Experiente proprii
1° un Yamaha 2 T 8Ch - unicul motor al unui velier de 6,5m și 1200Kg. Torturat în toate chipurile, funcționat în conditii de valuri mari si curent contrar, super fiabil. Traversat Bretania de la St Malo la barajul Arzal, pe reteaua de canale interioare, 1 săptămână 100% motor, după ce nu funcționase un an jumătate si stătuse afara, pe oglinda pupa a barcii, ploaie, zapada, etc - nici un rateu. Am pus întotdeauna un pic mai mult ulei decât scria la carte - 2-2,5% în loc de 1,5%, teoretic ar fi trebuit sa fumege un pic - nu e flagrant.
2° un Honda 4 T 2Ch - unul din primele modele 4T (Honda sunt pionierii motorizarii outboard 4T) - excelent si economic, a facut pe scafandrul cu anexa pneumatica a velierului nostru precedent, l-am demontat, clatit cu apa dulce (important), uscat, sters peste tot, inclusiv în carburator, remontat, pus ulei si benzina - a demarat ca în prima zi. TIpul care mi l-a vândut, un taran din fundul Bretaniei, mergea cu el la pescuit si credea ca îi 2T - punea amestec în el. Îti dai seama ce-a suferit... si nicio problema.
3° (actualul motor auxiliar, folosit intens anul trecut) Yamaha 2 T 4Ch. Excelent, si el a facut pe submarinul odata, cu dinghy cu tot. Dinghy-ul a suferit (parâma de remorcare cu care trageam barcuta dupa noi s-a agatat în elicea motorului vasului, a tras barca la fund, s-a rupt o bucata de bordaj, motorul s-a umplut de apa de mare, etc). Acelasi tratament - nicio problema merge si acuma perfect. Acelasi amestec - un pic mai bogat în ulei (clasic pentru motoare 2T vechi).
4° Honda 4T 2,3Ch - model mai nou. Probleme serioase de coroziune a carcasei pe dedesubt, în conditii de utilizare maritima (aer si ambianta salina, etc). Carburatorul oxidat, suruburile corodate complet, imposibil de demontat, corpul carburatorului umplut de un amestec de sare, praf si alumina, o oroare. Irecuperabil, pentru un amator fara un atelier serios.
5° Yamaha 4T 2,5Ch - excelent, nou nout, nu l-am folosit mult (l-am schimbat cu cel de 4Ch, vroiam unul mai puternic pentru conditii de vânt si curent contrarii).
Un prieten si-a cumparat un Selva 2,3 sau 2,5Ch, nu mai stiu, nou nout din magazin, e relativ multumit. Cele japoneze (personal sunt ultra convins de Yamaha) - fiabile si economice. Despre Parsun n-am feedback, m-as cam feri -nu stiu de ce, poate are cineva mai multe informatii ?). O vreme am avut un batrân Suzuki 6 sat 7Ch, 2T - cu elicea sparta (o pala rupta, etc) împingea corect barca, saracul. Pe primul meu velier, în anii 1998-1999, tot 6,5m, cam 1,2T, aveam un Jonhson vechi de 7,5ch, 2T, nu se mai vedea prea clar "Johnson" pe carcasa, îl întretineam singur, o singura data l-am dat la un atelier ca mi-era cam complicat sa ma ocup, mergea ca ceasul. La un moment dat n-a mai vrut sa faca pipi - l-am desfacut singur, am dat cu apa dulce prin tubulatura, am clatit tot, dai cu o sârma, sufli un pic - a luat-o din nou. Un motor de 2T, daca porneste repede, fara sa tragi de snur de sute de ori, si nu-i prea corodat, n-are moarte. Atentie la calitatea amestecului, la bujie, la carburator si la circuitul de racire.
Cam asta e experienta mea în materie. Sper ca îti e util comentariul.
Numai bine