Manevrare catamaran

- e cel mai frumos de manevrat: cu doua motoare il invarti in loc.
O nelamurire: esti numai pe motoare, ai 7 sau 8 Nd si vrei sa faci un rondou scurt la Bb (sa vii la drum opus, sau sa eviti ceva), pui cârma bandă, dreapta full inainte si stanga full inapoi?
 
Ultima editare:
:eek:t:
O nelamurire: esti numai pe motoare, ai 7 sau 8 Nd si vrei sa faci un rondou scurt la Bb (sa vii la drum opus, sau sa eviti ceva), pui cârma bandă, dreapta full inainte si stanga full inapoi?

Ajunge carma banda, are destula viteza ca safranele sa aiba efect prompt. Daca pui si motor bandezi prea mult si nu le place.

Motoarele se pun pe invers doar daca vrei sa te intorci in loc sau la manevre in spatiu redus (marine, de ex) cu carma la mijloc pt ca daca o pui banda efectul safranelor s-ar anula reciproc.
Modalitatea asta e valabil doar in cazul elicelor cu pale fixe, la pale pliabile se schimba calimera pt ca au tractiuni diferite inainte inapoi, timp de reactie mai mare si regimuri de turatie/timp stricte.
Alte restrictii sant de natura ergonomica: manevra numai din motoare merge facuta doar in cazul in care fiecare ansamblu motor-transmisie e comandat de o maneta singura si nu exista doua manete de comanda: una pt motor si una pt cutia de transmisie. Sau daca de exemplu nu poti bloca timona si trebuie s-o tii cu mana. Sau daca ai postul de comanda intr-un bord si nu poti vedea toate cele 4 colturi ale barcii ( ca la Catana).
 
nu cred ca e o idee sa dai bb full inapoi, dar poti sa il treci pe neutru ca barcazul sa vireze destul de brusc.
 
Si uite asa se nascocesc tehnici de derapaj controlat cu catamaranul , de parca ar fi BMW ursulet ...:)

NU cred ca la 7-8 noduri este nevoie de mai mult de 2-3 secunde pentru ca , la carma banda , catamaranul sa nu vireze prompt . Probabil ca nici nu e nevoie de pus in neutral , o simpla reducere de turatie a motorului din interiorul virajului este arhi-suficienta .

Insa , poate daca intri pe rosu intr-o intersectie cu catamaranul si vrei sa eviti impactul cu feribotul 85 ( Opera-Gara de Est ) tragi frana de mana si pui ghiul perpendicular pe directie ca sa maturi calatorii din statie de la Rosetti mai ceva ca pe gagicile de la TYW . Apoi bagi prova din babord sub val ca sa ridici ridici un pic fesa ( buca ) - pupa dreapta spate intr-un gest asa , de mare fitza si valoare . Dupa care desfaci sarmele de la troleibuz incurcate intre crucete , faci respiratie buson la buson suedezelor care dormeau la baza catargului atunci cand de sus veneau scantei si dupa ce le trezesti , te duci frumos in golful ala cu apa mica pentru a le da sansa sa iti multumeasca pe deplin ca ele nu erau in statie .
 
....NU cred ca la 7-8 noduri este nevoie de mai mult de 2-3 secunde pentru ca , la carma banda , catamaranul sa nu vireze prompt . Probabil ca nici nu e nevoie de pus in neutral , o simpla reducere de turatie a motorului din interiorul virajului este arhi-suficienta . ...

Catamaranul vireaza instant, nu e ca la monococi s-astepti secunde! Fiind mult mai usor, cu suprafata operii vii mica, cu doua safrane bine dimensionate si neavand chila sau derivoare vireaza f bine.

Cum se recunosc cei care au trecut recent de pe monococi pe multi si inca n-au apucat sa-si formeze deprinderile necesare: incearca sa manevreze si cu timona si cu motoarele, ca la mono, uitand ca de obicei la catamarane manevrele se fac fie numai cu timona fie numai cu manetele motoarelor. Si asta din minim doua considerente:
- exista manevrabilitatea f buna numai din motoare. Poti schimba chiar si centrul de giratie de pe o coca pe alta numai variind diferenta de putere intre motoare! Plus ca, spre deosebire de mono, catamaranele (majoritatea ca exista si exceptii) nu au o viteza minima la care "prinde carma" si de aceea toate manevrele se fac la viteza cat mai mica. Slow is pro!
- poti manevra si timona si cele doua manete ale motoarelor doar daca esti caracatita sau mutant cu trei maini. Altfel e destul de incomod sa te tot scalambai in cocpit ca maimuta dupa nuca de cocos cand totul se poate rezolva intr-o maniera atat de eleganta!
In afara de incepatorii care ofera spectacole gratuite celor aflati la carciumile de pe mal, mai exista doua categorii care mai folosesc si timona: manevrantii companiilor de chartere sau cei care au catamaranul lor de multi ani. Dar ambele clanuri sant mult mai restranse si daca nu au motive sa show-off tot la sfintele motoare apeleaza.

Aia cu suedezele n-am inteles-o dar daca citesti pataniile de anul trecut ai sa vezi de ce un iaht cu suedeze nu e de vis, e de cosmar!

PS Am mai uitat o exceptie la care se foloseste si timona: la catamaranele care au doar un singur motor, cum sant vechile Prout sau Gemini.

Draga Admin, am putea muta posturile astea la un topic adecvat - de ex. Manevrare catamaran - ca aici incercam sa vorbim despre Sailing-photo-fun in Turcia.
 
Ultima editare:

Back
Sus