntoarce īn Anglia, are o slujbă, și timp numai īn vacantă...

Restul periplului? Canare, Gambia, īn Africa de Vest, Capul Verde, urmate de un salt uriaș pe partea cealaltă a Atlanticului. Ultimele articole ale lui Charlotte sunt din British Virgin Islands. Doi copii frumoși, care-și īmbogățesc viata timp de doi ani de zile. As putea paria liniștit ca nu va fi ultimul lor voiaj pe mare...

Submit "Ocolul Atlanticului cu vele de joncă. Dan, Charlotte si Hestur" to Digg Submit "Ocolul Atlanticului cu vele de joncă. Dan, Charlotte si Hestur" to del.icio.us Submit "Ocolul Atlanticului cu vele de joncă. Dan, Charlotte si Hestur" to StumbleUpon Submit "Ocolul Atlanticului cu vele de joncă. Dan, Charlotte si Hestur" to Google

Tags: None Add / Edit Tags
Categories
Uncategorized

Comments

  1. CrocodiluDiluDilu's Avatar
    Charlotte le cam māzgăleşte
  2. Roz Avel's Avatar
    desenul ala din ultima poza e pe cheiul din Porto Santo.Inițial tradiția de a lăsa un desen pe chei se născuse la Horta, īn Aēores, dar mai nou sunt mai multe insule din Atlanticul de Nord unde navigatorii īn escala se simt nevoiți să-și lase semnătura pe betonul digului. Rezultă tot felul de "māzgăleli" haioase.
  3. Rumpi's Avatar
    Pentru cei interesati barcazul e Badger de la Jay Benford care are o intreaga serie de asemenea barci, de la 26 la 37: http://www.benford.us/pdf/SailingDoryDesigns.pdf
    A fost popularizat extrem de Pete si Annie Hill cu cartea lor Voyaging on a small income (disponibila inca) care probabil ca a fost inspiratia si pentru cuplul prezentat. Pete si Annie au divortat dar continua amandoi cu vele jonca, ea in Noua Zeelanda pe Fantail ( Voyaging with Annie Hill ) un sloop transformat si el in America de Sud pe Oryx un catamaran self build nou nout KD860 lungit si cu greement jonca biplan ( "ORYX" ODYSSEY )
  4. Roz Avel's Avatar
    Iar velele inspirate din velatura de jonca sunt o sursa de studii interesante pentru diferiți arhitecți navali - unul din ei fiind bătrānul guru al catamaranelor de construcție artizanala, James Wharram, fan definitiv al lui Eric de Bisschop (navigator cu vele de jonca), care a studiat ideea profilelor portante. Principiul velelor lui Wharram - aici. Nu-i chiar vorba de vele de jonca, dar i-a inspirat pe nenumărați constructori amatori, printre alții pe Marie-Helčne si Bertrand Fercot, constructori ai unui Pahi 46 ale cărui vele sunt profilate de o serie de "wishbones" interioare, care urca și coboară exact după sistemul șipcilor velei de jonca.

    O asociație promovează tipul de velatura gen jonca.