Parerea mea (si nu numai) e ca placajul de okoume e potrivit la barci mici si usoare, tractabile, care stau la apa doar cat timp sunt folosite. Jacques Mertens de la bateau.com s-a specializat in design de barci usor de construit, targetul sau fiind constructorii incepatori. Din cauza asta a inceput sa adapteze diverse planuri la constructia stitch&glue din placaj si epoxy, ajungand la barci din ce in ce mai mari. Planurile lui nu sunt rele, insa tehnica de constructie e cam costisitoare (placaj scump, epoxy), iar formele barcilor sunt implicit cam patratoase.
Am pus
aici ultimul numar din Classic Boat, unde la pagina 66 este un articol cuprinzator despre
gaboon, adica okoume, si unde autorul recomanda evitarea folosirii placajului marin de okoume la corp si suprastructuri, din cauza slabei sale rezistente la mediul umed. Daca ne uitam insa ca majoritatea constructiilor de amatori sunt din okoume, inclusiv planuri nervoase de la Sam Devlin, Phil Bolger, Michael Storer, plus bateau.com, nu cred ca e chiar cum spune autorul articolului, fiindca rasina epoxidica face diferenta.
Exista tehnici mai economice de constructie din lemn, mai ales pentru barci mai mari, dintre care mie imi place mult sistemul strip+cold molded, promovat de designerul George Whisstock. Rezultatul este un corp din lemn stratificat (un strat longitudinal si 2 dublu diagonale la 90 de grade), a carui soliditate intrece de departe orice constructie din lemn. Un exemplu de astfel de constructie gasim
aici, diferenta fiind timpul mai lung si tehnica de lucru mai laborioasa. Exista pe net destule planuri bune pentru motocruisere facute in cold molded, dintre care mie imi place motorsailer-ul
Kodiak de la Glen-L, o barca economic de exploatat datorita propulsiei mixte vele-motor.