NAVIGATIA IN CONDITII SPECIALE

Va salut! Fac apel la experienta dvs (fie si la nivel teoretic), in speranta ca-mi veti lamuri unele notiuni ce tin de navigatia in conditii deosebite, adica acele conditii care sunt intalnite la traversade oceanice, zone cu furtuni etc. Ma pregatesc pt examenul aferent clasei B, citesc cam tot ce gasesc, fac teste pe simulatoarele pe care le gasesc pe net, dar totusi, gasesc intrebari carora nu le pot cunoaste raspunsul in mod logic, fie din motive ce tin de carente in ceea ce priveste cunostintele mele, fie pt ca nu ma duce capul. Spre exemplu, gasesc intrebari care arata astfel:
-In Emisfera Nordica, cand nava se afla in semicercul periculos, ea trebuie sa mentina alura cu vantul PvTb intre 10-45grade;
-In Emisfera Sudica, cand nava se afla: -in semicercul periculos, ea trebuie sa mentina alura de capa preventiva, cu vantul din PvTb intre 15-25grade;
-in semicercul manevrabil, ea trebuie sa mentina alura cu vantul din PbBb;
Sunt si alte intrebari de felul asta.
Intrebarea mea e cum s-a ajuns la concluzia ca aceste sunt alurile corecte in acele situatii, pt ca eu nu reusesc sa retin ca papagalul toate alurile, functie de zona geografica in care se naviga si conditiile meteorologice din zona respectiva? Trebuie sa fie o logica, bazata pe ceva. Refuz sa ma prezint la examen memorand ca papagalul niste raspunsuri pe care nu le inteleg in mod logic, pe care nu le gandesc. Va multumesc!
 
Aveam un manual cu toate astea dar am și uitat cum se numește. Trebuie sa caut. Din păcate nu am prea mult timp acum

Sent from my MI 9 using Tapatalk
 
Am incercat si ieri sa va multumesc amandurora pt raspunsuri, nu mi s-au afisat mesajele, habar n-am de ce. Daca stiti sa-mi spuneti de unde as putea cumpara carti si cursuri tiparite legate de navigatie si manevra navei cu vele, o sa va fiu recunoscator. Ma gandesc ca in Constanta pe langa scolile de marina ar trebui sa existe o librarie cu carti dedicate, eventual cursuri tiparite si scoase spre comercializare de catre editura Universitatii de Marina. Harti maritime de unde pot cumpara (de hartie, nu dintre cele descarcate de pe net) in Constanta? Ma intereseaza indeosebi zona Marii Negre si Marmara, Egeea. Deocamdata harta Marii Negre imi este suficienta, pe ea pot exersa lucrul pe harta cu instrumente specifice. Multumesc!
 
Harti ale Marii Negre (partea de vest, partea de est, litoralul romanesc, etc.) Cartea Pilot a Marii Negre, Cartea farurilor din Marea Neagra, Marea Marmara si Marea Egee,le gasesti la Directia Hidrografica Maritima. Din pacate, nici in Constanta, nici in Romania nu exista nico o librarie dedicata navigatiei cu vele. Cursurile universitare editate sub auspiciul Academiei Navale sau Universitatii Maritime sunt foarte putin potrivite navigatiei de agrement. Scormoneste netul poate gasesti cartile lui Ivar Dedekam (in romana) editate de YCRR, din pacate epuizate dar, cu putin noroc, poate dai de vreun exemplar pe la anticariate online, etc. Sunt 2 volume, unul dedicat navigatiei de agrement in ansamblu, unul pentru navigatia cu vele si, in ciuda faptului ca nu au un volum foarte mare, contin o prezentare exceptionala a acestor activitati.
 
Multumesc Don Basilio pt informatie. E trist ca intr-o tara riverana la o mare deschisa, asa cum e Romania la Marea Neagra si la al doilea fluviu din Europa, nu este sustinuta de editori si de autoritati pasiunea pt agrementul nautic. Avem carente mari nu doar in partea de informare, ci si in racordarea la tot ce inseamna agrement nautic la nivel international. Rareori auzi de echipaje 100% romanesti prezente in regatele internationale sau alte competitii nautice, gen Volvo Race Ocean, sa nu mai zic de Vendee Globe. Nici in plan local nu exista ceva in domeniul sporturilor nautice, nici macar intentia de a construi marine civilizate. Tot ce exista vine din initiative individuale, nimic dintr-o sustinere bazata pe un program al autoritatilor. Iar editorii care tiparesc carti in domeniu nu fac alegeri dintre cele mai bune. Zilele trecute am cumparat de la libraria Delfin o carte scrisa de Hans Muhlbauer "Cum sa navigam corect pe barcile cu panze", iar cand am citit-o mi s-a parut o pierdere de vreme. Niste banalitati scrise pt cei care rasfoiesc o carte asteptand trenul in gara. O alta carte pe care intentionez sa o cumpar este cea scrisa de domnul Iuliu Sancraian "Navigatia de placere cu vele". Asta pare mai promitatoare, are si un dvd cu un simulator de sailing. Abia astept sa ajunga sa vad daca e epste ceea ce s-a scris la noi in domeniul sailingului. Iata un link de pe youtube cu prezentarea cartii facuta chiar de autor: https://www.youtube.com/watch?v=BzwZAobFuLk
Cartea lui Ivar Dedekam am descarcat-o de pe scribd, n-am gasit-o in format fizic. Iar daca s-a dat asa repede, nu pricep de ce editorul nu reia tiparirea ei. In fine, am si eu ofurile mele.
 
Multumesc Don Basilio pt informatie. E trist ca intr-o tara riverana la o mare deschisa, asa cum e Romania la Marea Neagra si la al doilea fluviu din Europa, nu este sustinuta de editori si de autoritati pasiunea pt acordul nautic. Avem carente mari nu doar in partea de informare, ci si in racordarea la tot ce inseamna acord nautic la nivel international. Rareori auzi de echipaje 100% romanesti prezente in regatele internationale sau alte competitii nautice, gen Volvo Race Ocean, sa nu mai zic de Vendee Globe. Nici in plan local nu exista ceva in domeniul sporturilor nautice, nici macar intentia de a construi marine civilizate. Tot ce exista vine din initiative individuale, nimic dintr-o sustinere bazata pe un program al autoritatilor. Iar editorii care tiparesc carti in domeniu nu fac alegeri dintre cele mai bune. Zilele trecute am cumparat de la libraria Delfin o carte scrisa de Hans Muhlbauer "Cum sa navigam corect pe barcile cu panze", iar cand am citit-o mi-a parut o pierdere de vreme. Niste banalitati scrise pt cei care rasfoiesc o carte asteptand trenul in gara. O alta carte pe care intentionez sa o cumpar este cea scrisa de domnul Iuliu Sancraian "Navigatia de placere cu vele". Asta pare mai promitatoare, are si un dvd cu un simulator de sailing. Abia astept sa ajunga sa vad daca e epste ceea ce sa scris la noi in domeniul sailingului. Iata un link de pe youtube cu prezentarea cartii facuta chiar de autor:
Cartea lui Ivar Dedekam am descarcat-o de pe scribd, n-am gasit-o in format fizic. Iar daca sa dat asa repede, nu pricep de ce editorul nu reia tiparirea ei. In fine, am si eu ofurile mele.
Cred ca totul tine de veniturile oamenilor si nivelul de trai din Romania.Financiar, in comparatie cu tarile occidentale, in Romania, putini isi permit sau sunt dispuși sa practice yahting.De aici și lipsa de cărți de specialitate în lb română, pentru navigația cu vele.
Un librar este interesat sa câștige bani asa ca încearcă sa vândă ce se cere pe piața.Si cum am mai spus, exclusiv din motive financiare, cererea pe piața este mult prea mica pentru a renta, traducerea și tipărirea unor cărți de specialitate.
 
An dupa an trece, si mai apare cate o scriere aici.
Tocmai ce m-am intors dintr-un periplu, dar pe uscat, am traversat Dunarea de doua ori, vant zero si caldura maxima in albia si lunca fluviului, muste si tantari, navigatia in timpul Daciei Felix cred ca era mai activa, despre litoralul romanesc ma abtin dar banuiesc ca e mai ofertant decat golful Saronic unde de asemenea era o letargie maxima, toata lumea motorea de la un golfulet la altul in cautarea unei alte taverne.
Asa ca tiparituri noi, despre ce?
 
An dupa an trece, si mai apare cate o scriere aici.
Tocmai ce m-am intors dintr-un periplu, dar pe uscat, am traversat Dunarea de doua ori, vant zero si caldura maxima in albia si lunca fluviului, muste si tantari, navigatia in timpul Daciei Felix cred ca era mai activa, despre litoralul romanesc ma abtin dar banuiesc ca e mai ofertant decat golful Saronic unde de asemenea era o letargie maxima, toata lumea motorea de la un golfulet la altul in cautarea unei alte taverne.
Asa ca tiparituri noi, despre ce?
Cosmin, în forma cunoașterii s-au schimbat prioritățile ;) . Omul nou nu are multă răbdare să citească.
Cartea a fost înlocuită de blog, apoi de vlog (ca să fie vorbit, ce atâta scris?!) Forumurile au fost surclasate de Facebook, Insta, grupuri de Whatsapp, fiindcă acolo interacțiunea este imediată. Mai superficială dar imediată.
Eu unul, fără a fi nostalgic, am rămas fidel structurii de forum. Concentrarea informației, ordinea ideilor, ușurința de a găsi o informație oricât de veche ar fi ea...toate astea sunt posibile pe un forum. Și sunt ideal așezate într-o carte.
Grupurile Facebook sau Whatsapp, pot conține câte o informație importantă, dar după o săptămână n-o mai găsești nicicum.
Ca să nu mai spun de ce densitate de non-informație este acolo, oricine postează orice, fără nici o jenă.
Acum ca să revin la ideea principală, subiecte de cărți există în continuare, dar consumatori de carte nu prea mai sunt ;)
 
Tocmai am gasit intamplator pe net (si am cumparat) cartea „Cum sa navigam corect pe barcile cu panze”, autor Hans Muhlabauer, editura MAST. Nu mi-a prea placut cuvantul panze ca sinonim pentru vele, dar cartea a fost la bani marunti (sub 20 de lei) asa ca am cumparat-o. N-am apucat sa citesc din ea, dar la prima vedere arata ok - atasez cateva imagini la intamplare.

20240728_081915-scaled.jpg

20240728_082030-scaled.jpg

20240728_082108-scaled.jpg

20240728_081938-scaled.jpg

20240728_081928-scaled.jpg
 
Tocmai am gasit intamplator pe net (si am cumparat) cartea „Cum sa navigam corect pe barcile cu panze”, autor Hans Muhlabauer, editura MAST. Nu mi-a prea placut cuvantul panze ca sinonim pentru vele, dar cartea a fost la bani marunti (sub 20 de lei) asa ca am cumparat-o. N-am apucat sa citesc din ea, dar la prima vedere arata ok - atasez cateva imagini la intamplare.

20240728_081915-scaled.jpg

20240728_082030-scaled.jpg

20240728_082108-scaled.jpg

20240728_081938-scaled.jpg

20240728_081928-scaled.jpg
Eu folosesc întotdeauna nodul cabestan cu jumătate nod de siguranță. N-am pierdut nici un fender vreodată.
Cel cu fundă îmi pare ceva instabil.
 
Am apucat zilele astea sa arunc un ochi pe carte. Observatii:
1. Cred ca este o lucrare gen „popularizarea stiintei”, adica pentru neofiti sau chiar pentru cei ce n-au auzit inca de yachting, pentru a le induce pasiunea pentru navigatie si pentru a le da cunostinte sumare, de baza, ce acopera cam toata problematica iesirii pe apa cu un yacht. Autorul este de un entuziasm molipsitul pe care stie sa-l transmita prin scris.
2. Din pacate, traducatoarea nu este o navigatoare ;( si asta se vede la termenii tehnici tradusi „dupa ureche” sau probabil mot a mot (am intalnit ceva de genul - parama se fixeaza in suruburile cu gauri - n-am reusit sa-mi dau seama la ce se refer: tachet?).
3. Pentru cunoscatori poate fi o lectura usoara, amuzanta, dar nu lipsita de valoare: desenele sunt foarte bune si pot spune ca de ici, de colo, am mai „prins” cate ceva.
Concluzie: la pretul pe care il are, in conditiile in care literatura de specialitate in limba romana e cvasinula, merita cumparata. Eventual, poate fi facuta cadou unui aspirant :)
 
Nu înţeleg ranturile astea în era cumpărăturilor online internaţionale şi a internetului. Vrei să citeşti sailing, începând de la zero (pentru examenul de B???)? Găseşti destule cărţi. Eu am citit şi recomand Sailing for Dummies, oferă şi o privire de ansamblu. Apoi, manualele RYA de la competent crew încolo. Nu ştii engleza? Sincer îţi recomand să o înveţi prima.
PS: nici mie nu îmi place metodica românească, cu toporul şi ispolul. atât s-a putut, să nu uităm că în România NU s-a făcut navigaţie de agrement timp de peste 50 de ani, puţinii care au practicat asta nefiind din zona academică respectivă, iar inerţia în domeniul învăţământului este fantastică, la nivel de generaţii.
 

Back
Sus