Incarcare bateriei de la barca din panouri fotovoltaice

Salutare, s-a mai gandit cineva la un proiect de instalare de panouri fotovoltaice pe barca iar cat timp barca sta la tarm sa se realizeze o incarcare de intretinere a acumulatorului? Pencatru mine ar fi important avand in vedere ca pot trece si 2 saptamani fara sa ies cu barca.

Daca cineva a facut asa ceva il rog sa imparta ideea si cu noi : panouri, sistem de reglare a tensiunii si incarcare, etc.
 
De Florio si de Cristizz stiu sigur ca au panouri pe McG. Duc si frigiderul, nu sint numai de intretinere.
 
Daca doresti un sistem numai pentru mentinerea acumulatorului, parerea mea este sa utilizezi o solutie rezonabila dpdv al costurilor.
Cred ca un panou solar de 10W este suficient.
Ai nevoie si de un regulator de incarcare - parerea mea este ca unul de tip PWM la 5A, este de preferat unuia MPPT pentru acest caz (o durata de peste 1 saptamana intre utilizari). E bine sa cumperi unul care are si functii de management al incarcarii, mentinerii, precum si protectie la descarcarea acumulatorului.
Surse sunt destule pe net. Eu am cumparat marca Victron si sunt multumit.
Pentru un panou, un regulator si o baterie montajul este extrem de simplu, produsele venind si cu schema si elementele de montaj.
Pentru perioade mai lungi de campare/navigare, cu consumuri mai mari fara a folosi motorul, treaba se schimba putin. Cred ca s-a mai discutat ceva anterior.
 
Salutare, s-a mai gandit cineva la un proiect de instalare de panouri fotovoltaice pe barca iar cat timp barca sta la tarm sa se realizeze o incarcare de intretinere a acumulatorului? Pencatru mine ar fi important avand in vedere ca pot trece si 2 saptamani fara sa ies cu barca.

Daca cineva a facut asa ceva il rog sa imparta ideea si cu noi : panouri, sistem de reglare a tensiunii si incarcare, etc.

Dukku, problematica autonomiei pe parte electrica s-a discutat in cateva randuri si pe Barcaholic si pe Cap compas, "capul rautatilor" fiind chiar eu :) . Mi s-a parut important, atunci nu se puneau asemenea probleme. O scurta cautare e posibil sa te edifice mai mult decat un raspuns punctual aici.

Strict pentru ceea ce ai adus tu in discutie, cea mai putin costisitoare investitie o vad a fi un simplu panou solar de tip USF5 (Flexible Solar Battery Chargers care da 5W ).
Il poti prinde pe exterior acolo unde doresti ( pe cabina, pe un bord mai insorit), ii poti schimba pozitia oricand, poti calca pe el.
Pare putin cu acesti 5W ai lui. Pare ciudat fara un regulator. Experienta mea a aratat ca este arhisuficient.
Am luat barca avand un singur acumulator si acest tip de panou solar. Asadar acumulatorul functioneaza de aproape 8 ani (doar la mine! Doar nu o fi pus vanzatorul acumulator nou cand am cumparat barca :) ), este in conditii bune, a fost intretinut numai de acest panou solar, iar momentele in care am mers cu motorul au fost de-a dreptul neglijabile ca timp si incarcare.

Iar fata de ceea ce iti trebuie tie, acumulatorul meu duce mult mai multe:
-pornire motor
-Sonar -sonda
-chart plotter
-Statie VHF
-Lumini de navigatie

Restul de consumatori ii am cuplati pe un al doilea acumulator, acesta fiind intretinut de un panou solar de 100W, prin intermediul unui regulator. Sunt consumuri mult mai mari generate in special de frigider si laptop.

P.S.
La panouri, mai mare inseamna mai bun. Eu am spus solutia minimala pe care o stiu sa functioneze, fiindca vad ca ai o barca Egreta, iar spatiul pentru un panou fotovoltaic ar fi o problema de luat in calcul. La fel si montarea unui regulator :) .
 
Ultima editare:
Florio, multumesc pentru raspuns. Spre rusinea mea nu am modificat profilul, in afara de Egreta mai am un Chaparral 162xl cu un Yamaha 90 autolube.
Te rog sa imi arati un model de "Flexible Solar Battery Charger" care la tine a dat rezultate. Pe mine ma incurca faptul ca pe toate scrie ca debiteaza 12 volti iar bateria mea cere 13.5-14 volti la incarcare.
Uite si o poza cu modelul meu de barca.
http://www.vivaboats.com/img/photos/110/large_209110.jpg
 
Florio, multumesc pentru raspuns. Spre rusinea mea nu am modificat profilul, in afara de Egreta mai am un Chaparral 162xl cu un Yamaha 90 autolube.
Te rog sa imi arati un model de "Flexible Solar Battery Charger" care la tine a dat rezultate. Pe mine ma incurca faptul ca pe toate scrie ca debiteaza 12 volti iar bateria mea cere 13.5-14 volti la incarcare.
Uite si o poza cu modelul meu de barca.
http://www.vivaboats.com/img/photos/110/large_209110.jpg

Pai reediteaza profilul, evolutia se cere afisata si pretuita :)
Despre panou, am spus ce tip este : USF-5 cu specificatii in link.
Nu are cum sa produca numai 12v, ci e folosit pentru acumulatorii de 12v.
 
A fost achizitionat din tara sau din import. La o cautare pe google nu apar oferte clare pe la noi. As pune si eu unul de 5 w; am 2x90w gel si cred ca la ce consum eu cu un radio, sonar, vhf, ar incarca in 2-3 zile( nu ies zilnic). Uit mereu sa pun si redresorul pe baterii, cu toate ca astea nici nu simt consumul unei iesiri.
 
La fel si eu , am o baterie AGM de 88 Ah . Problema este ca aceste baterii sunt foarte sensibile la supratensiune si supraincarcare. Este foarte important sa i se asigure o tensiune de incarcare corespunzatoare si mai ales un amperaj corespunzator. Bateriile normale cu plumb si acid suporta si incarcari mai violente.
Chiar nu as vrea sa o pun pe butuci.
AGM Charging : Technical Support Desk

Pentru incarcare de la priza eu folosesc un incarcator care sa o protejeze.
http://caranda.ro/CTEK M100 RO.pdf


Later edit:
Se pare ca solutia lui FLorio este cea mai buna pentru bateriile clasice . Iata un sit care da cateva lamuriri. http://aurinco.com/experts_size_us.html#top_off

Conventional lead acid batteries:
Estimate 5W of solar panel power for each 60Ah of battery capacity assuming that the solar panel receives some direct sunlight at least 6 hours per week. The use of a charge controller is optional if battery capacity is higher than 30Ah for each 5W of panel power.

Sealed gel or AGM batteries:
Estimate 5W of solar panel power for each 120Ah of battery capacity assuming that the solar panel receives some direct sunlight at least 6 hours per week. The use of a charge controller is necessary to protect the battery.
 
Ultima editare:
Din ceea ce am citit eu, daca panoul furnizeaza mai putin de 1% din capacitatea bateriei ar trebui sa o incarce si sa o mentina fara a o deteriora. Asta mai ales in cazul unui panou mic, de 5W.
Acumulatorii Gel si cei AGM sunt intr-adevar mai pretentiosi la incarcare si pentru ei trebuie folosit un redresor specific atunci cand sunt incarcati de la retea.
Utilizarea unui panou mic de 5W, pe un acumulator AGM de 88A este posibila, asa cum a zis Florio.
Pentru perioade mai lungi de neutilizare, anumite modele de regulatoare de incarcare au un program de management specific, foarte util, care prelungeste viata bateriei, gestionandu-i totodata incarcarea. In cazul panoului montat fara regulator, bateria va primi curent mult mai putin timp pe zi - atributul principal al regulatorului este ca poate, intre anumite limite, sa ridice tensiunea in detrimentul intensitatii atunci cand soarele nu cade pe panou corespunzator si acesta nu scoate cei 14V necesari absortiei.

Panourile Semiflexibile (asta trebuie cautat pe Google) sunt excelente, mai ales daca sunt monocristaline, pot fi montate si demontate usor, poti calca pe ele cu o incaltaminte cu talpa moale, sunt foarte usoare si subtiri. Dar mult mai scumpe decat cele in cadru rigid.
Am cochetat si eu cu idea de a-mi monta unul de acest fel dar nu am facut-o din 3 motive: dimensiuni improprii pentru mine, cost prea mare si indisponibile la acel moment in Romania - pe diferite site-uri romanesti apareau in oferta dar nu existau in realitate, cum mi se comunica telefonic. Trebuiau aduse, ori asta o puteam face si eu la costuri de maxim 60% din cele cerute de ei.
 
Foarte utile discutiile astea, scot la iveala o multitudine de aspecte care se muleaza pe tot atatea cerinte.
Intr-adevar bateria mea initiala, cea cu intretinere din simplul panou de 5W (fara regulator) este cu acid. Sunt oricum surprins de longevitatea ei.
Cealalta, cu gel, are panoul de 100W si un regulator. Extrem de util regulatorul in primul rand prin functiile lui de afisare de tot felul. Desigur, asta e pentru mine. Pentru acumulator utilitatea consta in functiile de incarcare, pe diverse conditii.

@ Dukku: daca in cazul tau conditiile o permit, e desigur mult mai bine sa ai un asemenea regulator, indiferent de tipul acumulatorului.
Argumentul initial, acela de a intretine doar acumulatorul, lasa posibilitatea folosirii unui panou mic si mai putin costisitor.
Tot ce doresti peste acest nivel, face parte doar din categoria "confort" :) . Si se plateste pe masura.
Ma refer in special la consumatorii mari, dintre care frigiderul este cel mai important.
Pentru iesiri de weekend insa, eu m-am descurcat excelent in primul an, cu o simpla lada izoterma.
Apa, barca si distractie sa fie :)
 
Bateriile mele cu gel sunt fabricatie 2003, se incarca de la alternator cu regulator made in Romania, si un redresor LIDL de 5 w cam 3 zile, la 1-2 luni si m-au costat 100 euro sh acum 3 ani. Nu voi investi niciodata atatia bani in regulatoare , panouri si etc. Un 5 w direct ar fi fost perfect pentru ele, la un pret nu supraevaluat( deh, marfa de import).
 
Regulator am gasit la 10 USD cu transport inclus . Este o copie chinezeasca a unui Solar Torrent 15.
2015 Gift 15A MPPT Solar Panel Regulator Charge Controller 12V 24V Auto Switch-in Solar Controllers from Electrical Equipment & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group

Panoul ar pleca de la cel din link-ul de mai jos ( cam grosolan insa ieftin) pana la ... cat te tine buzunarul.
5W Solar Cell panel solar panel 12 V Garden Fountain pond Battery Charger with Diode,high quality-in Solar Energy Systems from Electrical Equipment & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group

De pe situl asta marfa vine la posta in 3-4 saptamani.

E bine cand ai chef sa iesi la un picnic cu barca si nu mai stai cu teama ca nu ai curent de pornire. Mai ales daca lasi santina pe automat si a tras o ploicica vreo 2 zile.
 
Ultima editare:
Atentie la calitatea produselor. Este posibil ca un pret mare sa fie nejustificat, dar unul mic nu inseamna neaparat o afacere buna.

ECOVOLT - Ce este un controler regulator solar MPPT

Citez din articolul de mai sus:
,,Care este diferenta intre un controler MPPT (Maximum Power Point Tracker) liniar sau digital ?
Asa cum am precizat deja un controler solar MPPT este net superior fata de unul conventional. Exista pe piata mai multe tipuri de controlere MPPT, insa doar cele digitale controlate prin microprocesor produc performanta de care este nevoie. Acele contolere liniare MPPT (non digital) fabricate in "zone exotice", sunt mult mai ieftine decat cele digitale fabricate de Steca, Xantrex, Outback Power MX60 sau Morningstar, iar performanta lor reala este imposibil de determinat in mod corect.
Din determinarile efectuate de noi asupra unor controlere liniare, s-a determinat ca eficienta lor este extrem de redusa si am vazut cateva care au pierdut complet gasirea punctului de maxim blocand complet incarcarea bateriei de acumulatori. Acest lucru s-a intamplat in momentul in care am simulat trecerea unui nor sporadic deaupra unui panou solar. Controlerul liniar incerca sa determine urmatorul punctul de maxim in momentul in care a scazut iradierea solara pierzand analiza imediat ce soarele a revenit si blocand incarcarea. Practic la variatii de intensitate luminoasa poate devenii mai slab decat un controler conventional. Algoritmul de cautare liniar, este net inferior si functioneaza cu sincope in comparatie cu unul digital si asa cum am determinat deja.
"
 
Foarte utila informatia de la Cristizz. Va tin la curent cu evolutia chinezariei mele. Voi conecta la un voltmetru tot sistemul si voi face cateva verificari la momentul cand imi va sosi si il voi instala pe barca.
 

Back
Sus