Caiac cu vele

E o vela destul de mare pentru un caiac mai ales daca nu ai flotoare!

Unde montezi patarazinele (stays)?

Poate te inspiri de la Hobie Island cu vela aceea boomless, care se rasuceste pe catarg, astfel incat poti expune o suprafata mai mica atunci cand e vant puternic.
 
Ca de obicei, cum am mai zis pe aici, imi m-a dat gata cu nivelul lucrării făcute.
Acest model cred că o să fie mai reuşit.
Şi eu cred că trebuie să-i pui flotoare.
Mergi cu el la TID?
 
Domnu', esti foarte tare! :)

Am 2 intrebari:
- cum mentii unghiul velei, ca vela sa ramana in vant?
- cum/unde montezi derivoarele

Derivoarele o sa fie fixate ca si la varianta precedenta.
O sa postez niste poze dupa ce duc suportul derivoarelor la sudat, ca o poza face cat 1000 de cuvinte :)
 
Poate te inspiri de la Hobie Island cu vela aceea boomless, care se rasuceste pe catarg, astfel incat poti expune o suprafata mai mica atunci cand e vant puternic.[/QUOTE]


Hm, mi-ai dat o tema de gandire.
 
Si eu cred ca; trebuie sa-i pui flotoare.
Mergi cu el la TID?[/QUOTE]

Parca nu i-as pune flotoare, ma gandesc sa lestez cele 2 derivoare cu vreo 2 kg de plumb la fiecare. Iar la TID nu cred ca o sa mai car velele cu mine.
 
Nu mai mergi la TID cu vela? :( Cred totusi ca e posibilitatea cea mai buna de a o testa

La ce posibilitati ai + idei bune... poate incerci o actionare cu pedale ceva (ce-i drept, la caiacul tau in care esti bagat cu totul probabil ca se preteaza mai greu... fata de un sit-on-top)
 
Domnu' Imi, te rog sa ne scrii cateva detalii, cum ar fi:
- ce intaltime avea catargul initial (cel retractabil) si ce inaltime are cel actual
- ce suprafata avea vela initiala si ce suprafata are cea actuala
- eventuale diferente intre manevrarea velei initiale si a celei actuale, la schimbarea directiei vantului
Multumesc anticipat!
 
Catargul vechi, cel pliabil avea 1,75 m inaltime si vela ava 1,4 m patrati.
Catargul actaul vreau sa-l fac cam de 2,3 - 2,5 m si vela din prova sa aiba cam 1,8 m patrati iar cea din pupa cam 0,6 - 0,8 mp.
Despre diferentele de manevrare e cam devreme sa vorbesc, deocamdata mai caut diferite solutii la prinderea unor piese pe caiac.
 
Ok, interesant. Cineva scrisese pe undeva pe aici ca pentru un caiac, vela ar trebui sa aiba minim 2 - 2.2 mp --- ceea ce inteleg ca tu vei depasi cu cele 2 vele.

Crezi ca o vela in genul celor din schita atasata se preteaza la caiac?
 

Atașamente

  • vela.jpg
    vela.jpg
    25.5 KB · Vizualizări: 24
Nu sunt eu in masura sa-mi dau cu parerea despre diferita tipuri de vela, dar cred ca ar merge cu vant din pupa.
 
Ma gandeam la o vela trapezoidala asezata asimetric pe catarg (practic triunghiul tau sa se prelungeasca un pic si dincolo de catarg, iar sus sa aiba o traversa din teava de aluminiu) Astfel ar permite acelasi mod de control al velei, cum ai gandit-o tu, fiindca partea de dincolo de catarg nu ar avea o suprafata atat de mare, incat sa nu o mai poti controla la vant mai puternic, de la celalalt capat.

Iti scrisesem si despre actionare cu pedale (cu elice sau roata cu zbaturi) - insa vad ca nu ai zis nimic. Avantajul la vele e ca nu faci prea mult efort - mai ales daca ai un traseu mai lung, insa cu vela mai e o problema de gabarit, daca trebuie sa treci pe sub vreun podet mai jos.
 
Ultima editare:
Ok, interesant. Cineva scrisese pe undeva pe aici ca pentru un caiac, vela ar trebui sa aiba minim 2 - 2.2 mp --- ceea ce inteleg ca tu vei depasi cu cele 2 vele.

Crezi ca o vela in genul celor din schita atasata se preteaza la caiac?

La vant dinapoia traversului nu conteaza forma velei, vantul o umple si impinge caiacul (ambarcatiunea in general). La aliura asta de vant trebuie sa poti controla unghiul planului velei fata de vant, si e de preferat sa ai suprafata velica mai mare la intaltime, sa nu ecranezi vantul cu bagaje sau corpul tau.

Vela devine o problema in sine cand ai vantul dinaintea traversului, acolo conteaza enorm de mult forma velei (curbura), trebuie sa ai un derivor (poate si un flotor), trebuie sa poti controla unghiul vele fata de vant, si cat de cat sa poti controla intinderea velei pe marginea de invergare si de intinsura, sa fie vela eficienta.


Fara a subestima eforturile lui Imi (apropo, o bere?) convingerea mea personala e ca vela nu se potriveste la caiac, decat eventual una simpla, mica si usoara, pentru vanturi purtatoare. Caiacul e facut sa dai la padela, iar daca cuiva nu-i place acest lucru sau i se pare obositor, inseamna ca nu si-a ales ambarcatiunea potrivita.
 
... convingerea mea personala e ca vela nu se potriveste la caiac, decat eventual una simpla, mica si usoara, pentru vanturi purtatoare. Caiacul e facut sa dai la padela, iar daca cuiva nu-i place acest lucru sau i se pare obositor, inseamna ca nu si-a ales ambarcatiunea potrivita.


In sfarsit cineva care a pus degetul pe rana.
 
Caiacul e facut sa dai la padela, iar daca cuiva nu-i place acest lucru sau i se pare obositor, inseamna ca nu si-a ales ambarcatiunea potrivita.

Oui, dar tranzitia nu se poate face brusc, trebuie sa te faci de ras de cateva ori.
Eu personal am ambitia sa ma dau cu vele pe kaiac, ca apoi pot sa-mi pun catargul cu vela direct pe dixidinghy nu poate fi ceva rau.
 
Ceea ce a facut Imi este laudabil. Faptul ca nu i-a iesit din prima, nu inseamna ca nu se poate sau ca nu va reusi ceea ce si-a propus... dar intotdeauna e mai simplu sa critici sau sa iei la misto decat sa faci ceva.
 
In sfarsit cineva care a pus degetul pe rana.

Eu cred ca depinde de conditiile de utilizare. Pentru o dupa-amiaza la pescuit, sau mers lenes pe un lac, sau expeditie in delta nu iti trebuie panze. Daca vrei sa acoperi distante mari si sa iti mai ramina timp de altceva, si preferi o ambarcatiune usoara, caiacul cu panze e mijlocul excelent. Evolutia este ceva normal si trebuie acceptata. Altfel am folosi tot caiace din piei sau luntrea monoxila.

Mai mult, prin atasarea unei vele la un caiac, meresti posibilitatile enorm. Ideal e ca aceasta conversie sa fie cat se poate de simpla si naturala. Iar folosirea sa fie si ea simpla.

De-a lungul timpului am vazut mai multe solutii pentru vele.
Mers sub vant: vela un V si vela circulara
Kite-uri, dar pentru asta iti trebuie tehnica

Cea mai resusita pare solutia Hobie Island, in care integrarea velei s-a facut din faza de proiectare. Catargu e de carbon, fara stays(patarazine), cu o vela boomless (fara ghiu) care furls (se infasoara) pe catarg cand nu ai nevoie de ea sau vrei sa ii reduci suprafatza
In plus are doua pontoane (amas) care se pot rabata cand e nevoie, sau indeparta cand decidem sa folosim doar caiacul.
Imi inchipui ca fin-ul se rabateaza si el in corpul caiacului

Unul trebuie sa mearga pe youtube si sa cauta "Hobie Island" ca sa vada ce poate acest caiac.
Deasemenea pe blog-ul 2gringos.blogspot.com sunt unii care au un caiac hobie island tandem, cu care fac escursii superbe si acopera distante apreciabile. Pentru ei pare ambarcatiunea potrivita.

Imagineaza-ti o excursie intre insula Vancouver si continent cu un caiac de tura si cu un Hobie Island. Ce crezi ca e mai placut?
Iti mai aduci aminte de "oamenii lipsiti de culoare" care mergeau la camping pe Everglades cu canoea aceea de tabla... supraincarcata, in care intrau valurile. Un dezastru gata sa se intample. Imagineaza-ti cat de elegant s-ar fi descurcat cu un Hobie Island Tandem.
 
Ultima editare:
Eu cred ca depinde de conditiile de utilizare. Pentru o dupa-amiaza la pescuit, sau mers lenes pe un lac, sau expeditie in delta nu iti trebuie panze. Daca vrei sa acoperi distante mari si sa iti mai ramina timp de altceva, si preferi o ambarcatiune usoara, caiacul cu panze e mijlocul excelent.
Am iesit aseara/noapte cu Imi si Bogdan la o tura pe Bega si-am ajuns la aceeasi concluzie :D
:kaiac:
 
Nu stiu ce sa spun. Eu cred ca forma caiacului nu se preteaza la vele. Poti sa pui vele insa vei fi mereu sicanat de tot felul de improvizatii care in final vor distruge si ideea de ambarcatie usoara, asa ca nu vei fi nici cu caiacul, nici cu velierul. De ceva vreme imi trece prin cap un experiment. Pentru aptitudinile nautice, din tot caiacul nu conteaza decat opera vie - restul e doar pentru confort. O placa de windsurfing poate fi asimilata destul de bine cu opera vie a unui caiac (am incercat sa padelez de pe o placa si am fost multumit de rezultat). Asadar, o astfel de placa sau ceva ce imita forma poate fi completata pe punte de un sac impermeabil (ex: GORETEX) in care sa se bage canotorul pentru a fi ferit de apa (valuri) si de un bidon etans pentru bagaje. Asta ar fi partea de caiac. In momentul in care vrea sa faca calatorii mai lungi cu vant, ridica catargul exact ca la un windsurf, se ridica in picioare si ii da bice folosind toate atu-urile windsurfingului. Altfel spus, un caiac hibrid; opera vie fixa, opera moarta demontabila (material textil).
 
Deci, m-ai bagat la idei colegule CDD ! Sa vedem ce iese.
Incet incet mi se contureaza proiectul Izvor 7X. X-ul vine de la extrem fiindca va imbina doua extreme.
 
Interesanta chestia cu vela de windsurf, mai ales la caiacele sit-on-top... probabil singura problema fiind legata de vela, care nu se impacheteaza + ceva antrenament, sa nu te arunce vela/vantul in apa
 

Back
Sus