chemari si raspunsuri

O concluzie la care nu ne asteptam dupa aceasta iesire este ca vrem un cort mai spatios. Daca pe poteca de munte, sau pe valul de sub chila U-Boat-ului, este de preferat un cort cat mai usor cu un compromis intre greutate si spatiu locuibil, cand mergi cu masina "door to door" pana la locul de campare parca ar fi mai confortabil un cort mai mare.

Dupa aceasta iesire am retras din circulatie cortul de 4 persoane Eureka Timberland Outfitter (5Kg) si l-am inlocuit cu un Catoma Combat Vehicle Crew Tent (CVCT) (15 Kg) de 4-6 persoane, in care se poate sta in picioare.

26881_alt2.jpg


416ldLxyKEL.jpg


Poate o fi si varsta, poate o fi si lenea, dar pentru o iesire cu masina (repet, pe poteca cu rucsacul in spate, sau in kayak, e o alta poveste!) mi se pare inutil sa intru si sa ies din cort in patru labe ca un cutzu... Asa ca, Eureka, multumim pentru 14 ani de serviciu in portbagajul masinii, trece in rezerva pe raft si intra in linia intai Catoma. Nu se intrevad schimbari in utilizarea selectiva a celorlalte corturi, hamace si sisteme de bivuac. Fiecare ramane cu domeniul lui specific de aplicatie, in functie de zona geografica, tip de actiune si teren, clima si suport logistic, dupa formula "cortul potrivit, la momentul potrivit"... M. va fi foarte fericita in noua ei "casutza".

Am testat si un topor/fierastrau nou pe care-l vom lua in Alaska.
 
Ultima editare:
O concluzie la care nu ne asteptam dupa aceasta iesire este ca vrem un cort mai spatios. Daca pe poteca de munte, sau pe valul de sub chila U-Boat-ului, este de preferat un cort cat mai usor cu un compromis intre greutate si spatiu locuibil, cand mergi cu masina "door to door" pana la locul de campare parca ar fi mai confortabil un cort mai mare.

Dupa aceasta iesire am retras din circulatie cortul de 4 persoane Eureka Timberland Outfitter (5Kg) si l-am inlocuit cu un Catoma Combat Vehicle Crew Tent (CVCT) (15 Kg) de 4-6 persoane, in care se poate sta in picioare.

26881_alt2.jpg


416ldLxyKEL.jpg


Poate o fi si varsta, poate o fi si lenea, dar pentru o iesire cu masina (repet, pe poteca cu rucsacul in spate, sau in kayak, e o alta poveste!) mi se pare inutil sa intru si sa ies din cort in patru labe ca un cutzu... Asa ca, Eureka, multumim pentru 14 ani de serviciu in portbagajul masinii, trece in rezerva pe raft si intra in linia intai Catoma. Nu se intrevad schimbari in utilizarea selectiva a celorlalte corturi, hamace si sisteme de bivuac. Fiecare ramane cu domeniul lui specific de aplicatie, in functie de zona geografica, tip de actiune si teren, clima si suport logistic, dupa formula "cortul potrivit, la momentul potrivit"... M. va fi foarte fericita in noua ei "casutza".

Am testat si un topor/fierastrau nou pe care-l vom lua in Alaska.

Asta e un lucru amuzant, fiindca desi n-am spus-o in postul anterior, chiar ma gandisem daca nu este putin incomod cortul vostru :) .
Nu ma gandeam la spatiul interior, ci la o copertina inchisa, asa cum au multe dintre corturi. Copertina face toti banii in momentele in care ploua, ai unde sa-ti adapostesti diversele, tinandu-le in acelasi timp la indemana.
Satul de problema asta, am sa fac si eu acelasi pas de "upgrade" la cort; copertina mea e al dracului de mica.
In acelasi timp o sa-l pastrez in limita de a fi pus in caiac cu usurinta. Cred ca exista cort care sa imbine si spatiul mai generos si greutatea mica.
Treaba cu "stand up" nu ma preocupa. Decat la "comedy" :)
 
Asta e un lucru amuzant, fiindca desi n-am spus-o in postul anterior, chiar ma gandisem daca nu este putin incomod cortul vostru :) .
Nu ma gandeam la spatiul interior, ci la o copertina inchisa, asa cum au multe dintre corturi. Copertina face toti banii in momentele in care ploua, ai unde sa-ti adapostesti diversele, tinandu-le in acelasi timp la indemana.
Satul de problema asta, am sa fac si eu acelasi pas de "upgrade" la cort; copertina mea e al dracului de mica.
In acelasi timp o sa-l pastrez in limita de a fi pus in caiac cu usurinta. Cred ca exista cort care sa imbine si spatiul mai generos si greutatea mica.
Treaba cu "stand up" nu ma preocupa. Decat la "comedy" :)

In ultimii ani am dormit in 11 corturi diferite si am tras concluzia ca nu exista cort potrivit la toate. Mentinem in serviciu activ 6 corturi. Doua Hilleberg de 4 sezoane (4, pe bune, nu doar in reclama), unul tunel si unul dome, fiecare potrivit pentru anumite tipuri de teren si zone geografice. Ala tunel s-a potrivit la fix in Fagaras, pe curba de nivel cand configuratia terenului nu ar fi permis amplasarea bazei unui dome, iar ala dome s-a potrivit la fix pe plaji deschise expuse la vanturi puternice. Amandoua corturile au antreuri create din copertine pana la firul ierbii si amandoua incap in U-Boat (canoe, KaBoat, rucsac). Le-am utilizat fara probleme din Fagaras, in Delta, din Everglades, in Groenlanda. Dar in Australia, in Mexic, sau in Costa Rica, de exemplu, unde cantitatea de bagaje la avion trebuia riguros controlata si unde nu trebuia sa dormim in cort decat o noapte, cel mult doua, pe vreo plaja uitata de lume, am luat un cort dintr-o singura bucata, extrem de usor, cu doar doi stalpisori de un metru inaltime, in care de abea am incaput strans lipiti unul de altul. Dar a fost OK am chicotit mai mult decat de obicei... :)

Eureka de 4 persoane l-am folosit exclusiv la masina pentru ca incape in el o saltea pneumatica dubla si confortabila (din aia utilizata cand vin pe neasteptate musafirii) plus oarece alt echipament, haine, bocanci, etc. Nu are copertina pana jos dar este bine izolat (bathtub) si inca n-a intrat apa in el. As putea sa-i atasez un vestibul care se vinde separat, pe care nu m-am indurat niciodata sa-l cumpar, dar acum vreau un cort mai inalt...

Pentru masina vreau un cort in care sa ma pot ridica in picioare. Inaltimea astuia intrat in servici dupa ultima iesire este de 72 de inches, cu o baza patrata de 128 x 128 inches. Adica spatiu de-o saltea dubla, echipament, poate si un scaunel cu o masutza... :) confort de cinci stele in toata regula.

Mai avem un Bibler de iarna cu un singur perete sanatos, mic si compact, in care ne-am putea inghesui amandoi intr-o situatie extrema de viscol in teren deschis, etc. Este un cort excelent, usor de atasat la rucsac, pe care, din fericire, nu a trebuit sa-l folosim niciodata.

La optiunile de cort se adauga hamacele de 4 sezoane (inca nu le-am folosit iarna) care au copertina de furtuna ce cuprinde intreg hamacul ca o sarma om foi de vitza, apoi hamacele de vara, doua adaposturi de ploaie cu plasa de tzantzari care ne-au usurat viata semnificativ, o copertina simpla (de nevoie imediata), un tarp bun la toate si doua bivy sacks pentru cand chiar nu vrem sa ne complicam cu vreun cort. Sunt situatii, de exemplu camparea pe coasta estica a Mexicului, sau Florida, in luna August, cand nu se poate dormi in nici un fel de cort, indiferent cat de usor si bine aerisit este si numai un hamac te lasa sa dormi. Este atat de cald si umed ca nu se poate dormi confortabil nici macar direct pe nisip. Bivy sacks am folosit intr-o noapte in Fagaras, sus in in platou cand am fost mult prea obositi sa mai facem cortul si ne-am varat imbracati de la drum direct in sacii de dormit si apoi in bivy sacks. A plouat aproape toata noaptea si noi am ramas uscati. Un bivy sack este intotdeauna recomandabil unui minimalist care nu vrea sa-si consume caloriile carand cortul. La nevoie se poate dormi si "ciobaneste" direct pe pamantul gol sub o simpla copertina pe care ori o ancorezi de ramuri, ori te invelesti cu ea si asta e. Asa am petrecut ultima noapte in Gwaii Haanas, cu curul direct in iarba sub o copertina pe care din in cand o tineam ancorata cu mana sa nu ne-o sufle ploaia si vantul... :)

In cazuri extreme, cand oboseala inchide pleoapele fara acordul stapanului, se poate dormi si in picioare rezemat de pom, stalp, zid, gard, sau cu o cafea tare, red bull, etc. se poate sari complet peste dormit... :)

Dar de acum inainte cand vom merge cu masina sa campam vreau sa ne lafaim si noi intr-un spatiu suficient pentru a ne intinde bratzele cand cascam. Si vreau sa-mi trag nadragii stand in picioare. De ce sa-mi pun pantalonii lungit pe spate cand ma duc la campare cu masina?... :)

Legat de protejarea echipamentului, situatia este oarecum mai simpla. Absolut tot echipamentul este waterproof, sau pastrat in containere, genti, rucsaci, waterproof. Si daca sta toata noaptea afara in ploaie, cu exceptia bocancilor bineinteles, nu se intampla nimic rau.
 
Ultima editare:
I Say Paddle, You Say Pedal - 2015


From riding on the McDade Trail, to paddling on the Delaware River, this 19 minute long video diary presents a joyful paddling/pedaling trip through the Delaware Water Gap National Park... :)
 
Ultima editare:
Eu am stat intr-un cort din asta la un camping. Nu au fost probleme cu pantalonii. Lotus Belle USA & Canada - Glamping Lotus Belle Luxury Camping Tents

Pai, conteaza si pozitia in care ai stat... :)

Lasand gluma la o parte, exista o companie care campa turisti in Serengeti in corturi similare. Daca retin descrierea, aveau instalate si sisteme individuale de incalzire si aer conditionat. Evident, preturi pe masura, dintr-o cu totul alta lume, in care se merge in safari plutind deasupra elefantilor in linistea unui balon, nu in hurducaielile unei Toyote mirosind a motorina... :)

Dar e loc pentru toti si pentru toate, fiecare cu ce poate si ce i se potriveste.
 
Ultima editare:
Mie mi sa parut un cort interesant. Inalt dar simplu de montat cu doar un bat, cu o tona de pitoane si funii de ancorare sa reziste la vant (moderat) si din bumbac impregnat sa nu ai condens. Destul de greu insa, dar cu masina nu conteaza. Daca as face camping cu masina as fi ispitit. Asta desi ma ispiteste si o remorca care se transforma in cort.
 
Mie mi sa parut un cort interesant. Inalt dar simplu de montat cu doar un bat, cu o tona de pitoane si funii de ancorare sa reziste la vant (moderat) si din bumbac impregnat sa nu ai condens. Destul de greu insa, dar cu masina nu conteaza. Daca as face camping cu masina as fi ispitit. Asta desi ma ispiteste si o remorca care se transforma in cort.

Remorca cu bucatarioara de campanie pe care este montat cortul este ideala. Baietii din SA si Oz au niste bijuterii de remorcutze pentru off-road camping. Am gasit si la noi ceva ($8K - $10K) dar noi nu avem unde sa parcam remorca, asa ca nu se poate. Dar cine are loc si isi permite...

4ad0cdbdb6821c7971925af9baf94fec.gif


Conqueror-Australia-UEV-440-11-537x308.jpg


48884.JPG


Sau imagineaza-ti doua maini pricepute ce-ar putea scoate din remorcutza asta de mai jos:

c9631e67b4b3aee6f801b493cc94e5b1.jpg


Referitor la cortul ala, da, este interesant si banuiesc ca este extrem de confortabil pentru campat cu masina, dar nu pare foarte rezistent la vant, cel putin din poze, in ciuda ancorelor multiple. A propos de sistemul de ancorare, pare sa necesite un spatiu destul de larg pentru plasamentul ancorelor. De multe ori locul de campare rezervat unui cort intr-un camping comercial nu este atat de mare. Nu am suficienta experienta cu bumbacul impregnat sa ofer o parere, caci am mers intotdeauna pe materiale sintetice.

Astept o vijelie sa vad cum se comporta Catoma asta la apa si vant.
 
Ultima editare:
Cu permisu nu-i bai. Aici la batrana ieuropa se gasesc adesea remorci nemtesti (din ambele state) mai vechi in stare foarte buna (corturile adica). Si-a luat recent un prieten una cu 600 euro gata adusa in romania de un "bisnismen". Bucataria podeaua principala si patul dublu montate in remorca plus un vestibul urias (cred ca baga si masina inauntru) care se inchide complet. Inaltime cort 2m. Plus bari pe capac la remorca pentru montat portbagaje. Bineinteles ca nu-i de offroad, dar se poate probabil schimba puntea cu una cu suspensie pe arcuri cu foi. Dar vorba ta necesita spatiu de parcare, desi daca mi-as dori asa ceva in statele civilizate as inchiria la self-storage o boxa la care sa pot trage masina si noapte buna.
Totusi dupa parerea mea daca e sa trag obiectu cu un 4x4 atunci nu mai are rost, pot sa fac direct pasul catre rulota, una mica care sa fie la fel de inalta cat masina, eventual cu un pop-top sa stau in picioare. Daca e a fie cort si 4x4 atunci mai bine cort din ala pe masina.
 
Ultima editare:
Cu permisu nu-i bai. Aici la batrana ieuropa se gasesc adesea remorci nemtesti (din ambele state) mai vechi in stare foarte buna (corturile adica). Si-a luat recent un prieten una cu 600 euro gata adusa in romania de un "bisnismen". Bucataria podeaua principala si patul dublu montate in remorca plus un vestibul urias (cred ca baga si masina inauntru) care se inchide complet. Inaltime cort 2m. Plus bari pe capac la remorca pentru montat portbagaje. Bineinteles ca nu-i de offroad, dar se poate probabil schimba puntea cu una cu suspensie pe arcuri cu foi. Dar vorba ta necesita spatiu de parcare, desi daca mi-as dori asa ceva in statele civilizate as inchiria la self-storage o boxa la care sa pot trage masina si noapte buna.
Totusi dupa parerea mea daca e sa trag obiectu cu un 4x4 atunci nu mai are rost, pot sa fac direct pasul catre rulota, una mica care sa fie la fel de inalta cat masina, eventual cu un pop-top sa stau in picioare. Daca e a fie cort si 4x4 atunci mai bine cort din ala pe masina.

La ce fel de permis te referi?

Cum ti se par alea din pozele de mai sus? Cred ca am pus pozele in timp ce, sau dupa ce ai scris mesajul de raspuns.

Cortul pe masina este util in functie de tipul iesirii. Desi foarte raspandit in Africa, la iesirile tip safari devine o problema datorita faptului ca pierzi timpul cu montatul si demontatul, daca vrei sa folosesti masina in timpul zilei. Cortul/bucataria montate pe remorca au avantajul ca raman amplasate la tabara peste zi si masina este gata de actiune. In functie de orele de volan ale unei zile, 12-14-18-24 si in functie de dificultatea terenului, mai o pana, mai un cric, mai o lopata, mai un cablu de tractare, sau o "scara de nisip", cand ajungi in sfarsit la o destinatie adormi de multe ori instantaneu, asa cum esti in momentul respectiv, si nu mai ai chef sa montezi un cort, nici pe masina, nici pe remorca... :) Un camper compact 4x4 e si mai util. De cate ori am inchiriat, am trecut peste oferta cortului pe masina si m-am dus direct la baza paginii, la camper, pentru ca stiam ca vor fi zile extrem de lungi, la capatul carora nici nu voi vrea sa vad un cort. Orice fel de cort.

A propos, iar imi aduc aminte, in '96, la intoarcerea din Alaska, lungeam pana la limita extrema orele de condus si opream cand efectiv nu-mi mai puteam tine pleoapele deschise. Cautam marginea cea mai indepartata a unei parcari si incercam sa gasesc o panta, un santz, o groapa, un damb, orice pe care puteam urca rotile din fata cat mai sus pentru a dormi in scaun aproape la orizontala. Cand ma trezeam, de cateva ori au venit soferi de camioane sa ma intrebe daca sunt OK... :)

"It's all good..."

O alta varianta ar fi un microbuz. Am inceput sapaturile sa vad cum pot adapta un Mercedes Sprinter 4x4 sa-l fac si camper, si utilitar, si pasageri, cu eforturi de transformare minime. Intre un full size pick-up cu remorca, un mid-size SUV cu remorca, si un microbuz de tip Sprinter echipat corespunzator, inclin sa cred ca in urmatoarea etapa a vietii ni s-ar potrivi cel mai bine microbuzul asta. Pare un pic cam de jucarie cu raportul ciudat intre inaltimea masinii si diametrul cauciucurilor si nu stiu cat te poti baza pe un motor de numai 2.9 litri care scoate 188 de martzoage la 3,800 rpm, mai ales ca la noi vine numai varianta cu transmisie automata in 5 trepte, dar... la o adica, nimeni si nimic nu-i perfect... :)

9.png


Din pacate, ma lovesc de problema parcarii pentru ca cei din administratia blocului nu permit parcarea masinilor de tip microbuz, sau full size pick-up/SUV, in garajul blocului. Si parcarea pe strada e chin de-ti vine sa te lipsesti complet de masina. Daca aveam voie sa-l parchez, ar fi fost deja acolo, exact in culoarea aia din poza... :) si nu-mi mai bateam capul cu un cort de masina...

Dar nu e sa fie...
 
Ultima editare:
Da ai pus pozele mai tarziu. Sunt bestiale remorcile dar cum spuneam, de la un punct incolo nu stiu ce utilitate mai au in fata unei rulote complete. Cu permisul voiam sa spun ca la noi iti poti permite, adica nu e neaparat pe bani multi. Dar bineinteles ca nu arata ca alea din poze.
Sprinterul 4x4 e o solutie frumoasa. Nu iti fa probleme de combinatia motor-cutie. Cutia automata e foarte potrivita pentru off-road ca asigura un cuplu constant. In combinatie cu toata electronica pusa pe masina o sa descoperi ca isi face treaba cum trebuie, chiar daca diferit de ceea ce esti tu obisnuit. Condusul offroad va fi o treaba de gen tras de volan si apasat acceleratia, restul face masina cum stie ea mai bine. Tu mai ai de apasat cele trei butoane care cupleaza si decupleaza tractiunea integrala, reductorul si viteza constanta la coborare. Ce trebuie sa te intrebi e daca masina face fata cerintelor voastre. Sprinterul e genul de 4x4 light, adica daca exista un soi de pista merge si el fara probleme oricum ar fi. Daca vrei sa treci direct prin padure, peste bolovani si mai stiu eu ce alte nebunii nu va merge intotdeauna. In schimb va fugi pe autostrada cu un confort si un consum cum n-ai vazut. La polul opus e un Unimog camper. Trece prin orice teren fara probleme dar la drum lung pe autostrada te relaxezi la viteza mica si cand te vede ala de la benzinarie isi freaca mainile de bucurie si iti da si un dus gratis. Intre Sprinter si Unimog decide pana la urma profilul de utilizare.
Pe de alta parte cred ca ar trebui sa luati in calcul varianta cu 2 masini. Una de offroad tinuta undeva intr-un garaj pazit, self storage, etc. si una mica de oras. Varianta in Europa occidentala e sa tii Unimogu in garaj si sa plimbi nevasta la cumparaturi cu Smartul. De la un moment dat incolo o singura masina multifunctionala e un compromis mai prost (inclusiv financiar) decat 2 masini. Dar iarasi profilul de utilizare. Eu de exemplu cu cat inaintez in varsta cu atat imi repet mai mult mantra: "Downsizing, KISS, downsizing". Dar poate ca sunt eu masochist.
 
Cu permisu nu-i bai. Aici la batrana ieuropa se gasesc adesea remorci nemtesti (din ambele state) mai vechi in stare foarte buna (corturile adica). Si-a luat recent un prieten una cu 600 euro gata adusa in romania de un "bisnismen". Bucataria podeaua principala si patul dublu montate in remorca plus un vestibul urias (cred ca baga si masina inauntru) care se inchide complet. Inaltime cort 2m. Plus bari pe capac la remorca pentru montat portbagaje. Bineinteles ca nu-i de offroad, dar se poate probabil schimba puntea cu una cu suspensie pe arcuri cu foi. Dar vorba ta necesita spatiu de parcare, desi daca mi-as dori asa ceva in statele civilizate as inchiria la self-storage o boxa la care sa pot trage masina si noapte buna.
Totusi dupa parerea mea daca e sa trag obiectu cu un 4x4 atunci nu mai are rost, pot sa fac direct pasul catre rulota, una mica care sa fie la fel de inalta cat masina, eventual cu un pop-top sa stau in picioare. Daca e a fie cort si 4x4 atunci mai bine cort din ala pe masina.

Am avut ceva timp o remorca cort Alpen Kreuzer SuperGT si am vazut f multe plusuri fata de o rulota si f f putine minusuri. A mers saraca inclusiv pe drumuri de TAF cu trolieri si intoarceri cu remorca legata de pom. Din motive de timp si spatiu s-a inlocuit cu un cort de acoperis Columbus + anexa inalta (pentru schimbat, dus copil etc)
 
In alta ordine de idei, daca tot va atrage nordul extrem mai bine renuntati la off-road, faceti licenta de pilot particular si va luati un bush plane. Oricum unde va place voua nu ajungeti altfel, asa ca mai bine plecati direct de acasa cu avionu si evitati condusul zile si nopti in sir. Vorba ardeleanului, "tat omu tre sa aiba lucru lui". Va socotiti kilele de echipament si barca, luati o scula mai veche pe care o puteti intretine singuri si noapte buna. Daca te apuci sa faci socoteala pentru destinatii extreme nu cred ca iese mai scump pe an.
 
In alta ordine de idei, daca tot va atrage nordul extrem mai bine renuntati la off-road, faceti licenta de pilot particular si va luati un bush plane. Oricum unde va place voua nu ajungeti altfel, asa ca mai bine plecati direct de acasa cu avionu si evitati condusul zile si nopti in sir. Vorba ardeleanului, "tat omu tre sa aiba lucru lui". Va socotiti kilele de echipament si barca, luati o scula mai veche pe care o puteti intretine singuri si noapte buna. Daca te apuci sa faci socoteala pentru destinatii extreme nu cred ca iese mai scump pe an.


Oh, da, dar sunt prea mic pentru o optiune atat de mare. Nu-mi pot permite parcarea si intretinerea unui avion, cat de mic. Este amuzant ca ieri in timp ce ne jucam cu bagajele si optiunile de impachetare pentru Alaska, in gluma, am facut aceeasi remarca... :) Ce comod ar fi sa ai avionul tau. Am o cunostinta care pleaca cu avionul personal (turbo-prop, presurizat above the weather) dar nu iese niciodata mai departe de Florida si pana acolo face cel putin o escala de alimentare. Dincolo de pretul avionului SH, are cheltuieli de intretinere, garare, etc. semnificative. Vorbim deja de alte scoruri.

Daca as fi fost in situatia financiara respectiva, acum ti-as fi scris, nu de la bordul avionetei, ci de pe barca domiciliu din aluminiu care s-ar fi aflat in marsh spre nordul Groenlandei, sau Alaska.

Cut to aerial scenic view of the boat sailing into the distance toward the sunrise, as seen from a progressively ascending camera. Fade in theme music, roll credits, "The End"... :)

Se aprinde lumina, te inghesui spre iesirea cinematografului si iei metroul aglomerat pana la apartamentul mic in care ai spatiu suficient cat sa cobori pleoapele sa visezi nemarginirea orizontului... :)

In vechea ordine de idei, Unimog-ul camper, ca al doilea vehicul, este solutia ideala, dar parcarea lunara (in jur de $200) si costurile de asigurare, intretinere, exploatare, nu sunt justificate in contextul in care poti iesi cel mult doua saptamani pe an. Un Unimog camper domiciliu si un stil de viata nomad, fara servici, da, absolut, dar, in cazul nostru, oameni ai muncii cu posibilitatea de a respira doar doua saptamani pe an... nu este fezabil.

Dupa cum, tot ca rezultat al raportului timp parcat/timp utilizare, nu este fezabila nici macar inmatricularea, intretinerea si parcarea remorcutzei...

Si asa, cu zambetul pe buze, se inchide cercul si impaturim frumos cortul de masina si il punem pe raftul din dormitor, murmurand precum "ardeleanul" din Hollywood, Clint Eastwood... :)


Dupa calculul meu actual, caci cotidianul vietii moderne poate altera datele problemei in orice moment, exista doua tipuri de iesiri, locale si indepartate.

Pentru iesirile locale, care pot include orice destinatie in lower 48 si, daca exista timpul necesar, Alaska, Canada, sau Mexicul, imi trebuie o masina care sa se descurce rezonabil pe un drum de pamant ud (noroi), pe nisipul unei plaji, sau pe zapada asternuta proaspat pe un drum necuratzat.

Nu am practicat niciodata 4x4 extrem urcand si coborand stanci si nici nu ma atrage perspectiva. Din punctul meu de vedere, utilizarea unui 4x4 (posibilitatile tehnice ale utilajului si abilitatea conducatorului) este exclusiv datorata nevoii momentului respectiv pentru a calatori din punctul A in punctul B, nicidecum ca o joaca de weekend la "groapa cu noroi". N-am nici o placere sa chinui motorul si transmisia unui utilaj, ba din contra, fara exagerare, pot spune ca ma doare disperarea motoarelor turate si scrasnetul angrenarii pinioanelor. Nu mi-a placut niciodata mirosul discului de ambreiaj incins...

Repet, daca trebuie sa trec pe acolo pentru ca asta este unica optiune pe ruta aleasa intre punctele necesare A si B, utilizam tot ce avem in dotare, de la grupul reductor si blocatoare, la lanturi, scari, troliu, lopata, etc. dar nu m-as duce niciodata sa le "chinui" doar pentru "placere"...

Pentru iesirile indepartate, Africa, Asia, Australia, America Centrala, sau America de Sud, este mai convenabila utilizarea unei masini de inchiriat echipata corespunzator destinatiei, sau, in functie de detaliile logistice specifice destinatiei, o combinatie intre echipamentul propriu si echipamentul de inchiriat. In Groenlanda a trebuit sa caram cu noi toate jucariile, in Alaska se pot inchiria o parte din jucarii. Fiecare situatie are avantajele si dificultatile ei unice.

Gandind asa, pentru destinatiile locale imi trebuie un utilaj 4x4 bun de intins la drum, care sa incapa in garaj, cu care sa pot iesi grocery shopping cand am nevoie si care sa poata transporta aproape in orice conditii de drum, U-Boat-ul, KaBoat-ul, un motor de barca, vreo 60-80 de litri de benzina suplimentara, echipament de campare, etc. La o adica trebuie sa pot lega o remorca de inchiriat pentru a transporta marfa agabaritica, de la mobila de sufragerie, la bagaje supradimensionate, sau vreo barcutza mai mare. Cam asta face Toyota de aproape 16 ani, dar ne trebuie ceva putin mai incapator.

Daca ma opresc din scris si cobor pleoapele vad clar cum se leagana in valuri barca domiciliu din aluminiu... :)
 
Ultima editare:
Nu te lasa aia sa parchezi nici macar un Vito? Ca ala e mai mic si oficial incape in garajele europene cu 1,9m inaltime. Exista in varianta 4x4 si face cam ce ai tu nevoie, adica sa iasa din noroi si zapada. Daca nu probabil ca solutia va fi mutatul intr-un loc unde te lasa sa parchezi ce vrei.
Cu avionul era asa o idee. Barca de aluminiu v-am mai zis, ochii mari dupa Reinke, sunt cele mai ieftine.
 
Nu te lasa aia sa parchezi nici macar un Vito? Ca ala e mai mic si oficial incape in garajele europene cu 1,9m inaltime. Exista in varianta 4x4 si face cam ce ai tu nevoie, adica sa iasa din noroi si zapada. Daca nu probabil ca solutia va fi mutatul intr-un loc unde te lasa sa parchezi ce vrei.
Cu avionul era asa o idee. Barca de aluminiu v-am mai zis, ochii mari dupa Reinke, sunt cele mai ieftine.

Din pacate, varianta de "Vito" la care as putea avea acces pe piata noastra, "Metris", pare o jucarie aproape inutila pentru ce ne trebuie noua.

North America Gets Mercedes-Benz Vito Badged as the Metris, but not the V-Class
 
VW T5 sau T6 4motion? Nu stiu ce se da la voi acolo. Japonezii nu dau ceva van 4x4?

T6, cel putin din descrierea performantei tehnice, pare si mai anemic decat Vito...


Volkswagen debuts sixth-generation Transporter van

Piata locala de 4x4 este saraca in optiuni utile cu adevarat. Cu atat mai putin microbuze si imposibil de gasit microbuze 4x4 noi diesel si cu transmisii manuale.

Majoritatea conducatorilor auto locali, exceptand impatimitii 4x4, care stiu ce inseamna o masina adevarata, vor masini mari ca volum de caroserie, cu tot ce este inauntru automatizat si computerizat, plushat, confortabil, incalzit/racit, silentios, si cu suporti de cafea si sode cat mai mari... Majoritatea oamenilor nu-si bat capul cu felul in care functioneaza un motor, sau o transmisie, vor doar sa porneasca motorul (inca din casa cand e posibil) si sa apese doua pedale, una sa se urneasca din loc si una sa se opreasca. Reclamele si prezentarile spumoase ale dealer-ilor vand jucarii de plastic ieftin cu nume si profile agresive menite sa faca cumparatorul sa se simta "in expeditie", cand, de fapt, cei mai multi nu vor parasi asfaltul civilizatiei niciodata si opresc pe dreapta cu luminile de avarie pornite cand se indeseste ploaia...

Masinile se fabrica dupa chipul si asemanarea cumparatorilor majoritari, nu a celor cativa impatimiti de aventuri off-road... :) Asta e, inteleg principiul economic care determina deciziile fabricantilor, dar ar fi frumos sa existe mai multe optiuni pentru cei care au nevoie de altfel de masini.

Cand te duci la dealer, ala isi incepe poezia cu conectivitatea Bluetooth si WiFi si cu navigatia electronica asistata de voce, ceea ce pentru noi este ultima caracteristica pe care as considera-o in formularea unei decizii de cumparare a unei masini model 2015+...

Cand intreb de live solid axle, manual hubs, si PTO pentru activarea unui troliu mecanic, se uita tinerelul parfumat si grizonat la mine de parca m-as adresa in Kiswahili. M-am obisnuit dar tot intreb dornic sa ma amuz de reactia lui... :) De obicei, M. ma trage de cot cu repros... Nu ma duc des la acelasi dealer ca n-ar mai avea farmec... :)

"PTO?"

Si dupa o scurta pauza se regrupeaza rapid si continua cu strofa a doua din poezia invatata,

"Oh, sir, the automatic transmission is superior to a manual transmission. Have you ever tried to drive a manual transmission in traffic in Manhattan?"

"Yep, for the last 16 years, and I still have the original clutch, you know..."

Si el sare rapid inapoi la navigatia satelit asistata vocal, la power windows, power antenna, scaune incalzite, optiunea de lemn de trandafir pentru bord, piele de nu stiu ce patruped pentru scaune, the almighty entertainment system cu 12 boxe si 2 ecrane HD, "...if you take your kids on longer trips."

"I have no kids and I want a car I can hose down the interior to clean... you know what I mean?"

"Perhaps, you should consider a Jeep?"

"A new Jeep? A new Jeep is only a shinning toy carrying a legendary brand..."

"Sir?..."

"Whatever, thank you for your help."

De multe ori ii aud vocea in ceafa molfaind ceva despre extended warranty plan si optiuni avantajoase de finantare.

Si eu care vreau sa ma duc sa-mi cumpar o masina cu geamuri cu macara manuala, antena fixa, fara aer conditionat si cu o electronica minima. Si chiar mi-ar placea sa o spal interior cu furtunul, cum se proceda cu Jeep-urile fabricate pana acum cativa ani. O masina a carei capote imi permite sa ma urc cu picioarele pentru a incarca ceva pe acoperis, o masina a carei bari de protectie permit unui cric Hi-Lift s-o ridice la repezeala de oriunde. Si cand se zgaraie vopseaua mata, vreau sa scot spray-ul din portbagaj si s-o acopar rapid.

Singura sansa ramane sa caut la un impatimit care reconditioneaza vechituri si le da o doua viata. Evident, imi trebuie trei tone de rabdare la inmatriculare... :)

Circula zvonuri pe diverse forumuri de masini ca in curand ar putea fi adoptate modificari legislative care vor descuraja repararea unei masini oriunde altundeva decat la un atelier autorizat conectat online. Un fel de adio reparatii la bordura, sau la nea Gica in curte. Si un fel de adio oricaror modificari ulterioare neautorizate in prealabil de producator. Sistemul computerizat de control al masinii nu va permite nimic care nu trece prin secventa de autorizare la dealer. Sper sa fie doar zvonuri neintemeiate, ca altfel ma lipsesc de PTO si bag banii intr-o bicicleta si mai capabila. Asta daca nu vreau sa cumpar de la un John Deere dealer care sigur nu se mira de intrebarea despre PTO... :) Doar ca la John Deere, dupa unele zvonuri, s-ar putea sa am probleme cu modificarile.

We Can't Let John Deere Destroy the Very Idea of Ownership | WIRED

Masini de iesit in teren adevarate mai gasesti doar in Oz... :) Dar nu se pot importa la noi.

Asta e. Pana apar optiuni mai bune, raman la Toyota noastra.

Daca tot e sa vorbim despre moda retro si diferenta intre T6 si T1, cata diferenta este intre Dodge-ul original si RAM-ul actual, singurul care ofera 4x4 diesel cu transmisie manuala, si pe care l-am prezentat ca optiune intr-un post anterior.

Probabil multi ar spune ca silueta camionetei pick-up (legendarul Dodge Power Wagon), care-mi place mie cel mai mult, nu mai e la moda... :)

10986567_968437816532073_2546629084352785911_o.jpg


11703290_968437806532074_5347510823922030347_o.jpg


11174596_955596207816234_8962614929988978153_o.jpg


11402620_952704774772044_1198014331463821031_o.jpg


10535598_952703491438839_2843254648233041172_o.jpg


11217732_943875418988313_8318202219619240302_o.jpg


11088495_915798678462654_3102762248286520430_o.jpg


178258_461438847231975_874002185_o.jpg


Dar alea au fost masini adevarate si sunt un mare admirator al celor care au maestria sa le redea o a doua viata. Bravo lor! Cu singura exceptie ca in unele cazuri nu s-au straduit sa restaureze si priza PTO, specifica acestor masini si unor modele mai vechi de Landcruiser.
 
Ultima editare:
Nah ce sa faci, nu mai e masinile ca pe vremuri domne!
T6 e tot acolo cu sprinterul, ca varianta 4x4 nu se vinde decat in doua motorizari 150cp monoturbo si 204cp biturbo. Asta impreuna cu o cutie cu 7 viteze si 2 ambreiaje (varianta lor de automata).
Daca tii musai sa faci din el off-roader adevarat se poate. Te duci la firma Seikel, scoti 30 000 euro din buzunar si primesti axe portal (nu de la unimog, de la ei, facute extra) troliu, snorchel, etc. PTO nu stiu sa puna. De altfel nu e nevoie sa scoti banetu din buzunar pentru un transporter nou, Seikel are kit-uri pentru T3 si T5. Deci poti sa iei linistit un van second, numa 4motion sa fie.
Daca te manca prea mult regulile la new york stabilesti o rezidenta legala in florida (ieste firma care se ocupa cu astea) si inmatriculezi obiectu acolo. Nu de alta da aia te lasa sa semanlizezi si cu mana, nu trebe bulectrica.
 
Nah ce sa faci, nu mai e masinile ca pe vremuri domne!
T6 e tot acolo cu sprinterul, ca varianta 4x4 nu se vinde decat in doua motorizari 150cp monoturbo si 204cp biturbo. Asta impreuna cu o cutie cu 7 viteze si 2 ambreiaje (varianta lor de automata).
Daca tii musai sa faci din el off-roader adevarat se poate. Te duci la firma Seikel, scoti 30 000 euro din buzunar si primesti axe portal (nu de la unimog, de la ei, facute extra) troliu, snorchel, etc. PTO nu stiu sa puna. De altfel nu e nevoie sa scoti banetu din buzunar pentru un transporter nou, Seikel are kit-uri pentru T3 si T5. Deci poti sa iei linistit un van second, numa 4motion sa fie.
Daca te manca prea mult regulile la new york stabilesti o rezidenta legala in florida (ieste firma care se ocupa cu astea) si inmatriculezi obiectu acolo. Nu de alta da aia te lasa sa semanlizezi si cu mana, nu trebe bulectrica.

Nici masinile si parca nici oamenii... Sper macar la barci sa nu fie asa.

Serios vorbind, tu ai sesizat cum se "umfla" caroseriile cu fiecare model nou? Din ce in ce mai mult plastic adaugat sa arate utilaju impunator si sa ai pe ce da banii cand se sparge ca te-ai rezemat gresit sa-ti legi sireturile. Nu stiu cum era pe vremuri, decat din auzite, dar stiu ca fiecare an ce trece gadila nostalgia piticilor si le.formeaza gusturile pentru lucruri simple si durabile. Macar 25-30 de ani, in cazul unei masini.

Chiar mai trist decat longevitatea obiectului, este nepriceperea si lipsa de motivatie a mecanicului din coltz. Al batran, care a deschis garajul prin anii '50, a murit de cativa ani buni si a luat cu el si mandria lucrului facut din pasiune. Fiu-sau nu se mai murdareste pe maini de cand a scapat de gura lu' ta-su si angajeaza muncitori cat mai disperati si mai ieftini care apuca ciocanul mai de la mijlocul cozii. Acu' ca a incaruntit si fi-su lu' al de a deschis pe vremuri garaju', a inceput sa apara mai des nepotu' care trece cu ochelari de soare pe motocicleta sa mai pieptene cash-ul din casa de marcat. Are o geaca de firma cu un logo strident si in rarele momente cand nu vorbeste la celular, zice ca se antreneaza pentru nu stiu ce campionat de moto-cross. Dupa ce pleaca cu ce bani gheata a pieptanat din casa de marcat, mecanicii soiosi si nebarbieriti isi scot si ei celularele si incep sa scape cheile fixe pe betonul garajului.

"Sir, we won't be able to finish your car today."

Mai e ora pana la pauza de masa si vreo patru dupa aia, dar mecanicul trebuie sa-si dea telefoanele prietenei si sa-si controleze posta electronica. Sau or intra pe Google si Wikipedia sa invete cum se inlocuieste una din cele trei curele de transmisie ale Toyotei mele?

"Give us a call tomorrow after lunch. We'll let you know if it will be ready."

Ma taxeaza vreo $89 la ora de lucru, la care bineinteles ca adauga TVA-ul, ca ei sunt un garaj cinstit si isi asteapta o mica atentie, de-o bere.

Inainte sa fac stanga imprejur sa ies suparat pe propria-mi prostie ca am adus masina la ei, remarc cum surasul alui batran, prafuit si putin neclar sub geamul ramei in care sta batut in cuie pe peretele atelierului pare o grimasa chiar mai trista decat a mea. Singurul strop de incredere emanat de fotografia alb negru a celui ce a deschis atelierul este in sclipirea pasiunii din ochi si manecile suflecate ostaseste deasupra cotului.

Zici ca pot semnaliza schimbarea directiei de deplasare cu mana in Florida? Mishto la aia... :)
 
Ultima editare:

Back
Sus