LB 26 sau TW28 / Barca din placaj marin cu orice preț ?

Eu vad problema putin diferit:
...
Intrebarea de baza ramane punctul 1. : pot pune placaj okoume mai subtire ranforsat cu tesatura si epoxi pe ambele fete ? (pot compensa asa ?)
Proprietatile mecanice ale compozitului placaj-fibra depind de amandoua componentele, insa la fel ca la orice compozit, cu cat e mai mare distanta dintre straturile laminate exterioare, cu atat e mai bun comportamentul la incovoiere. Grosimea indicata in planuri este cea mai buna solutie dpdv tehnic, dar si economic. Daca mergi pe varianta placaj subtire, vei avea consum mare de rasina si fibra, fara garantia ca proprietatile mecanice vor fi echivalente. In plus, vei avea greutate suplimentara inutila a corpului, plus o munca titanica la finisaj.
Cea mai de bun simt treaba pe care o poate face un constructor amator de barci este sa respecte ca pe Biblie planurile si indicatiile designerului ;).
 
N-am vrut neaparat sa inlocuiesc o grosime cu alta + fibra, de aceea am si intrebat daca e posibil. Ieri m-a stressat putin cel de la Holver, ca nu poate aduce decat pe comanda si nu stie cand ar putea accepta comenzi. Azi am sunat din nou la Holver si cand le-am zis ca pe site-ul Bateau.com au tot placajul necesar la 3200 US$, fara transport, au stiut sa-mi spuna un pret de lista, de 303 lei noi pe coala de placaj de 12 mm, iar daca iau direct 40 coli (conform planurilor) ar mai putea eventual sa-mi mai faca ceva reducere. Asa ca m-as incadra cu placajul pana la 16.000 lei noi. Bineinteles ca acum au putut sa-mi zica si ca la 40 coli este suficienta cantitatea ca sa aduca si pe comanda daca n-au pe stoc.
Ca sa nu uit: 12 mm grosime + fibra este bordajul, cu 6 mm grosime cred ca e suprastructura. Am privit la poze cu constructia altor exemplare de TW 28 (postate de alti utilizatori de pe forumul Bateau2) si constructia nu are coaste (stations), ci doar bordajul, cu ranforsari in unele locuri. Sigur ca se construieste pe un fel de throw-away mold, care arata ca niste coaste, care apoi se arunca.
 
Parerea mea (si nu numai) e ca placajul de okoume e potrivit la barci mici si usoare, tractabile, care stau la apa doar cat timp sunt folosite. Jacques Mertens de la bateau.com s-a specializat in design de barci usor de construit, targetul sau fiind constructorii incepatori. Din cauza asta a inceput sa adapteze diverse planuri la constructia stitch&glue din placaj si epoxy, ajungand la barci din ce in ce mai mari. Planurile lui nu sunt rele, insa tehnica de constructie e cam costisitoare (placaj scump, epoxy), iar formele barcilor sunt implicit cam patratoase.

Am pus aici ultimul numar din Classic Boat, unde la pagina 66 este un articol cuprinzator despre gaboon, adica okoume, si unde autorul recomanda evitarea folosirii placajului marin de okoume la corp si suprastructuri, din cauza slabei sale rezistente la mediul umed. Daca ne uitam insa ca majoritatea constructiilor de amatori sunt din okoume, inclusiv planuri nervoase de la Sam Devlin, Phil Bolger, Michael Storer, plus bateau.com, nu cred ca e chiar cum spune autorul articolului, fiindca rasina epoxidica face diferenta.

Exista tehnici mai economice de constructie din lemn, mai ales pentru barci mai mari, dintre care mie imi place mult sistemul strip+cold molded, promovat de designerul George Whisstock. Rezultatul este un corp din lemn stratificat (un strat longitudinal si 2 dublu diagonale la 90 de grade), a carui soliditate intrece de departe orice constructie din lemn. Un exemplu de astfel de constructie gasim aici, diferenta fiind timpul mai lung si tehnica de lucru mai laborioasa. Exista pe net destule planuri bune pentru motocruisere facute in cold molded, dintre care mie imi place motorsailer-ul Kodiak de la Glen-L, o barca economic de exploatat datorita propulsiei mixte vele-motor.
 
Am vazut galerii de poze cu cateva exemplare reusite ale acestui model (TW 28).
La cum arata strip & cold molded, nu stiu sigur daca e mai ieftin decat stich & glue acoperit cu fibra pe ambele fete. Ce fel de lemn se foloseste pentru acele fâșii ?
Modelul Kodiak are derivorul prea adanc, deci nu poate naviga pe rauri mici (pe Somes n-ar putea, cred ca nici pe Tisa, doar pe Dunare), iar prezenta catargului pentru mine reprezinta un obstacol la trecerea pe sub poduri, adica pot naviga cu catargul legat pe punte in pozitie orizontala, iar cand ajung in vreo marina am de platit punerea catargului, urmand ca la reintrarea pe rau sa mai platesc odata macaraua sa-mi demonteze catargul. La Galati Dunarea e suficient de mare si acolo merge, dar pentru mine aici ar fi dificil de folosit.
Cum am mai spus, pentru mine cele mai comode barci cu vele sunt cele mici care pot fi puse pe portbagajul de deasupra masinii si care au carena usoara. Sigur ca visez eu la un velier ca-n filme, dar acela chiar mi se pare mult prea indepartat pentru posibilitatile mele, mai ales ca si TW 28 stiu ca-mi va lua niste ani buni sa-l pot face.
OK, daca as gasi un motorcruiser cu carena de asemanatoare cu TW 28, construibila cu metoda strip & cold moulded, chiar sunt curios cum ar fi. Ce m-a atras la Bateau.com este si faptul ca Jacques Mertens sta mult si pe forumul Bateau2 ca sa consilieze toti constructorii.
Despre metoda Stich and glue cu fibra sunt o gramada de tutoriale. Strip and cold molded are doar carte de cumparat, altfel nu-mi pot da seama exact.
M-am uitat pe Glen la un model asemanator "Jolly Roger", tot de 28 feet, dar la varianta doar cu lemn, fata fibra, imi cere la BOM (Bill of Materials) tot felul de scumpeturi de genul Mahon, stejar. Iar daca povestea e asa de laborioasa, nu ma bag, mai stric si materialul scump.
In plus, pe Glen nu sunt Study Plans gratis ca pe Bateau (iar mie nu-mi convine sa cumpar niste study plans cu 15 dolari, iar apoi sa vad ca nu-mi place modelul), poze sunt mult mai putine fata de Bateau, iar dintre acelea multe sunt doar ceva diagrame.
Eu imi recunosc nepriceperea, incerc sa trag cu ochiul cum fac altii, iar metoda stich-and-glue despre care stiam ca se foloseste frecvent printre amatori pare mai accesibila pentru un novice. Strip and cold moulded necesita intr-adevar pricepere pe care nu o am, poate voi fi nevoit sa-mi angajez un tamplar priceput (de genul fabricant de mobila) care va cere un pret de care nu ma pot apropia.
 
Ultima editare:
In cazul asta, cel mai bine e sa ramai la TW 28, e o barca reusita, si usor de construit, in schimb va costa mult placajul. Cred ca daca incerci la alte filiale ale Holver, vei gasi okoumele dorit, eu de exemplu cumpar de la Constanta, si acolo intotdeauna am gasit orice grosime.
La strip+cold molded intra esente necostisitoare de rasinoase, Whisstock de exemplu recomanda Picea Abies, alias Norway spruce, alias molidul nostru, fiindca se impregneaza bine cu epoxy, si are putine noduri comparativ cu bradul. Sunt si designeri care recomanda lemn exotic precum khaya sau meranti, dar pentru o barca de clasa C cred ca e arhisuficient lemnul de rasinoase. In cartea 'Elements of boat strength' a veteranului Dave Gerr de la Westlawn este descris amanuntit esantionajul pentru constructiile din lemn stratificat cu epoxy, si se descriu si esentele lemnoase optime.
Iar pentru planuri de motocruisere din lemn stratificat trebuie cautat pe web, eu de obicei ma uit dupa veliere :), si am mai gasit pe Glen-L cateva motocruisere interesante.
 

Back
Sus