VW T5 sau T6 4motion? Nu stiu ce se da la voi acolo. Japonezii nu dau ceva van 4x4?
T6, cel putin din descrierea performantei tehnice, pare si mai anemic decat Vito...
Volkswagen debuts sixth-generation Transporter van
Piata locala de 4x4 este saraca in optiuni utile cu adevarat. Cu atat mai putin microbuze si imposibil de gasit microbuze 4x4 noi diesel si cu transmisii manuale.
Majoritatea conducatorilor auto locali, exceptand impatimitii 4x4, care stiu ce inseamna o masina adevarata, vor masini mari ca volum de caroserie, cu tot ce este inauntru automatizat si computerizat, plushat, confortabil, incalzit/racit, silentios, si cu suporti de cafea si sode cat mai mari... Majoritatea oamenilor nu-si bat capul cu felul in care functioneaza un motor, sau o transmisie, vor doar sa porneasca motorul (inca din casa cand e posibil) si sa apese doua pedale, una sa se urneasca din loc si una sa se opreasca. Reclamele si prezentarile spumoase ale dealer-ilor vand jucarii de plastic ieftin cu nume si profile agresive menite sa faca cumparatorul sa se simta "in expeditie", cand, de fapt, cei mai multi nu vor parasi asfaltul civilizatiei niciodata si opresc pe dreapta cu luminile de avarie pornite cand se indeseste ploaia...
Masinile se fabrica dupa chipul si asemanarea cumparatorilor majoritari, nu a celor cativa impatimiti de aventuri off-road...
Asta e, inteleg principiul economic care determina deciziile fabricantilor, dar ar fi frumos sa existe mai multe optiuni pentru cei care au nevoie de altfel de masini.
Cand te duci la dealer, ala isi incepe poezia cu conectivitatea Bluetooth si WiFi si cu navigatia electronica asistata de voce, ceea ce pentru noi este ultima caracteristica pe care as considera-o in formularea unei decizii de cumparare a unei masini model 2015+...
Cand intreb de live solid axle, manual hubs, si PTO pentru activarea unui troliu mecanic, se uita tinerelul parfumat si grizonat la mine de parca m-as adresa in Kiswahili. M-am obisnuit dar tot intreb dornic sa ma amuz de reactia lui...
De obicei, M. ma trage de cot cu repros... Nu ma duc des la acelasi dealer ca n-ar mai avea farmec...
"PTO?"
Si dupa o scurta pauza se regrupeaza rapid si continua cu strofa a doua din poezia invatata,
"Oh, sir, the automatic transmission is superior to a manual transmission. Have you ever tried to drive a manual transmission in traffic in Manhattan?"
"Yep, for the last 16 years, and I still have the original clutch, you know..."
Si el sare rapid inapoi la navigatia satelit asistata vocal, la power windows, power antenna, scaune incalzite, optiunea de lemn de trandafir pentru bord, piele de nu stiu ce patruped pentru scaune, the almighty entertainment system cu 12 boxe si 2 ecrane HD, "...if you take your kids on longer trips."
"I have no kids and I want a car I can hose down the interior to clean... you know what I mean?"
"Perhaps, you should consider a Jeep?"
"A new Jeep? A new Jeep is only a shinning toy carrying a legendary brand..."
"Sir?..."
"Whatever, thank you for your help."
De multe ori ii aud vocea in ceafa molfaind ceva despre extended warranty plan si optiuni avantajoase de finantare.
Si eu care vreau sa ma duc sa-mi cumpar o masina cu geamuri cu macara manuala, antena fixa, fara aer conditionat si cu o electronica minima. Si chiar mi-ar placea sa o spal interior cu furtunul, cum se proceda cu Jeep-urile fabricate pana acum cativa ani. O masina a carei capote imi permite sa ma urc cu picioarele pentru a incarca ceva pe acoperis, o masina a carei bari de protectie permit unui cric Hi-Lift s-o ridice la repezeala de oriunde. Si cand se zgaraie vopseaua mata, vreau sa scot spray-ul din portbagaj si s-o acopar rapid.
Singura sansa ramane sa caut la un impatimit care reconditioneaza vechituri si le da o doua viata. Evident, imi trebuie trei tone de rabdare la inmatriculare...
Circula zvonuri pe diverse forumuri de masini ca in curand ar putea fi adoptate modificari legislative care vor descuraja repararea unei masini oriunde altundeva decat la un atelier autorizat conectat online. Un fel de adio reparatii la bordura, sau la nea Gica in curte. Si un fel de adio oricaror modificari ulterioare neautorizate in prealabil de producator. Sistemul computerizat de control al masinii nu va permite nimic care nu trece prin secventa de autorizare la dealer. Sper sa fie doar zvonuri neintemeiate, ca altfel ma lipsesc de PTO si bag banii intr-o bicicleta si mai capabila. Asta daca nu vreau sa cumpar de la un John Deere dealer care sigur nu se mira de intrebarea despre PTO...
Doar ca la John Deere, dupa unele zvonuri, s-ar putea sa am probleme cu modificarile.
We Can't Let John Deere Destroy the Very Idea of Ownership | WIRED
Masini de iesit in teren adevarate mai gasesti doar in Oz...
Dar nu se pot importa la noi.
Asta e. Pana apar optiuni mai bune, raman la Toyota noastra.
Daca tot e sa vorbim despre moda retro si diferenta intre T6 si T1, cata diferenta este intre Dodge-ul original si RAM-ul actual, singurul care ofera 4x4 diesel cu transmisie manuala, si pe care l-am prezentat ca optiune intr-un post anterior.
Probabil multi ar spune ca silueta camionetei pick-up (legendarul Dodge Power Wagon), care-mi place mie cel mai mult, nu mai e la moda...
Dar alea au fost masini adevarate si sunt un mare admirator al celor care au maestria sa le redea o a doua viata. Bravo lor! Cu singura exceptie ca in unele cazuri nu s-au straduit sa restaureze si priza PTO, specifica acestor masini si unor modele mai vechi de Landcruiser.