manevra velelor

bogdanbuciu

îmi trebuie barcă
admine admine, daca gasesti tu un nume la topicul asta mai potrivit te rog sa-l schimbi ca sa nu fie indusi cititorii in eroare si apoi daca poti sa stergi randul asta.

As dori sa aflu de la cei care stiu cum se schimba velele din fata la barca asta cand se face o volta, sau cum ii zice cand vantul va bate din bordul opus, ca mi se pare ca "paramele" s-ar cam intersecta. Si be), vi se pare frumoasa barcuta asta?

:skip:
chicken.jpg
 
De la prova spre pupa, numaram:
- focul / focul mare / focul sagetii / clinfoc
- focul / focul mic
- trinchetin / focul de furtuna

Apoi avem pe catarg, cu galben "vela mare sau randa" si cu rosu "contra-randa" sau "vela picului" .

Scotele focurilor nu se incurca, fiecare are perechea proprie de scote, fiecare pereche de scote trece printe straiul propriu si cel urmator.


... dar de ce te mistuie pe tine aceste aspecte ?! La tine e simplu: o padela si gata :)
 
Sunt curios dacă pentru barca respectivă, care după aprecierile mele nu cred că are mai mult de 4 metri, se poate gândi o altă velatură, în orice varianta, care să aibă suprafaţa mai mare decât cea prezentată în poză. Cred că în poză este maximul ce se poate scoate, ca suprafaţă.

Pentru mine, care mai mult de un dingy nu îmi pot permite, mi se pare extraordinară. Singurul cusur pe care i-l găsesc este că are pescajul mare, sau înălţimea bordului cam mică, cum vreţi să o luaţi, şi cam sare apă în ea.

Nu ştiu dacă smokey are dreptate, şi nu ştiu cum vin velele autovoltante, dar cred că întrebarea este bine pusă, pentru că am încercat să-mi imaginez manevra şi aş zice că primul foc, de la prova nu poate să treacă de cel de-al doilea, când faci volta. Eu mi-am imaginat făcând manevra fără să acţionez nimic, doar întorcând barca, ori fâcând manevra în acest fel velele vor trebui să fie în oglindă faţă de cum sunt în poză. Ori primul foc nu se poate duce în poziţie lui "în oglindă" de focul din mijloc.

Cel mai bine ar fi ca antrenorul Buciu să-şi facă o barcă precum cea din poză, iar smokey să ne facă o demonstraţie practică când vine pe la Bucureşti.
 
Dar de ce sa nu poata trece? Focul e din panza, nu e de tabla :) La volta dai drumul la scota (scotele) dintr-un bord, si vantul inghesuie vela printre straiuri si ajunge coltul de scota dincolo, dupa care vantul le umfla si tu tragi de scota din celalalt bord (de sub vant).

Pescajul este distanta de la punctul inferior al chilei (derivorului) pana la linia de plutire. De la linia de plutire in sus e "bordul liber" ...
 
La barca asta focurile sint relativ mici si trec fara probleme.

Ketch-ul cu care am fost din spania in irlanda avea un genovez imens si un "blade jib". La volte genovezul se roluia cam 50% inainte de manevra pentru a minimiza uzura velei din frecarea cu straiul trinchetei.

@adrian.n nu prea vad cum ar functiona sistemul cu toate focurile autovoltante
 
Dar de ce sa nu poata trece? Focul e din panza, nu e de tabla :) La volta dai drumul la scota (scotele) dintr-un bord, si vantul inghesuie vela printre straiuri si ajunge coltul de scota dincolo, dupa care vantul le umfla si tu tragi de scota din celalalt bord (de sub vant).
Pescajul este distanta de la punctul inferior al chilei (derivorului) pana la linia de plutire. De la linia de plutire in sus e "bordul liber" ...

Iniţial m-am uitat lung la răspuns pentru că nu-l înţelegeam, gândindu-mă că fiecare foc are o singură scotă, pe un singur bord (nu am mers decât câteva ore cu o velă extrem de simplă, iar manuale nu am timp de citit) dar după ce l-am citit a două oară mi-am dat seama că fiecare foc are două scote câte una de fiecare parte, pe fiecare bord, iar în clipa aia am înţeles manevra, şi ţi-am dat dreptate. Deci se poate face manevra foarte simplu şi nu se încurcă nimic.

Mulţumesc de detaliere.

Este adevărat că nu m-am exprimat ca un profesionist, iar pe de altă parte şi pescajul poate să fie şi el mic şi deci barca să nu "intre" mult la apă. Aţi înţeles ideea până la urmă, bordul liber e scurt şi cam sare apă în barcă. Practic mai are două palme şi intră apă în ea. Nici nu ştiu ce te faci pe un vânticel mai tare.
 
habar nu am, am zis si io de amuzament, evident ca smokey are dreptate, dar daca ma gandesc un pic, la o alta dimensiune a velelor, sau poate si la asta se pot face autovoltante, ca ....daca merg cu 2 scote, de ce nu ar merge cu 1 ? :))
 
Apropo de focuri autovoltante, cum se regleaza unghiul de tragere al scotei? Ca nu inteleg cum ar intra un cursor in sistem?
 
Autovoltant e atuci cand trece singur dintr-un bord in altul, ca si randa. Foc autovoltant avem de exemplu la modelele de veliere telecomandate, unde si focul are un ghiu, pentru a volta doar dau din carma.

F5E%20AUT%2034.jpg
RRMotorsailingBrooklyn.tugster.JPG
 
Ultima editare:
Am gasit o poza ... 1000 de cuvinte. Cum se face la sistemul asta de pe Hanse reglarea unghiului care la sistemul clasic se face prin cursor pe traveler?
0.jpg
 
Am gasit o poza ... 1000 de cuvinte. Cum se face la sistemul asta de pe Hanse reglarea unghiului care la sistemul clasic se face prin cursor pe traveler?

Din scota, daca nu exista cele doua comenzi laterale pt Traveller = sania pisicii. Filezi scota si coltul velei se indeparteaza, o strangi si vela se indreapta.

La barca din titlu nu se poate autoviror pt ca
- nu e loc de montat sanie
- colturile de scota trec de straiul urmatoarei vele.
 
Ultima editare:
Din scota, daca nu exista cele doua comenzi laterale pt Traveller = sania pisicii. Filezi scota si coltul velei se indeparteaza, o strangi si vela se indreapta.
Asta da, dar cum faci reglajul pe care-l poti face cu un sistem clasic mutand cursorul pe sanie in fata sau in spate, astfel incat sa intinzi mai tare marginea de cadere sau aia de intinsura, adica la aceeasi pozitie a velei fata de vant, sa controlezi unde face burta vela:

tech_0708_fig%202_opt.jpeg


http://ftp.sailingmagazine.net/how-to/technique/13-sail-trim-101-
 
Teoretic unghiul fata de vant il reglezi din stopul de pe sanie iar forma velei din scota.
Practic faci ambele reglaje din scota: ca sa misti stopul tr sa te duci personal in prova (pt ca moajoritatea nu au comenzi si mai ales comenzi aduse in cocpit) ceea ce anuleaza tocmai principalul avantaj al sistemului autoviror: comoditatea.
Deci, din nou, nu exista pranz gratis!
 
exista reglajul asta chiar si la autovoltante, coltul de scota e un semicerc cu mai multe puncte de prindere, prinzi scota de unde crezi tu ca e mai bine in functie de vant. Nu stiu daca ai priceput ce am zis.
Curosrul scotei cfocului da forma velei prin modificarea unghiului pe care il face scota, mai smplu spus, depinde de unde tragi, ca poti sa tragi de sus, uzual de la mijloc sau de jos. Asa se face si din semicercul ala cu punctelelui multiple de agatzare.
 
Cred ca am inteles, cand ma voi da pe un Hanse voi experimenta practic :D
Eu am citit in graba si postat in graba. Poate nici tu nu ai remarcat linlul lui Romeo: http://www.harken.com/rigtips/selftack.php . Acolo se vede clar ca unghiul scotei nu poate fi reglat cu sinele laterale de ghidaj.
Personal vad doua beneficii ale acestui sistem:
- usureaza manevra de unul singur (nu ca ar fi imposibil cu sistemul clasic)
- pentru cei care vor sa economiseasca bani, 2 scripeti si o sina sint mai ieftine decit un vinci si sinele laterale de ghidaj a scotelor
Dezavantaj mare:
- ca sa pui la capa trebuie sa te deplasezi la prova si sa blochezi cursorul inainte de ultima volta.
 

Back
Sus