skin on frame

De ceva ani voiam un alt caiac (am un RZ85 de prin '86) voiam unul suplu, voiam sa fie monoloc si voiam sa fie demontabil pt ca ieseam mai mult singur . am ramas la "voiam" pana anul asta cand eram gata sa fac unul din placaj cum se cam fac pe aici da' ceva nu m-a lasat...inca , desi-mi surade ideea unui stitch&glue sau chiar a unui strip.
Am cautat, m-am consultat, am intrebat, nu am reusit sa gasesc solutia demontabila care sa ma convinga. Cum eram gata sa mai las un sezon sa treaca pe langa mine, am zis ca e timpul sa incep cumva, sa am in toamna asta un caiac la apa. Ce-i drept au contribuit si cateva lungimi de Tarnita facute cu caiacul de WW la dorinta de a vasli altceva decat un cartof cand sunt pe lac.
M-am decis la un model SOF free, o interpretare a caiacului primordial ca sa zic asa, a lui Bryan Hansel pe care-l gasiti aici: http://www.paddlinglight.com/articles/siskiwit-bay-skin-on-frame-sea-kayak-plans
Ssikiwit bay este publicat in 3 versiuni. daca iese bine SOF -ul si-mi place cum ma descurc cu el, fac poate si varianta S&G

Sunt din pacate un lenes desavarsit cand e vorba de documentare, asa ca n-am facut poze decat acum pe finalizarea scheletului si asta datorita fiicei mele care a decis o sesiune foto cu "dansul"
iata si o poza
 

Atașamente

  • IMG870.jpg
    IMG870.jpg
    47.9 KB · Vizualizări: 161
Ultima editare:
foarte frumoasa prezentarea,
chiar azi vorbeam despre o solutie de acoperire a unui skin-on-frame. Asteptam cu mare interes vesti.
Te rugam sa ne spui si ce esenta de lemn a folosit, cu ce le-ai lipit(daca le-ai lipit) si tot procedeul.
 
Am inceput proiectul fara bani, cu ce am gasit prin ograda ramas de la constructia casei (care ghiciti este din ... lemn, mai exact molid) am tot prospectat pentru red cedar dar am luat o pauza si am zis ca pentru o prima constructie merge si molid. Aveam ceva lambriuri de 12,5 mm si am inceput prin a-mi face cadrele de sustinere(stations, sectiuni) care fiind Yost style(eu as fi zis kayak demontabil nemtesc) are 6 statii. ne-avand placaj de 12,5 am facut tipare pe pfl de 3mm si dupa acestea am construit cadreledin lambriuri si ceva scandura de 25 ce zacea pe aici. Mi-a luat 3 zile de taieturi, imbinari pasuiri,in loc de una cum trebuia daca aveam placaj. Raportez ca am lucrat cu PU D4 de la Bison si Epoxi ramas de la pardoseala mea epoxidica.
Forma kayak-ului este contorsionata zdravan, de fapt Bryan da un avertisment ca nu e cel mai usor proiect pentru un incepator in Yost style. De la inceput am fixat toate statiile pe strongback(4 scaune de bar legate cu fasii zdravene(38mm grosime) de blat de bucatarie proaspat aduse la mine pentru foc de un nene ce voia sa scape de deseurile din atelier) Cu pene de lemn si cuite am adus totul la orizontala
 
era prin ziua 4 cand am reusit sa ajung la montat lambriuri. Gunwhales (ro?) s-au dovedit a fi un prim obstacol si am inceput sa inteleg ce zicea Bryan prin Sweeping curves. Le-as fi zis la fel da' citit in romana :) am realizat in doua ore ca acele sweeping curves nu se lasa indoite in planul bordajului la latimea lor (le ingustasem la 7 cm ca sa scap de lamba si uluc.Se indoiau usor in jurul formelor(stations) dar nu voiau sa o ia in sus. Cum am o placere grozava sa improvizez iar acum eram pe cale sa fac din c...t bici(adica din scrap sa fac un caiac) am considerat sa renunt la calea ortodoxa cum explica Tom Yost asa frumos pe site-ul sau si sa fac treaba mai pe romaneste. Am crapat in acea zi si urmatoarea toate lambriurile in doua obtinand fasii de 27mm late. Eram nerabdator dupa primele doua sa vad daca vor sa sweeping curves si am navalit pe strongback unde ce sa vezi, lemnele mele au fost de acord sa curves cum voiam eu adica exact sweeping. "Bryan, nu stiai tu ca sunt Roman" mi-am zis razand si am continuat taierea fasiilor cu mai multa convingere.
 
Pe langa faptul ca munceam cam ca Alex la canoea lui :) de la 6 la 22 mai aveam si revelatii noaptea. Asa a fost si-n noaptea ce a urmat taierii: Stiam ca tai mai multe dar vazusem ca au noduri si planul era sa le dublez prin laminare cu epoxi. Doar ca nu realizam ce munca va fi aia. Acum pot spune ca-n timpul asta faceam un strip si cred ca si consumul de material(luat la kg este cam pe acolo)
Am montat mai intai primul rand de sipci si caiacul arata exact cum trebuie, ma tineam de cote cu ce am avut la indemana, cateva menghine de tamplarie, ceva bidoane de 10 si 20 kg pline cu apa, am tras de sweeping curves pana le-am scos la cotele din plan. Odata totul in ordine, am verificat simetria, si am bolobocit in jurul lui o jumatate de zi. A urmat sarbatoarea laminarii randului doi de sipci(Gunwales sunt facute fiecare din 4 sipci doua pta obtine latimea si doua pt grosime iar chines(ro?) fiecare din 2 sipci, chila am laminat-o din trei straturi). Cu placere am constatat ca odata laminate, si eliberate din constrangeri(menghine si bidoane) elementele isi pastrau forma. La urma cand am terminat cu toate, am desfacut suruburile care tineau formele pe statii si am intors caiacul cu copastia in sus Lasasem chila la urma. Am refacut masuratorile de cota invers si am pregatit laminarea chilei
Am un rocker de toata frumusetea la chila conf planului, obtinut cu doua bidoane de 20 litri pline, si agatate de capetele (bow si stern) caiacului pana dimineata urmatoare(evident ca laminasem chila dar trebuia tinuta in pozitia aia pana a doua zi.
a iesit ca-n poza. Deja ma vedeam plutind pe intinderi nesfarsite de apa trala la la dar am avut din nou ceva revelatii noaptea si mi-am dat seama ca o sa am ceva de slefuit la cat epoxi am bagat in el. Ca o confirmare artrita de la umarul drrept a zis ca ea nu mai lucreaza vreo doua zile si asa a si fost, asa ca am dus-o la" "bai" adica la un val de surf pe Aries unde i-am aratat fundul apei de cateva ori sa o racoresc (mi-a spus doctorul ca trebuie comprese reci)
 
A fost rece dar a dat rezultat asa ca iata-ma slefuind in draci de cateva zile. In paralel, pentru ca nea Hansel scrie undeva micut ca deck-ul este doar experimental am conceput si un deck. desi este laborios, a inceput sa-mi placa sa laminez lemne si mi-am zis ca ar merge laminat si placaj asa ca mi-am conceput un cockpit keyhole asa cum am la caiacul de ww, din placaj frumos curbat sa-mi incapa genunchii batrani si sa placa ochiului . Am sacrificat o foaie de placaj de fag de 4mm ramasa de la spatele unui dulap. a fost greu sa-l indoi acum as face cu 3 mm. Rezultatul nu e rau , am laminat 3-4 straturi si am un cockpit atat de rigid incat pot ridica caiacul tinand doar de el. A durat insa, cred ca deck-ul integral mi-a luat o saptamana
Pozele sunt facute de fiica mea in sesiune foto artistica asa ca nu au nimic tehnic in ele dar uite doua in care daca stii unde sa privesti vezi un cockpit
 

Atașamente

  • IMG859.jpg
    IMG859.jpg
    62.3 KB · Vizualizări: 212
  • IMG879.jpg
    IMG879.jpg
    40.6 KB · Vizualizări: 208
foarte faina treaba cu totul
mie mi-ai espinado corazon cu barca, cu povestea si pozele. Cred totusi ca a fost mai greu decat zice textul de mai sus, iara revelatiile nocturne sunt ceva destul de intalnite la amatorii de constructii de dream boats(hence the expresion):p
succes si spor, mai ales la fotografiat in detaliu
 
Nici eu nu am stat cu corazonul foarte bine; Sotia a devenit geloasa cand m-a surprins mangaind scheletul desi jur ca doar il slefuiam. Parol. Cand am vazut prima oara desenul, si eu m-am indragosti brusc de model. La o cercetare mai atenta, seamana si cu disko bay dar nu ma mir tare, Majoritatea interpreteaza acelasi caiac, Igldorsuit -ul care a stat si la baza Anas Acuta primul eskimo kayak comercial.
De greu, a fost greu, uneori ar fi fost bine sa fim doi dar asta destul de rar. ceea ce m-a mirat a fost numarul de ore peste 150 dar pun asta pe baza laminarilor nesfarsite. Cu slefuitul eram destept daca incepeam slefuitul dupa un prim rand de epoxi. eu am slefuit mai intai lemnul, am dat cu epoxi si evident am ridicat fibra care a trebuit slefuita din nou ceea ce tocmai am facut.
Acum lucrez la coaming care este lucrat laminat pe conturul deck-ului in 7 straturi. incerc sa-l fac cat de precis pentru a asigura o etanseitate buna atat cu deck-ul cat si cu fusta(sprayskirt) de neopren. Am facut un cockpit mare 80/46 cm pt ca prietenii mei mai mari(eu sunt doar 172/70) sa poata incerca nava si sa pot folosi fusta de ww pe care deja o am.

Am facut deja teste cu dif solutii de skinning(adica de impielitare) am importat din Italia ballistic 800-900 denier crud, si asta va fi pielea definitiva. Am vrut sa lucrez cu cordura 500 dar impregnarea prezenta pe material este un impediment, nu muleaza bine.
am testat pe un cadru impregnare cu epoxi, arata bine, translucid, am mai incercat un poliuretan bicomponent si este cam la fel. dupa skinning am sa impregnez materialul pe cadru. Necazul este ca desi l-am intins, la impregnare se relaxeaza usor.
Am dat si cerere la Coelan care -dupa spusele celor de pe forumul qayaqusa si ale celor de pe forumul sponsorizat de Guillemot- este idealul in materie dar m-am oprit la pret .
In prima faza am sa-l imbrac in PVC transparent de 0,4 mm si-l duc pe lac. Sper sa se intample intr-o saptamana, max doua daca mai am vreo revolta a mainilor cu care lucrez. mai trebuie sa-i fac un sea sock pt a-l proteja pe interior de nisip, pietricele, si sa-i gasesc ceva perne potrivite din PVC pentru asigurarea flotabilitatii in caz de inot :)
 
E "marfa"umorul cu care descrii !
Cat despre lucrare sunt cam nerabdator, cu ochii bulbucati & gura cascata, ca la dentist !
 
Guzi, pozele ce le aveam le-am cam pus deja, o sa fac ceva poze la cockpit si coaming cu credinta ca solutia mea are sa inspire si alti constructori. Datele caiacului le puteti lua de pe link eu incercand sa respect ce scrie acolo cat de bine am putut
Cum skin-uri nu prea se fac la noi sau sunt tinute la secret, am vrut sa-i dau lui Iulian (admin) inca un fel la meniu: toamna asta se poarta si piele-n bat :) cred ca la caiace /canoe avem acum meniu complet
O sa mai pozez jucaria gata si sper sa fac un filmulet cu stangaciile inerente la incalecarea fiarei. Da' pana atunci mai am de muncit destul de mult.
 
Multzam Stavride, da' n-ai vazut inca omu' .

Orice caiac care se respecta , iese pe o fereastra in lume, si este facut "dupa om"
Dupa bunul obicei al romanului, care nu are ce manca da' are televizor, nici mie nu mi-e gata casa, da' am caiac... ma rog, aproape am caiac. La casa mai pot lucra da' caiacul daca nu-l scot pe apa toamna asta ,ma imbolnavesc.
 

Atașamente

  • DSC06648.jpg
    DSC06648.jpg
    51.1 KB · Vizualizări: 108
  • DSC06647.jpg
    DSC06647.jpg
    81.8 KB · Vizualizări: 112
  • DSC06656.jpg
    DSC06656.jpg
    71.4 KB · Vizualizări: 111
La vopsirea scheletului am cam festelit-o! Aveam doua variante; epoxi ramas de la pardoseala si o proba de PU primita sa o incerc pe skin. Am mers pe PU si pt ca este incolor i-am fabricat un maro cum am citit eu la fizica atunci ... demult. Am folosit oxizi de fier combinat sa obtin un maro si am obtinut dar, neavand agent de dispersie, culoarea nu e chiar omogena, arata totusi bine insa dimineata am observat ca poliuretanul meu desi dat cat de subtire am putut, a curs cu placere.
Azi m-am asezat in caiac unde am petrecut ore bune taind si retaind spuma sa-mi fac un bulkhead pentru picioare, scaunul,am modelat suportii de coapsa dupa coapsa personala si m-am oprit la pernele lateralele pentru solduri care vreau sa fie fixe si totusi sa-mi permita iesirea din el la un inot in caz de nevoie.
Am recapitulat ce-mi mai trebuie sa-l dau la apa si mai trebuie sea sock (ciorap de protectie in cockpit) . Sunt curios daca a facut cineva asa ceva pentru caiacul propriu, nu prea cred asa ca la noapte o sa-mi ascut cunostintele de geometrie descriptiva intr-o ultima revelatie sper. Conform planului , fusta de pe caiacul de ww merge brici pe cockpitul asta ; o durere de cap mai putin
 

Atașamente

  • DSC06661.jpg
    DSC06661.jpg
    95 KB · Vizualizări: 100
  • DSC06659.jpg
    DSC06659.jpg
    73.6 KB · Vizualizări: 97
  • DSC06664.jpg
    DSC06664.jpg
    112.7 KB · Vizualizări: 99
  • DSC06662.jpg
    DSC06662.jpg
    86.9 KB · Vizualizări: 99
Acu, n-as exagera ca in poza detaliile se mai pierd (si greselile) dar tare-s mandru de cockpit
eu am 1,7 m caiacul are... nu l-am masurat acum realizez dar cand am pus stemurile am mers pe masura 17' ca si sw17 . latimea max 53 cm iar la linia de plutire teoretica, 48cm

am dat intr-unul din primele posturi link-ul de unde se poate descarca planul de forme
 
Mi-a luat doua zile sa pun pielea pe schelet. Am ales varianta de test; PVC transparent flexibil, 0,4 mm.
Mi-au mai trebuit doua sa fac sea sock sau ciorapul de protectie a cockpitului, si mici reparatii la lipiturile pe folia de PVC.
Ieri, am trepidat toata ziua muncind organizarea cockpitului. Am format scaunul din ambalaje de PE, parte prin decupare, taiere, parte prin termoformare cu aer cald pt un comfort cat mai mare, am facut si pernitele de sold pentru a simti cat mai bine caiacul.
Azi, ziua cea mare, desi m-am trezit la 4;30, am iesit la apa doar in jur de 14:00. A fost mai grav decat la insuratoare. Stiti cum este :) M-au insotit doi amici dornici sa ma vada cazand, caiacul este clar mai ingust (53 de cm) decat caiacele noastre de ww sau cele de lac toate undeva de la 65 in sus cred.
Am glumit tot drumul pe tema asta si odata ajunsi si echipati, dupa 3 vasle prin balta pentru incalzire, stiind ca ne astepta ceva apa si adancime, am facut un rol de proba, apoi inca unul;apa rece, dupa al doilea, ma durea fruntea, si m-am bucurat ca mi-am luat scufia de neopren. Fusta calca bine pe sea sock asa ca nici un strop de apa in cockpit. Bucurie mare pt ca aveam pe mine doar un neopren de surf de 2,5 mm scurt , iar peste luasem un pantalon de polar un pullover si o jacheta antivant. E ok mi-am zis , acum ca i-am aratat cine-i seful, sa-l man putin.
Caiacul are o stabilitate primara acceptabila mai degraba redusa, in schimb la cea secundara, beton. La cateva accelerari, l-am intors la 90 grade dintr-o padela(ruder stroke sau carma)din leaning pana am ajuns cu fusta in apa, si a necesitat doar un sprijin mediu in padela . Rockerul isi face treaba. Nu are carma sau skeg asa ca schimbarile de directie merg doar din edging, leaning, si sweep stroke (nu stiu termen specifici de la noi)
pun si ceva poze.
 

Atașamente

  • DSC06689.jpg
    DSC06689.jpg
    49.8 KB · Vizualizări: 106
  • DSC06693.jpg
    DSC06693.jpg
    83.4 KB · Vizualizări: 107
  • DSC06668.jpg
    DSC06668.jpg
    68.5 KB · Vizualizări: 112
  • DSC06671.jpg
    DSC06671.jpg
    56.4 KB · Vizualizări: 107
  • DSC06674.jpg
    DSC06674.jpg
    61.7 KB · Vizualizări: 140
Ultima editare:
M-am trezit si eu, vad ca Vincentiu a fost mai matinal. Am visat numai cu caiacul. Caiacul , marea, eu , big surf, great time, super intoarceri,....ooops, la un moment dat am primit o scatoalca dupa cap, m-am trezit , era intuneric, In jur doar Doamna mea, oi fi pomenit ceva admiratoare blonda in vis , mi-am zis, doar cu institutia de caiace si bune maniere s-a obisnuit deja.
Cert lucru, mai trebuie sa fac unul pentru fiica mea. Mai mic, mai filigran :) Pot sa vand vechiul RZ85 , nu mai are succes.
Am primit si un filmulet(neprelucrat ) facut de unul din amicii ce m-au insotit.
MOV06676.MPG - YouTube

Sper sa-mi dea Guzi, Bogdan Buciu, GUI sau alti constructori/utilizatori un feed back; cum se misca fata de SW17? Eu in afara de cartoful meu de ww nu am mai stat intr-un caiac de o persoana si nu am alta referinta.
 

Back
Sus