Page 1 of 11 12345 ... LastLast
Results 1 to 10 of 101

Topic: Runabout 4m

  1. #1
    Senior Member radasous's Avatar
    Membru din
    Oct 2008
    Locația
    Slatina, OLT
    Posturi
    143

    Default Runabout 4m

    Salutare barcaholici!
    Va urmaresc activitatea si va admir realizarile de ceva timp si a venit timpul sa imi prezint si eu primul vis plutitor, in marime naturala. Este o barcuta inspirata de modelele pe care le faceam in urma cu 25-30 de ani, de proiecte gasite pe net si de experienta de plimbaret cu barca (altora...) din ultimii ani. Am pornit de la un proiect gasit pe site-ul delftship, Pretty Runabout 18. Dupa aproape trei saptamani de modificari in Free!ship am realizat planurile finale.

    Va fi o barca destinata sa duca doi semipescari si bagajele aferente prin Delta Dunarii si pe Olt, asa ca va fi motorizata. Constructia ar trebui sa inceapa cam peste doua saptamani. Voi folosi placaj de 6mm, foarte probabil de exterior, pentru ca okume depaseste bugetul. Structurile ce vor ramforsa barca, inclusiv oglinda, vor fi realizate din sipci de lemn (trebuie sa stabilesc esenta) stratificate cu epoxi.
    In weekend-ul acesta am sa realizez modelul la scara 1:10 (cu fi-miu, poate il corup...) dupa desfasuratele din program.

    Mai jos sunt parametrii hidrostatici ai proiectului, calculati in Free!ship:
    Design length : 4.000 m
    Length over all : 3.958 m
    Design beam : 1.425 m
    Beam over all : 1.371 m
    Design draft : 0.184 m
    Midship location : 2.000 m
    Water density : 1.025 t/m^3
    Appendage coefficient : 1.0000
    Volume properties:
    Displaced volume : 0.323 m^3
    Displacement : 0.331 tonnes
    Total length of submerged body : 3.545 m
    Total beam of submerged body : 1.194 m
    Block coefficient : 0.4155
    Prismatic coefficient : 0.7654
    Vert. prismatic coefficient : 0.4892
    Wetted surface area : 3.930 m^2
    Longitudinal center of buoyancy : 1.586 m
    Longitudinal center of buoyancy : -6.275 %
    Tranverse center of buoyancy : 0.000 m
    Vertical center of buoyancy : 0.128 m
    Midship properties:
    Midship section area : 0.119 m^2
    Midship coefficient : 0.5428
    Waterplane properties:
    Length on waterline : 3.545 m
    Beam on waterline : 1.194 m
    Waterplane area : 3.594 m^2
    Waterplane coefficient : 0.8493
    Waterplane center of floatation : 1.583 m
    Y coordinate of DWL area CoG : 0.000 m
    Half entrance angle of DWL : 37.055 degr
    Transverse moment of inertia : 0.376 m^4
    Longitudinal moment of inertia : 2.956 m^4
    Initial stability:
    Vertical of transverse metacenter : 1.293 m
    Tranverse metacentric radius : 1.165 m
    Longitudinal transverse metacenter : 9.280 m
    Longitudinal metacentric radius : 9.152 m
    Lateral plane:
    Lateral area : 0.552 m^2
    Longitudinal center of effort : 1.778 m
    Vertical center of effort : 0.103 m
    Hull characteristics above waterline:
    Lateral wind area : 1.647 m^2
    Z coordinate of wind area CoG above DWL : 0.224 m
    Distance from bow to wind area CoG : 1.565 m




    The following layer properties are calculated for both sides of the ship:
    +-------------------------+---------+-----------+----------+---------+---------+---------+
    | Layer | Area | Thickness | Weight | COG X | COG Y | COG Z |
    | | m^2 | mm | tonnes | m | m | m |
    +-------------------------+---------+-----------+----------+---------+---------+---------+
    | Hull | 4.173 | 9.000 | 0.036 | 1.800 | 0.000 | 0.112 |
    | Side deck | 3.454 | 9.000 | 0.030 | 1.972 | 0.000 | 0.418 |
    | Upper deck | 0.311 | 9.000 | 0.003 | 3.599 | 0.000 | 0.678 |
    | Transom | 0.524 | 20.000 | 0.010 | 0.022 | 0.000 | 0.328 |
    +-------------------------+---------+-----------+----------+---------+---------+---------+
    Total 8.461 0.078 1.700 0.000 0.275
    Last edited by radasous; 29 Jun 2010 at 12:35 PM.

  2. #2
    Senior Member radasous's Avatar
    Membru din
    Oct 2008
    Locația
    Slatina, OLT
    Posturi
    143

    Default

    Salut,
    In weekend am realizat modelul la scara 1:10. Asa cum am presupus, barca este prea ingusta si are tendinta de a fi instabila. Am modificat proiectul majorand latimea de la 1.35m la 1.5m.

  3. #3
    Senior Member Vali's Avatar
    Membru din
    Aug 2008
    Locația
    Galati
    Posturi
    2.241

    Default

    Salut, ar trebui sa umbli si la unghiul fundului (deadrise, unghiul dintre placa de fund si orizontala), adica sa fie mai apropiat de forma plata a fundului. Runabout-urile au deadrise-ul mai mare pentru a avea stabilitate dinamica buna la viteze mari, pe cand tie iti trebuie si stabilitate in stationare cand pescuiesti .
    forum www.capcompas.ro , comunicare pertinenta in domeniul nautic

  4. #4
    Senior Member radasous's Avatar
    Membru din
    Oct 2008
    Locația
    Slatina, OLT
    Posturi
    143

    Default

    Salut Vali,
    Sfatul este foarte util, insa nu ma intereseaza asa mult stabilitatea in stationare, pentru ca nu prea mai am rabdare cu pescuitul, in schimb, am devenit pasionat de patrulat pe apa. In plus, amicul cu care voi lucra la barca este pasionat de schi nautic, asa ca barca trebuie sa fie relativ "viteaza". Am mare nevoie de un sfat in alegerea lemnului pentru stringheri, chila, etrava si restul elementelor de rezistenta. In principiu, am de gand sa folosesc stinghii de lemn cu grosimea de 5 mm, suprapuse si lipite cu rasina, deci este necesara o esenta elastica si relativ rezistenta (chila si etrava ar vrea sa fie un singur corp).

  5. #5
    Senior Member Vali's Avatar
    Membru din
    Aug 2008
    Locația
    Galati
    Posturi
    2.241

    Default

    Chiar voiam sa spun ce s-a aglomerat forumul barcaholic cu pescari , dar vad ca esti mai interesat de plimbare decat de pescuit. Cateodata ma intreb daca pescarii mai gasesc si alta placere decat datul cu batzul in balta, nu de alta, dar pestele s-a imputinat, si cred ca e mai mult un pretext de distractie mersul la pescuit, avand in vedere putinii chitici cu care se intoarce lumea acasa, daca sunt si aia. Si eu am pescuit multi ani, dar la profesionisti, si azi pentru mine balta e oaza de liniste mult cautata si greu de gasit. Asta si din cauza avalansei de barci motorizate burdusite cu cocalari care si-au facut ucenicia de smecheri prin broscariile sudului Europei , insa sigur nu e cazul barcagiilor ca mine si ca tine, care ne adunam pe forum.
    Unghiul deadrise-ului la o barca mai 'viteaza' are cam acelasi efect asupra stabilitatii in mars a barcii precum unghiul diedru dintre aripi in aviatie: asigura stabilitate, dar si manevrabilitate usoara la viteza mai mare. Ar fi bine totusi ca macar spre pupa unghiul fundului sa fie mai apropiat de 180 de grade, pentru stabilitate in stationare, insa in cazul asta ti se modifica si distributia deplasamentului pe lungime, deci e posibil sa ai asieta mai aprovata.
    Lemnul potrivit pentru structura este cel de conifere cu continut mic de rasini. E bine de laminat pe sablon in forma curba necesara, iese o structura mai solida decat in cazul suprapunerii laterale a pieselor taiate dupa contur curb. Totusi, pentru a avea certitudinea ca iese o barca buna, ar trebui dimensionata structura dupa norme de registru, dar asta e complicat si scump. Daca totusi folosesti motor mic, n-ai presiuni foarte mari pe fund, deci merge si ceva mai la ochiometru .
    forum www.capcompas.ro , comunicare pertinenta in domeniul nautic

  6.  
     
  7. #6
    Senior Member radasous's Avatar
    Membru din
    Oct 2008
    Locația
    Slatina, OLT
    Posturi
    143

    Default

    Salut,
    Pescuitul este, pentru mine, o pasiune si atat, deci nu iau pesti acasa (poate unul sau doi pe an, pentru fi-miu). Ma rog, in delta pot fi considerat oarecum distrugator de ecosistem pentru ca sunt nevoit sa schimb soarta unor pesti (bors de peste fara peste...nu prea merge).
    Legat de constructia barcii,m-am gandit exact la laminarea lemnului dupa un sablon, insa nu reusesc sa identific o esenta potrivita. Am ceva lemn de tei, foarte bine uscat (5-6 ani).
    Apropos, cum se traduce " conifere cu continut mic de rasini" in esente procurabile din comertul romanesc ?

    P.S. Unghiul deadrise-ului s-a marit in urma latirii barcii.

  8. #7
    Senior Member radasous's Avatar
    Membru din
    Oct 2008
    Locația
    Slatina, OLT
    Posturi
    143

    Default

    Salutare,
    Am inceput constructia barcii, cu oglinda. Este realizata prin aplicarea de sipci de stejar cu sectiunea de 5x20mm pe suport OSB de 10 mm. Astazi am pus primul strat de sipci, lipit cu epoxi. Manufacturarea sipcilor dureaza destul de mult, dupa 8 ore de munca am avut senzatia ca nu am facut mai nimic.
    Poze pe picassa http://picasaweb.google.com/sorin.radulescu/Runabout4m#
    Pana acum am cumparat rasina epoxi, 3.3kg si 1kg de intaritor (de la polydis), 10 mp tesatura de fibra erw 300g/mp si 19 mp de stratinat 100g/mp. Fibra am gasit-o cu goagalul, prin Tasnad in Satu Mare. In cursul aceste saptamani ar trebui sa vina si Mos Craciun (imi place sa apelez la prieteni pentru anumite operatii) cu placaj.

  9. #8
    Senior Member
    Membru din
    Oct 2008
    Locația
    Bucuresti
    Posturi
    948

    Default

    Salut si multe felicitari.
    Am reusit in sfarsit sa vad planurile postate si am observat o chestie. Sper sa nu fie prea tarziu!
    Unghiul oglinzii pupa cu chila este de 90 grade (sau pe aproape), asa cam cum este la barca mea. Problema este la reglajul motorului pentru o pozitie de mars corecta a barcii in regim de glisare la diferite incarcari ale barcii. Oglinda trebuia sa fie aplecata spre spate cu cateva grade (10-15). Barca o sa mearga apupata (cu prova ridicata) cu influente negative asupra vitezei si consumului.
    Pentru exemplificare am modificat putin poza ta. Cu rosu am desenat cum cred eu ca ar trebui sa arate pupa.
    Asta, daca bineinteles vei monta motor outboard. Presupun ca runabout-ul avea initial motor inboard, ceea ce schimba datele problemei.
    Dar daca este prea tarziu ar trebui sa te gandesti la un sistem de adaptare care sa asigure unghiul de reglaj al motorului.
    Fotografii ataşate Fotografii ataşate barca4m3linesplan modificata.jpg‎  

  10. #9
    Senior Member radasous's Avatar
    Membru din
    Oct 2008
    Locația
    Slatina, OLT
    Posturi
    143

    Default

    Salut Ciby,
    Proiectul postat initial a suferit o serie de modificari, barca este mai lata, cu pupa inclinata.
    Linesplan-ul actual:

    Am sa editez parametrii hidrostatici din primul post .
    Runabout-ul de la care am pornit era cu motor outboard, dar cu comenzi plasate catre prova. Oricum, proiectul original a fost folosit doar pentru a intelege cum se foloseste free!ship, a fost modificat in totalitate.

  11. #10
    Senior Member radasous's Avatar
    Membru din
    Oct 2008
    Locația
    Slatina, OLT
    Posturi
    143

    Default

    Salut,
    Asa arata chila realizata din stinghii de stejar de 5x25mm, stratificate cu epoxi:

    Lemnul a fost curbat cu fierul de calcat si carpe ude, operatia fiind mult mai facila decat ma asteptam.
    Mai multe poze in albumul de pe Picassa http://picasaweb.google.com/sorin.radulescu/Runabout4m#

Page 1 of 11 12345 ... LastLast

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •