Runabout 4m

Salutare barcaholici!
Va urmaresc activitatea si va admir realizarile de ceva timp si a venit timpul sa imi prezint si eu primul vis plutitor, in marime naturala. Este o barcuta inspirata de modelele pe care le faceam in urma cu 25-30 de ani, de proiecte gasite pe net si de experienta de plimbaret cu barca (altora...) din ultimii ani. Am pornit de la un proiect gasit pe site-ul delftship, Pretty Runabout 18. Dupa aproape trei saptamani de modificari in Free!ship am realizat planurile finale.

Va fi o barca destinata sa duca doi semipescari si bagajele aferente prin Delta Dunarii si pe Olt, asa ca va fi motorizata. Constructia ar trebui sa inceapa cam peste doua saptamani. Voi folosi placaj de 6mm, foarte probabil de exterior, pentru ca okume depaseste bugetul. Structurile ce vor ramforsa barca, inclusiv oglinda, vor fi realizate din sipci de lemn (trebuie sa stabilesc esenta) stratificate cu epoxi.
In weekend-ul acesta am sa realizez modelul la scara 1:10 (cu fi-miu, poate il corup...) dupa desfasuratele din program.

Mai jos sunt parametrii hidrostatici ai proiectului, calculati in Free!ship:
Design length : 4.000 m
Length over all : 3.958 m
Design beam : 1.425 m
Beam over all : 1.371 m
Design draft : 0.184 m
Midship location : 2.000 m
Water density : 1.025 t/m^3
Appendage coefficient : 1.0000
Volume properties:
Displaced volume : 0.323 m^3
Displacement : 0.331 tonnes
Total length of submerged body : 3.545 m
Total beam of submerged body : 1.194 m
Block coefficient : 0.4155
Prismatic coefficient : 0.7654
Vert. prismatic coefficient : 0.4892
Wetted surface area : 3.930 m^2
Longitudinal center of buoyancy : 1.586 m
Longitudinal center of buoyancy : -6.275 %
Tranverse center of buoyancy : 0.000 m
Vertical center of buoyancy : 0.128 m
Midship properties:
Midship section area : 0.119 m^2
Midship coefficient : 0.5428
Waterplane properties:
Length on waterline : 3.545 m
Beam on waterline : 1.194 m
Waterplane area : 3.594 m^2
Waterplane coefficient : 0.8493
Waterplane center of floatation : 1.583 m
Y coordinate of DWL area CoG : 0.000 m
Half entrance angle of DWL : 37.055 degr
Transverse moment of inertia : 0.376 m^4
Longitudinal moment of inertia : 2.956 m^4
Initial stability:
Vertical of transverse metacenter : 1.293 m
Tranverse metacentric radius : 1.165 m
Longitudinal transverse metacenter : 9.280 m
Longitudinal metacentric radius : 9.152 m
Lateral plane:
Lateral area : 0.552 m^2
Longitudinal center of effort : 1.778 m
Vertical center of effort : 0.103 m
Hull characteristics above waterline:
Lateral wind area : 1.647 m^2
Z coordinate of wind area CoG above DWL : 0.224 m
Distance from bow to wind area CoG : 1.565 m




The following layer properties are calculated for both sides of the ship:
+-------------------------+---------+-----------+----------+---------+---------+---------+
| Layer | Area | Thickness | Weight | COG X | COG Y | COG Z |
| | m^2 | mm | tonnes | m | m | m |
+-------------------------+---------+-----------+----------+---------+---------+---------+
| Hull | 4.173 | 9.000 | 0.036 | 1.800 | 0.000 | 0.112 |
| Side deck | 3.454 | 9.000 | 0.030 | 1.972 | 0.000 | 0.418 |
| Upper deck | 0.311 | 9.000 | 0.003 | 3.599 | 0.000 | 0.678 |
| Transom | 0.524 | 20.000 | 0.010 | 0.022 | 0.000 | 0.328 |
+-------------------------+---------+-----------+----------+---------+---------+---------+
Total 8.461 0.078 1.700 0.000 0.275
 
Ultima editare:
Salut,
In weekend am realizat modelul la scara 1:10. Asa cum am presupus, barca este prea ingusta si are tendinta de a fi instabila. Am modificat proiectul majorand latimea de la 1.35m la 1.5m.
 
Salut, ar trebui sa umbli si la unghiul fundului (deadrise, unghiul dintre placa de fund si orizontala), adica sa fie mai apropiat de forma plata a fundului. Runabout-urile au deadrise-ul mai mare pentru a avea stabilitate dinamica buna la viteze mari, pe cand tie iti trebuie si stabilitate in stationare cand pescuiesti :).
 
Salut Vali,
Sfatul este foarte util, insa nu ma intereseaza asa mult stabilitatea in stationare, pentru ca nu prea mai am rabdare cu pescuitul, in schimb, am devenit pasionat de patrulat pe apa. In plus, amicul cu care voi lucra la barca este pasionat de schi nautic, asa ca barca trebuie sa fie relativ "viteaza". Am mare nevoie de un sfat in alegerea lemnului pentru stringheri, chila, etrava si restul elementelor de rezistenta. In principiu, am de gand sa folosesc stinghii de lemn cu grosimea de 5 mm, suprapuse si lipite cu rasina, deci este necesara o esenta elastica si relativ rezistenta (chila si etrava ar vrea sa fie un singur corp).
 
Chiar voiam sa spun ce s-a aglomerat forumul barcaholic cu pescari :D, dar vad ca esti mai interesat de plimbare decat de pescuit. Cateodata ma intreb daca pescarii mai gasesc si alta placere decat datul cu batzul in balta, nu de alta, dar pestele s-a imputinat, si cred ca e mai mult un pretext de distractie mersul la pescuit, avand in vedere putinii chitici cu care se intoarce lumea acasa, daca sunt si aia. Si eu am pescuit multi ani, dar la profesionisti, si azi pentru mine balta e oaza de liniste mult cautata si greu de gasit. Asta si din cauza avalansei de barci motorizate burdusite cu cocalari care si-au facut ucenicia de smecheri prin broscariile sudului Europei :p, insa sigur nu e cazul barcagiilor ca mine si ca tine, care ne adunam pe forum.
Unghiul deadrise-ului la o barca mai 'viteaza' are cam acelasi efect asupra stabilitatii in mars a barcii precum unghiul diedru dintre aripi in aviatie: asigura stabilitate, dar si manevrabilitate usoara la viteza mai mare. Ar fi bine totusi ca macar spre pupa unghiul fundului sa fie mai apropiat de 180 de grade, pentru stabilitate in stationare, insa in cazul asta ti se modifica si distributia deplasamentului pe lungime, deci e posibil sa ai asieta mai aprovata.
Lemnul potrivit pentru structura este cel de conifere cu continut mic de rasini. E bine de laminat pe sablon in forma curba necesara, iese o structura mai solida decat in cazul suprapunerii laterale a pieselor taiate dupa contur curb. Totusi, pentru a avea certitudinea ca iese o barca buna, ar trebui dimensionata structura dupa norme de registru, dar asta e complicat si scump. Daca totusi folosesti motor mic, n-ai presiuni foarte mari pe fund, deci merge si ceva mai la ochiometru :).
 
Salut,
Pescuitul este, pentru mine, o pasiune si atat, deci nu iau pesti acasa (poate unul sau doi pe an, pentru fi-miu). Ma rog, in delta pot fi considerat oarecum distrugator de ecosistem pentru ca sunt nevoit sa schimb soarta unor pesti (bors de peste fara peste...nu prea merge).
Legat de constructia barcii,m-am gandit exact la laminarea lemnului dupa un sablon, insa nu reusesc sa identific o esenta potrivita. Am ceva lemn de tei, foarte bine uscat (5-6 ani).
Apropos, cum se traduce " conifere cu continut mic de rasini" in esente procurabile din comertul romanesc ?

P.S. Unghiul deadrise-ului s-a marit in urma latirii barcii.
 
Salutare,
Am inceput constructia barcii, cu oglinda. Este realizata prin aplicarea de sipci de stejar cu sectiunea de 5x20mm pe suport OSB de 10 mm. Astazi am pus primul strat de sipci, lipit cu epoxi. Manufacturarea sipcilor dureaza destul de mult, dupa 8 ore de munca am avut senzatia ca nu am facut mai nimic.
Poze pe picassa http://picasaweb.google.com/sorin.radulescu/Runabout4m#
Pana acum am cumparat rasina epoxi, 3.3kg si 1kg de intaritor (de la polydis), 10 mp tesatura de fibra erw 300g/mp si 19 mp de stratinat 100g/mp. Fibra am gasit-o cu goagalul, prin Tasnad in Satu Mare. In cursul aceste saptamani ar trebui sa vina si Mos Craciun (imi place sa apelez la prieteni pentru anumite operatii) cu placaj.
 
Salut si multe felicitari.
Am reusit in sfarsit sa vad planurile postate si am observat o chestie. Sper sa nu fie prea tarziu!
Unghiul oglinzii pupa cu chila este de 90 grade (sau pe aproape), asa cam cum este la barca mea. Problema este la reglajul motorului pentru o pozitie de mars corecta a barcii in regim de glisare la diferite incarcari ale barcii. Oglinda trebuia sa fie aplecata spre spate cu cateva grade (10-15). Barca o sa mearga apupata (cu prova ridicata) cu influente negative asupra vitezei si consumului.
Pentru exemplificare am modificat putin poza ta. Cu rosu am desenat cum cred eu ca ar trebui sa arate pupa.
Asta, daca bineinteles vei monta motor outboard. Presupun ca runabout-ul avea initial motor inboard, ceea ce schimba datele problemei.
Dar daca este prea tarziu ar trebui sa te gandesti la un sistem de adaptare care sa asigure unghiul de reglaj al motorului.
 

Atașamente

  • barca4m3linesplan modificata.jpg
    barca4m3linesplan modificata.jpg
    38.4 KB · Vizualizări: 121
Salut Ciby,
Proiectul postat initial a suferit o serie de modificari, barca este mai lata, cu pupa inclinata.
Linesplan-ul actual:

Am sa editez parametrii hidrostatici din primul post .
Runabout-ul de la care am pornit era cu motor outboard, dar cu comenzi plasate catre prova. Oricum, proiectul original a fost folosit doar pentru a intelege cum se foloseste free!ship, a fost modificat in totalitate.
 
Poţi să pui şi poze de la operaţia de curbare? Sau măcar descrie-o în cuvinte, pentru mine şi pentru alţii care nu ştiu.
 
Poze nu am, decat dupa curbare. Operatia este extrem de simpla, se ia o carpa mai groasa, sau un prosop, se imbiba cu apa, se impatureste peste lemn si apoi se calca cu fierul, pe ambele parti. Din cand in cand trebuie verificat daca lemnul s-a inmuiat suficient, adica daca se indoaie usor, cu mana. Pe net am gasit si metode mai elegante, in care lemnele sunt puse la aburi intr-o teava de pvc - am atasat un excelent desen.
Lemnul trebuie sa fie foarte bine uscat (altfel o sa crape), se curbeaza dupa sablon si trebuie fixat foarte bine pana se usuca, ori cu menghine (din alea de care nu am eu, desigur) ori cu cable-ties. Epoxi se aplica doar dupa ce se usuca !
Din informatiile gasite pe net, cel mai bine se preteaza la curbare lemnul de fag, eu am curbat stejar, pentru ca manufacturez o barca, nu un scaun.
Sablonul l-am realizat pe o foaie de OSB pe care am trasat din puncte forma dorita, cu ajutorul unei stinghii subtiri am unit punctele si am obtinut curba necesara. Pentru a mentine lemnul in forma dorita am folosit "negrese" (se vad prin poze, le-am lasat si dupa impregnarea cu epoxi).
 

Atașamente

  • abureala.jpg
    abureala.jpg
    20.6 KB · Vizualizări: 119
Salut,
Asa arata chila realizata din stinghii de stejar de 5x25mm, stratificate cu epoxi:

Lemnul a fost curbat cu fierul de calcat si carpe ude, operatia fiind mult mai facila decat ma asteptam.Mai multe poze in albumul de pe Picassa http://picasaweb.google.com/sorin.radulescu/Runabout4m#
Ha, ce tare! :ahoy:
La chestia asta chiar nu m-am gandit! Tot visez si eu la un proiect de genul astuia, pe schelet de lemn si deja vedeam cazanul de tuica pe post de generator de aburi pentru indoit lemnaria. :noroc:
Mai multe amanunte, te rugam. Si poze cu "Doamna" la masa de calcat!
 
Mai multe amanunte, te rugam. Si poze cu "Doamna" la masa de calcat!
Amanunte sunt mai sus, nu cred ca am scapat nimic. Poze nu sunt, pentru ca "Doamna" am fost eu si fiind dotat cu doar doua mani (ce aiurea...) nu am putut face extrem de multe lucruri simultan. Legat de scheletul de lemn, sincer, as fi preferat sa nu fie necesar, insa...barca trebuie sa care 3-4 oameni incapabili sa reziste o saptamana fara mancare, corturi, undite, lichide.
 
Am pus si eu aici (la postul #28) o poza cu scula mea de aburit lemnul. Desigur, solutia ta este ingenioasa, mai curata si mai pretabila la sipci lungi. Lemnul pe care il abuream eu acolo era salcam.
Imi place lucrarea ta, modul in care ai pregatit-o. Eu nu as fi avut atata rabdare sa bibilesc planuri si sa imbunatatesc solutii constructive gasite pe ici pe colo.
Succes! :noroc:
 
orafaz , legat de bibileala, din poze nu se vede mai nimic, ar fi interesant de vazut cate calcule si schite fac pentru a transpune datele din free!ship pe materiale. A trebuit sa apelez la fier de calcat pentru ca nu prea este indicat sa fac focuri in preajma "santierului naval".
 
Nu ma refeream la munca propriu-zisa de creatie si transpunere a modelului pe materiale, ci mai mult la rabdarea de a amana constructia in sine in favoarea unor ajustari de design.
Nu ma numar printre cei care masoara de 3 ori inainte sa taie o data, motiv pentru care mi-am si luat-o in barba de multe ori.
 
Dupa asamblarea chilei (de fapt chila+etrava, pentru ca formeaza un singur corp) am inceput realizarea panourilor transversale ce vor asigura compartimentarea ambarcatiunii si vor tine placajul intr-o forma fireasca. Materia prima este OSB-ul de 10mm. Cum toate sculele au ramas incuiate in atelierul de termopane, am avut la dispozitie pentru marcaje doar un pix spart, o ruleta subreda si o bagheta de aluminiu (saru'mana la invatatoare, la profii de mate si parintilor, fara invataturile lor, astazi luam o mare pauza). OSB-ul l-am taiat pe un utilaj cu nume necunoscut, folosit la taierea pal-ului melaminat. A fost distractiv, dar s-a terminat OSB-ul. Oricum, ziua de maine are tot 24 de ore.
 
Toate ca toate, dar avatarul lui radasous este genial. Fir-ar ale dracului de berete, ca ma calcau pe nervi.:D
 
:eek:t:
Amanunte sunt mai sus, nu cred ca am scapat nimic.

Scuze, dar pana am "preparat" eu postu' tu deja explicase-si ce si cum si cum. Si cum aplic si eu cu succes metoda lui Orafaz de nu mai verifica inca o data, mi-am luat-o'n barba. :oops:
Oricum, multumim de informatii.
Si inca o data :eek:t:
orafaz a spus:
Toate ca toate, dar avatarul lui radasous este genial. Fir-ar ale dracului de berete, ca ma calcau pe nervi.
Radasous, acela este cumva tabloul traditional ce se facea in scoala generala? Mandria familiei, proaspatul pionier?
HeHeHe, ce vremuri!!!:pkh:
 
Ultima editare:

Back
Sus