Pneumatica Orca 14.5 + Honda 50 HP

In 2007 am cumparat o barca de 14.5 picioare (4.3 metri), marca ORCA, nu aveti de unde sa stiti pt ca e o barca de pompieri/rescue facuta din hypalon in serie mica. E o barca proiectata sa fie lansata prin cadere de la cativa metri in apa. In fine... Barca are 150 kg!!, chila gonflabila, shi o podea de 2 cm grosime, placi in rama de aluminiu. Barele laterale de ramforsare sunt EXTREM de groase, cam cat antebratul lui Popeye, si lungi cat tuburile laterale. Barca are puterea maxima recomandata de 35 cai si 7 - 8 oameni capacitate. Cu un motor de 8 (opt) cai pe care il aveam in garaj, barca salta in planaj cu doi oameni si mergea frumos la 30 km/h.
Cind am fost sa cumpar barca, vanzatorul avea si un motor HONDA de 50 (cinci zeci) de cai, in stare ff buna. Il vindea separat si cu avertizarea ca nu e motorul potrivit pentru pneumatica. Dupa ceva targuiala le-am cumparat pe amandoua! O saptamina mai tarziu, am montat Honda pe barca, pe un JACKING PLATE (placa ridicatoare) confectionat artizanal, dar solid . Transom-ul (oglinda) barcii era cam de 5 CM grosime, asha ca tzinea motorul fara probleme. Am montat insa doua BARE DE RAMFORSARE in lateral, intre muchia superioara a transom-ului (oglinzii) shi barele alea groase de ramforsare care tineau podeaua, astfel incat sa preia torsiunea cand acceleram puternic, sau in caz de soc: sarit pe valuri, etc. Am pus un profil de aluminiu masiv pe partea de sus a oglinzii, de care am ancorat barele alea si doua ochiuri in caz ca trebuie sa remorchez un schior ceva... Am montat o baterie mare si rezervorul intr-o cutie mare in partea din fatza a barcii, care tinea loc si de bancheta. Am mai fixat o cutie solida pe post de scaun pentru mine si gata...
Rezultat: O barca care se deplasa silentios dar ca un tren accelerat, salta in planaj instantaneu, mergea la 30km/h cu un consum minuscul shi fara zgomot, dar atingea 60km/h, shi nu pt ca motorul nu putea mai mult, ci pentru ca elicea era cu pas prea mic (ajungeam la turatia maxima). O elice cu pas mai mare, a rezultat in vreo 75 km/h. Dinou, motorul a atins turatia maxima, asadar se putea si mai mult daca puneam o elice cu pas (shi) mai mare.
Acuma, pentru cei ce nu realizeaza, cum e sa te deplasezi cu o barca pneumatica cu tiller, la viteza aia: e nebunie curata. Nu mai intru in detalii de ce, dar e o chestie foarte riscanta.
Ca sa stabilizez barca am montat o placa hydrofoil (whale-tail) mare pe placa anti-cavitatie, shi am ajustat tab-ul din spatele elicei perfect (pt ca si un milimetru off, imi amortea mana, asha de tare tragea spre stinga sau dreapta) apoi am intepenit motorul ca aproape nu se mai misca stinga-dreapta, asta dupa ca am avut vreo doua momente cand aproape mi-a smuls tiller-ul din mana. Ca idee, imi era frica sa plec la drum fara vesta ajustata fest shi apoi Woooohooooooo!!!!

Cea mai neplacuta caracteristica era o "lipire" ciudata de apa undeva intre 45 shi 50 km/h. Adica intre faza iantai si faza a doua de lisare. Cred ca era un efect Bernouli datorita curgerii laminare. E un fenomen atit de intens, incat deforma tuburile barcii vizibil. Cum am pe barca valve de suprapresiune, aerul tindea sa iasa in faza aia de lipire, asha ca trebuia sa accelerez tare sa trec repede-repede de etapa asta.

Doua luni mai tarziu, dupa multe aventuri, intr-un acces de normalitate, am vandut Honda de 50 cp, am cumparat un Yamaha de 25, shi a fost o potrivire perfecta. Mi-a fost insa dor dor de motorul ala mare.

Acum barca sta impachetata intr-o cutie enorma. Intre timp am vandut si Yamaha de 25 CP, mi-am cumparat o barca de aluminiu de 15 picioare, si am pus pe ea un Yamaha cu jet pump (pompa de jet). Dar despre asta in alta poveste. Oricum vara asta daca am timp voi pune jet-ul pe pneumatica, doar ca sa vad cum merge.
 
Nu mai presupune ce si cum stim, ca nu e bine. ORCA e o marca inregistrata a grupului Pennel & Flipo din Belgia care produce sub acest nume o gama larga de materiale tehnice, in principal hypalon. Printre produsele finite se numara sorturi industriale si plute de salvare. Daca barca ta o fi facuta chiar de ei, sau doar din materialul lor asta numai tu poti stii, dar materialul e raspandit in industria de profil.
Asteptam poze cu barcile, de preferat in actiune.
 
Mda o fi cum zici tu, habar nu am. Ce pot sa iti spun e ca barca mea a fost construita in Hawkesbury Ontario, la o fabricutza care face echipament militar, in special rescue. Pe placutza de conformitate scrie ca marca barcii e Orca. Intre timp producatorii si-au lichidat unitatea care facea barci. Mi-au spus ca adezivii erau prea toxici, iar costul barcilor ajungea uriash. Daca astia or fi folosit hypalon Orca belgian, habar nu am. Cert e ca hypalonul de pe Achilles mi se pare a fi mai bun.
 
Se poate amandoua, ori sa ai hypalon belgian, ori fabricuta sa isi fi inregistrat marca drept Orca.
 

Back
Sus