Marinari pe submarin

Rău de mare

Mă trezesc complet refăcut, îmbrac haina de vânt şi ies în cockpit. E încă beznă şi din nou îl găsesc pe Constantin de cart.
-Ce-i? Ai făcut ochişori?
-Da.
-Dacă eşti odihnit, te las pe tine de cart şi merg şi eu să dorm un pic.
-OK, las` pe mine.
-Dacă vezi vapoare, dacă se schimbă vântul sau orice altceva, mă trezeşti. Mai bine să mă trezeşti de 10 ori degeaba, decât o dată prea târziu.
Cu aceasta Constantin dispare şi rămân singur. Tabloul mării scăldat de razele lunii e măreţ. Nu sunt vapoare iar vântul cade, împigând yachtul cu doar 3 noduri, aşa că am timp să studiez bolta cerească. Îmi place să stau de cart fiindcă postul îmi oferă statutul de observator, aproape inexistent în lumea din care vin. Omul modern este omul spectator, ce se plictiseşte repede, ce are nevoie de stimuli şi de permanentă schimbare. Pixelii de pe monitoarele lui îl satisfac cu imagini galopante ce dispar, lăsând doar impresii. În antiteză, observatorul e capabil să urmărească fără să se plictisească imagini imobile, care prin nemişcare îl obligă să-şi îmbunătăţească percepţia, să o schimbe mereu prin descoperirea altor şi altor detalii, a altor şi altor faţete. În timp ce spectatorul e un surfer pe suprafaţa realităţii, observatorul e un scafandru ce sondează realitatea în profunzime. Mă gândesc la toate acestea în răcoarea plăcută a nopţii, până ce, un zgomot de coardă plesnită şi sunetul profund al unei piese metalice căzute pe punte mă readuc la nivelul mării. Pe moment nu descopăr defecţiunea însă dimineaţa, la inspecţia pe care o fac împreună cu Constantin, descopăr două întinzătoare lipsă la întăriturile superioare ale sarturilor şi implicit două cabluri metalice ce se bălămbănesc ăn funcţie de jocul catargului.
-Nu avem întinzătoare de rezervă dar ar trebui să urcăm să imobilizăm cablurile, să nu lovească în vele şi catarg.
Constantin scoate din depozitul pupa scăunelul din chingă, desface de la velă o parâmă ce coboară din vârful catargului şi-l ataşează de ea.
-Pune parâma pe vinci în 3 spire şi ridică-mă. Când mă dai jos, scoţi manivela şi controlezi curgerea cu mâna stângă. Ai grije să nu se încalece spirele că n-o mai scoţi decât tăiată bucăţi şi la capătul ei sunt eu.
M-a făcut praf: e prima oară în viaţă când pun mâna pe vinci! Sincer, aş fi preferat să fac operaţiunea asta cu o velă dar îmi spun că dacă Constantin îmi oferă încredere e momentul să arăt că e justificată. Pun cele trei spire necesare pe tamburul vinciului şi dau să blochez parâma când skipperul, legat lângă catarg, îmi strigă:
-Am spus trei spire!!! Mai pune una!
-Dar sunt deja ...
-Nuuuuu! Mai pune una!
Ştiu număra până la trei dar pe yacht skipperul e autoritatea supremă, absolută, ce poate schimba sistemul zecimal, tabla înmulţirii, sensul de rotaţie al planetei, numai pe Dumnezeu nu. Aşa că mai pun încă o spiră ce-i readuce skipperului zâmbetul pe buze şi încep să dau la manivelă. Aoleu mami, nu credeam că skipperul e aşa de greu! Trag cu o mână, apoi cu amândouă, apoi mă ia cu leşin: n-am mâncat nimic de ieri dupăamiază şi simt că nu am energie dar continui să învârt de manivelă căci, sus pe catarg, bâţâiala skipperului în ritmul ruliului e probabil mult mai greu de suportat.

etapa120.JPG

Constantin prinde cablul rebel şi-l imobilizează cu un şiret, după care îmi face semn să-l cobor. De data asta e mult mai uşor, trebuind doar să strunesc micul „g” furnizat gratuit de pământul natal.
-Gata, mi-a ajuns bâţâiala, anunţă skipperul.
Pentru al doilea sart trebuie procedat identic în celălalt bord aşa că mă ofer voluntar pentru ascensiune.
-Vrei să urci?
-Da.
-Nu ţi-e frică?
-Nu.
Nu mi se pare deloc complicat. De câte ori n-am spânzurat de-un fir? În Piatra Craiului, în Avenul Vlăduşca, coborând în cavitatea sub formă de clopot, pe firul ce se răsucea cu mine, oferindu-mi panorama de 360 grade a pereţilor umezi, sclipind în lumina lămpii cu acetilenă. Sau sub cupola metalică a halei de zincare de la Roşiori, vopsind grinzile uriaşe sub care era cuptorul şi bazinele de decapare, sau poate pe stâlpul de radiocomunicaţie de la Şinteu, cu găleata de vopsea atârnând sub mine. Nu mi-e frică, însă mă simt lipsit de putere şi parcă pentru prima dată înţeleg vorba cu care, copil fiind, eram adesea îmboldit:
-Ce? N-ai mâncat azi?
Ştiu că au mai rămas de aseară doi cartofi fierţi şi îi mestec cam fără poftă, pe băncuţa din pupa. În ciuda foamei ce-mi răscoleşte măruntaiele, gura refuză mâncarea şi mestec în silă şi înghit forţat mâncarea ce parcă s-ar opune să fie devorată. Niciodată n-am crezut că doi cartofi pot opune atâta rezistenţă şi mă bucuram că am terminat când deodată i-am simţit înapoi în gât şi fără să mă mai opun, m-am aplecat peste bord şi i-am deşertat într-un spasm eliberator, urmat de altele, până ce m-am simţit din nou uşor. O senzaţie de bine, neâncercată pănă atunci m-a cuprins imediat ce am terminat şi cu toate că încă îmi lipseau resursele, am umplut găleata cu apa noastră cea de toate zilele şi am spălat locul supliciului.
 
De la catarg la santină

Mă trezesc transpirat. E cald. Foarte cald. Prin trapă soarele pârjoleşte. Ies pe punte. Vântul s-a rotit în pupa şi cât timp am dormit, Constantin şi Ovi au înălţat spinakerul într-o încercare de a naviga cu vele. Din păcate vântul e prea slab şi pe deasupra inconstant, aşa că acum mergem cu motor.

mai5.JPG

Spinakerul aduce o pată de culoare la bord​

-Cum e? Ţi-a trecut?
-Da, sunt OK.
-Te urci?
-Sigur!
Mă instalez în scaunul din chingă şi în ritmul rotaţiilor vinciului urc centimetru cu centimetru dealungul sarturilor. Cu tot calmul, yachtul se clatină binişor aşa că îmi încolăcesc picioarele pe după parâme în încercarea de a mă fixa. În câteva minute fixez cu un şiret cablul buclucaş apoi, înainte de a da semnalul de coborâre, scot aparatul de foto şi iau câteva imagini de la înălţime.

mai4.JPG

Zoomul lui Dumnezeu​

Skipperul invită lumea la masă însă nu pot mânca: simt că nu-mi trebuie. Pe de-o parte e căldura de amiază, pe de altă parte uşoara greaţă ce a apărut iarăşi şi poate setea continuă ce nu trece cu apă. Mă mulţumesc să îmi umplu o cană cu lapte, în care moi câţiva biscuiţi.

mai7.JPG

Notite în jurnalul de bord

mai8.JPG

Proprietarii yachtului se plimbă cu noi​


Ca să mai uit de greaţă, dupăamiază scot o găleată de apă şi înarmat cu o perie, curăţ pe punte parâma plină de alge şi scoici cu care am fost amaraţi în marina din Guadeloupe. Ovi cu Constantin desfac podelele din cabină pentru a scoate apa infiltrată în prima noapte prin toate compartimentele santinei. Odată terminată treaba cu parâma, mă alătur şi eu operaţiunii de asanare, destul de anevoioasă deoarece pompa de mână cu care tragem apa într-o găleată e miniaturală şi în plus, ruliul plimbă apa de colo colo, fiind aproape imposibil să o localizezi sub sorb.
Încet, căldura cedează şi ne găsim loc prin cockpit. În următoarele ore singurele evenimente notabile sunt întâlnirea cu două vapoare ce ne trec prin ambele borduri.

mai9.JPG

Navă în tribord

mai10.JPG

-Ne distrăm un pic? întreabă Constantin punând mâna pe staţia VHF. Sailling Yacht Promise Kept calling you! Sailling Yacht Promise Kept calling you!
Staţia prinde viaţă şi printre pârâituri şi paraziţi, într-o engleză cu accent chinezesc aflăm că nava din tribord e un transcontainer în drum spre Florida.

zi110.JPG

Alimentare cu motorină din mers​

Episodul ne mai scoate din amorţeală, apoi împreună cu Ovi mai torn o canistră cu motorină în rezervor, cu toată gama de manevre aferente operaţiunii: deschis magazia pupa în timp ce Ovi iese pe platforma din spate, scos canistra, fixat tulumba, nimerit împreună cu Ovi buşonul, aşteptat golirea, preluat şi şters canistra de motorină, băgat totul în magazie şi fixat capacul banchetă.
S-a mai scurs o zi, ce ne-a apropiat de ţintă cu încă 85 de mile. Nu e cine ştie ce. Nu e vânt. Fără motorul ce merge continuu am sta aproape nemişcaţi. Un cer frumos, plin de turme blajine de cumuluşi lăţoşi nu promite nici o schimbare în următoarele zile.

mai6.JPG

Final de zi​

Constantin ne lasă să ne împărţim cum vrem primele două carturi ale nopţii şi se retrage în cabină. L-aş lua eu pe primul dar lipsa activităţii tinde să mă adoarmă. Mai rămân pe punte o vreme urmărind spectacolul apusului, apoi mă retrag în cabină. Mi-e greaţă mereu şi prin somnul de veghe aud cum vântul din pupa flutură velele
 
Salutare gasca!
Intrebare :
-Antrenamentul Bene Gesserit,ar fi fost util pentru a preveni raul de mare? :))
 
Ultima editare:
:eek:le:

Poza aia cu proprietarii care se uita la voi e cam creepy :D Pentru rau de mare n-ai incercat ceva pastile?
 
:eek:le:

Poza aia cu proprietarii care se uita la voi e cam creepy :D Pentru rau de mare n-ai incercat ceva pastile?

Constantin spunea ca nu-i place tipul, ca are ochii reci, ca zambeste numai cu gura.
N-am luat nici-un fel de pastile si pe final m-am convins ca raul de mare a fost mai mult rau de mancare: painea din Guadeloupe nu mi-a picat deloc bine (si nici celorlalti) si daca acasa toleram mai bine sau mai rau anumite alimente nu tocmai OK, pe mare treaba se acutizeaza. In urmatoarele 2 saptamani n-am bagat in gura nici o firmitura de paine si mai mult, doar gandul la produsul amintit imi facea rau.
 
Au trecut câteva luni de la întoarcerea acasă din Caraibe, timp în care impresiile s-au decantat. Sunt din nou apt să continui povestea şi sper ca în weekend să găsesc timpul şi energia să încep.
 
Ultima editare:
Orez cu lapte

Cartul în nopţile cu lună plină are ceva magic. Lumina abundentă scoate în evidenţă detalii şi doar faptul că cerul şi marea oferă croazierei un fond întunecat, face ca peisajul să apară ca un negativ supraexpus.

Ieri am făcut prima mea notiţă în jurnalul de bord, înşirând în coloane toate acele viteze, aluri şi azimute, atât pentru yacht, cât şi pentru vânt şi curenţi marini, iar acum, la sfârşitul cartului, nu am de notat decât cifre. Marea e complet pustie: nu ne-am întâlnit cu nimeni.

*

Dimineaţa mă trezesc la timp ca să prind răsăritul. Am gura coclită, semn că pe partea digestivă lucrurile nu merg uns. Trec pe la baie cu periuţa de dinţi, încercând să scap de gustul neplăcut, apoi ies pe punte pentru a întâmpina o nouă zi. Din cartul lui Constantin navigăm cu motor pe o mare de gradul 2.

patru03.JPG

-Fac o omletă?

N-am poftă de mâncare însă sunt conştient că trebuie să mă forţez să mănânc. Constantin însă e tot timpul flămând, de parcă ar avea viermişori. Cobor în cabină şi prepar mâncarea, asezonând-o cu o roşie, apoi sting totul cu o cană cu lapte rece. Poate să pară ciudat dar menu-ul ăsta mi-a picat bine.

patru04.JPG

La ora 8:30 avem un transcontainer în tribord, apoi marea e din nou pustie. Mă lungesc pe punte la umbra velelor şi neavând nimic de făcut, picotesc plăcut, legănat de valuri.

E a treia zi plină la bord. Constantin spune că e ziua irascibilităţii. Poate de aia sau poate fiindcă soarele ne pârjoleşte din tăria cerului, nu am chef de nimic. Nici ceilalţi nu par mai în formă, omorându-şi timpul cu câte o ţigară sau o bere.

-Crocodile, dacă te mai văd aşa plouat, te leg cu o parâmă şi te trag după yacht.

E clar că ne lipseşte ceva dulce aşa că mă retrag în cabină să fierb un orez în lapte, în timp ce prin minte îmi trece un gând ...

-Constantin, unde zici că ai săptămânile alea de muzică?

-La mine în dulap, le găseşti pe un hard disk extern.

Pornesc laptopul şi-l cuplez la instalaţia de sonorizare a yachtului, apoi scotocesc pe hard disk, fără prea mare succes: Constantin a uitat că, vrând să facă loc pentru filme, a şters cea mai mare parte din albume. Nu găsesc decât nişte jazz şi în final mă opresc la Nina Simone. În timp ce pe aragazul săltăreţ laptele dă în clocot, din difuzoare se revarsă muzica, acea armonie sonoră capabilă să-ţi schimbe vibraţia. Nu capăt o poftă nebună de viaţă şi de-o ceapă spartă cu pumnul, dar totuşi, percep o schimbare de tonus şi când ies pe punte ca să văd ce mai e prin ogradă, Constantin mă reţine cu un gest:

-Gata, noi am votat: vi cu noi până la capăt.

Acum îmi este foarte clar că muzica şi-a făcut efectul, însă trebuie să-i temperez.

-Mi-ar place, însă sunt câteva inconveniente: mai întâi că biletul de avion de întoarcere e din Panama, apoi mă aşteaptă Cosmina acasă şi nu în ultimul rând, am un servici de la care nu pot lipsi mai mult ...

-Îţi cumpărăm noi alt bilet de avion iar în rest, dă-ne doar numerele de telefon că vorbim noi ...

Propunerea mă flatează. Ştiu că nu e nici o şansă de a-mi prelungi voiajul dar e plăcut să ştiu că prietenia pe care o simt pentru cei doi coechipieri e reciprocă.

patru02.JPG

Urmează invitaţia la masă. Cambuza oferă lângă desertul aburind, gem de lămâi verzi, de căpşuni şi de afine.şi optăm cu satisfacţie pentru cel din urmă. Acţiunea gastronomică aduce un strop de mulţumire şi de satisfacţie, de care aveam mare nevoie.

patru01.JPG

Dupăamiazele sunt cele mai periculoase. În bordul din vânt ţinem hublourile închise aşa că în cabină e zăpuşală, pe punte arde soarele iar la orizont e atâta lumină încât, în lipsa unor lentile heliomate, simt mereu imboldul de a închide ochii. Împins de motor, yachtul merge încet şi nu e nimic de făcut. Pentru a face faţă situaţiei, pornesc laptopul pe masa de navigaţie şi mă apuc să-mi editez jurnalul, Constantin doarme iar Ovi frunzăreşte un manual de navigaţie, găsit printre cărţile americanului.

Spre seară vântul ne vine aproape din pupa şi punem velele în foarfecă. Cu aripile întinse, yachtul îşi etaleză întreaga graţie, explicând prin curbele moi ce subjugă privirile, o parte din fascinaţia omului pentru ambarcaţie, mare şi navigaţie ...

-Ce-ar fi să facem o escală?

Cu un atlas geografic în poală, Ovi îmi întrerupe avântul meditativ propunând, nici mai mult, nici mai puţin decât o ieşire la mal, un gât de aer de uscat.

-Facem plinul de motorină în Curacao şi plecăm mai departe.

Iacă, acum avem şi motiv.

-Ce zici Crocodilule? Mă întreabă Constantin.

-Pe mine nu mă interesează decât să ajung la timp la avion. În rest, putem naviga pe oriunde ...

-Păi, dacă intrăm în insule, pierdem timp, însă facem aprovizionarea cu motorină şi fie că e vânt, fie că nu, avem asigurată o viteză de 5 noduri. Întârziem o zi, dar creşte siguranţa că vom ajunge la timp.

Chestiunea e tranşată. Îmi convine şi, de ce să nu recunosc, cu toate curbele moi şi toate deliciile - dar şi supliciile - yachtingului, ideea unui duş şi-a unei pizza e reconfortantă. Nemaivorbind de posibilitatea de a suna acasă. Coborâm în cabină şi facem roată în jurul mesei de navigaţie, câutând pe ecran insulele a căror prezenţă pare să ne atragă mai abitir ca sirenele. E vorba de Antilele olandeze, din vecinătatea Venezuelei, numite şi insulele ABC: Aruba, Bonaire şi Curacao. Constantin găseşte cu greu un port de yachturi pe coasta sudică a Arubei şi după ce încuviinţăm din priviri, schimbă cursul de la 251 la 238, ceea ce nu înseamnă un lung ocol ci doar o ajustare a ortodromei. Computerul calculează repede drumul şi, dacă lucrurile decurg conform planului, poimâine la prima oră vom fi în largul Arubei, pregătindu-ne să intrăm în port pe lumină.

patru05.JPG

Cartul de seară e al meu. Soarele apune printre grămăjoarele cumuluşilor şi din spate, luna refuză să vină la întâlnire. Ce naiba? Să se fi stricat orologiul Universului? Suntem în poveştile cu Haplea care a furat Luna de pe cer? Navigăm în întuneric şi faptul mă intrigă. Zilele trecute apusul de soare coincidea cu răsăritul de lună şi pentru prima dată îmi pun problema mişcării astrelor şi dureros, înţeleg profund de ce navigatorii cunoşteau cerul şi constelaţiile iar noi, pământenii, suntem interesaţi doar de Carul Mare. Deschid manualul Academiei Navale din Anapolis ce explică în câteva sute de pagini întreaga marinărie de la noduri şi formarea valurilor până la navigaţia electronică şi găsesc şi capitolul ce mă lămureşte asupra concubinajului planetei cu Luna si Soarele, cu creşterea şi descreşterea mareelor şi toate fenomenele ce decurg din ridicarea sevelor: putrezirea arborilor tăiaţi la lună plină, interzicerea operaţiilor chirurgicale în aceeaşi perioadă, creşterea părului, insomniile lunaticilor etc. etc.

patru07.JPG
 
Desi nu erau toate prea roze, nu pot sa nu remarc cate poze ai facut in timpul prepararii mesei :)
 
Ispita

Probabil că în timp ce eu dorm, cineva stă de veghe, altfel nu am cum să-mi explic faptul că în fiecare dimineaţă mă trezesc tocmai la timp pentru a prinde răsăritul. Am din nou gura încărcată aşa că e obligatoriu ca în drum spre punte să fac escală pe la baie, în schimb decid că sunt suficient de tăbăcit ca să nu mă mai ung cu crema împotriva arsurilor.

cinci01.JPG

Ca de obicei, în cockpit îl găsesc pe Constantin. Răsăritul nu e nici pe departe la fel de spectaculos ca în zilele trecute, prin urmare hoinăresc cu privirea mai degrabă asupra valurilor, în căutarea peştilor zburători. Din păcate se pare că şi în adâncuri marea e la fel de pustie ca şi la suprafaţă căci, neavând de cine să încerce să scape schimbând mediul, peştii zburători nu se arată. Nimeni şi nimic nu apare ca să rupă monotonia şirului neregulat de valuri. Tonomatul interior îmi cântă Nicu Alifantis pe versurile lui Frederico Garcia Lorca: „Mare-albastră, giuvaer/A lucit în depărtare/Dinţi de spumă albă-n soare/ Buze umede de cer ...”

Ia stai! Să mi se fi părut? Ceva mare şi greu a picat în apă la marginea orizontului meu vizual, aruncând în aer o jerbă de stropi. Fixez insistent orizontul pe direcţia memorată şi da, nu a fost o halucinaţie, la doar câteva secunde îi strig lui Constantin:

cinci05.JPG

-Delfini în prova tribord!

-Ia-ţi aparatul foto şi du-te la prova!


Evenimentul e în stare să resusciteze orice spirit adormit, mai puţin pe al lui Ovidiu care, refăcându-se în careu după ultimul cart, nici măcar nu tresare atunci când tropăim pe punte bulucindu-ne peste ancora din balconul prova. Constantin a avut dreptate: jos, sub etravă, câteva perechi de delfini îşi împletesc siajele într-un dans acvatic întrerupt de scurte salturi arcuite, la suprafaţă. Prin apa limpede le vedem cu cea mai mare claritate trupurile musculoase încordându-se.

-Servus dragii mei! Ce bine că aţi venit să vă vedem! Şi eu vă salut şi mă bucur de voi, că sunteţi frumoşi, deştepţi ... Servus fetiţa mea ...

E Constantin care parcă şi-ar revedea prieteni vechi. Îmi povesteşte că o dată, în Marea Nordului, pe o furtună cumplită, delfinii le-au ţinut companie până ce vremea s-a îndreptat. Spectacolul durează câteva minute, apoi pentru o scurtă perioadă mai rămân cu noi doar două perechi ce brusc, ies din drumul yachtului dispărând în imensitatea mării. Abia acum observ că în jur e plin de peşti zburători, semipăsări ce planează tangent la valuri, uneori atingând câte o creastă de care se ajută pentru un nou impuls.


Marea e de gradul 1. Calm. Soare. Mă simt bine, nu mă mai chinuie greaţa. Constantin s-a retras în cabină pentru somn şi am rămas singur pe punte. În cursul dimineţii vântul s-a rotit câteva grade şi nu mai navigăm cu velele în foarfecă. Mi-am făcut un ceai din care sorb cu înghiţituri mici şi între două reprize de hidratare îmi cânt cele mai bune melodii de la Sarmalele Reci. Dinafară tabloul poate să pară puiţin trist dar nu e decât joaca aceea a copiilor mici ce ştiu atât de bine să-şi ţină singuri de urât, în plus mai e orizontul albastru, plin de subtilităţi. De pildă urmăresc umbra norilor pe suprafaţa apei. Uşoara diferenţă de temperatură pune în mişcare jocul presiunilor iscând vânturi locale trădate de încreţirea suprafeţei mării. Îmi verific teoria cu ajutorul sensibilelor instrumente ale bordului: atunci când ajungem la umbră, viteza creşte cu o zecime sau două de nod.

cinci09.JPG


cinci10.JPG

La vremea prânzului tot echipajul e în cockpit şi de comun acord hotărâm că ar fi nemaipomeniţi nişte tăiţei cu varză. Cum mâncarea e un adevărat burete al stării bucătarului, încep prin a căuta o muzică adecvată pe care o găsesc pe hardul parcimonios utilat, în folderul Bing Crosby. În timp ce boxele revarsă în cabină un straşnic cântec de luptă, înşfac un satâr cu care cioplesc frumuşel căpăţâna de varză de-i sar aşchiile prin tot careul, arunc în cratiţă ce-a mai rămas pe cârpător şi în timp ce mâncarea se moaie la foc mic dându-se huţa pe aragazul legănător, apuc să dau ocol scenei de luptă cu camera de filmat.

cinci07.JPG



cinci08.JPG


Marele rafinament al verzei călite e piperul şi printre numeroasele condimente de la bord avem, har Domnului, condimentul solicitat. În scurt timp mâncarea este gata şi echipajul uită de tot, de mare şi de vapoare şi zornăind din tridenţii lui Neptun, dă gata oala cu paste. Piperul îşi face efectul, stomacul cere un duş rece şi-l urmăresc amuzat pe Constantin care extrage din lada frigorifică o doză de Tuborg ce n-a adăstat acolo mai mult de 10 minute. O strânge în palmă şovăielnic, apoi o schimbă cu alta, la fel de călduţă, pe care însă se hotăreşte să o desfacă, ia un gât în timp ce urcă scara, lăsând în urmă un siaj de bodogăneli:

-Huo! Bere caldă!!! Infamie!!!!! Echipajul ăsta se răzvrăteşte ...

Dupăamiaza trece cu ochii pe loch. Toată lumea se gândeşte că mâine vom debarca şi din când în când, fără ca nimeni să i-o ceară, câte unul coboară în cabină, inspecteză datele de pe ecran şi strigă pentru a fi auzit din cockpit:

- X ore până la destinaţie.


La o inspecţie de rutină, descopăr că portocalele mucegăiesc. Desigur, nu putem ţine toate alimentele în lada frigorifică, ce şi aşa a început să miroase fetid. E clar acum că raportul dintre proviziile noastre şi pofta de mâncare e disproporţionat şi doar apa potabilă şi desigur berea (dacă nu se strică lada frigorifică) sunt în real pericol să se termine.

patru06.JPG

Spre seară apar nori de medie altitudine ce-şi oferă suprafaţa pentru jocul de culori al apusului. E cel mai frumos spectacol de până acum şi fără să scoatem o vorbă, instalaţi în scaunele tari ale bordului, urmărim spectacolul gratuit. Natura creează peisaje incredibile care, dacă ar fi capturate fidel, ar fi considerate veritabile kitsch-uri. Totuşi, privite live, reuşesc să ne taie răsuflarea. E curios cum după 10 fotografii cu apusuri superbe leşinăm de plictiseală, în timp ce la unul singur putem sta nemişcaţi minute în şir.

apus01.JPG



Odată cu soarele Ovi coboară în cabină. Sunt doar eu cu Constantin pe bancheta cockpitului şi simt că vrea să-mi spună ceva:

-Crocodile, hai cu noi până la capăt.

apus02.JPG

Sunt cuvintele de ieri însă de astă dată sunt spuse pentru a fi luate în serios. N-ar trebui să mă gândesc fiindcă am deja răspunsul împachetat în plic laolaltă cu biletele de avion, dar totuşi, fac un exerciţiu de imaginaţie şi mă văd cu puterea gândului străbătând Pacificul ... Nu-i vorbă, propunerea mă măguleşte, mai mult, „mie drag cu cine m-am adunat” însă gândul Pacificului mă sugrumă. Aşa cum a spus Kazathakis, fiecare are o funie în jurul gâtului, doar că a unora este mai lungă. Poate că marinarii scapă de ea atunci când le este aruncată parâma. Poate. Dar când vine vorba despre continuarea călătoriei eu o simt pe a mea la locul ei. Desigur, poţi să scoţi sabia şi s-o tai, ca Alexandru cel Mare, dar atunci, tot ca şi el, nu vei mai putea să te întorci. Singura cale de întoarcere e ca cineva, altul decât tine, să-ţi pună capătul parâmei în palmă şi eu nu am capătul aşa că abat discuţia spre celălalt aspect, deloc de neglijat:

-Chiar dacă aş avea libertatea să vin, nu cred că aş rezista.

apus03.JPG


Suntem plecaţi de 4 zile şi totul e frumos fiindcă nu ne luăm ochii de la marea albastră, de la apusurile aprinse, fiindcă ne aducem aminte că acum câteva zile asta ne-am dorit prin toţi porii, findcă ne simţim solidari cu toţi cei ce vreodată au stat sub vele, fiindcă simţim că am aruncat măcar temporar lestul cotidianului pentru a ajunge atât de departe, dar mai ales fiindcă ne facem că nu observăm cum, pătrunse de sare, toate obiectele devin jilave şi lipicioase, cum aerul din lada frigorifică se împute, cum subiectele de discuţie sunt tot mai puţine tăind punţile de legătură dintre noi, cum pielea noastră e o barieră din ce în ce mai subţire în calea suliţelor soarelui şi a otrăvurilor mării.

-Tu vei rezista. Te-am observat, poţi să ajungi până la capăt.

apus04.JPG

Nu ştiu. Acum mă bucur de sănătate dar nu uit senzaţia leşioasă de greaţă ce te face să urăşti cel mai mic gest. Constantin îi spune „plăcuta senzaţie de rău de mare”. O simte şi el dar s-a obişnuit cu ea şi o ţine pe aproape ca pe-o umbră. Pe mine însă mă inhibă, e ca şi cum aş avea trasă pe jumătate frâna de mână. Atunci când e prezentă, pur şi simplu îmi taie cheful şi din orice acţiune, cât de mică, face un act de voinţă.

-Poate că ai dreptate. S-ar putea să ajung până la capăt în sensul că, rezistând până ce trec dincolo de un anume prag, nu va mai conta nimic.

Dacă nu te doboară, poţi să te obişnuieşti şi cu răul, să faci din el a doua natură. Dar nu e cazul să încerc, funia din jurul gâtului nu mă lasă să cad pradă ispitei.

apus05.JPG
 
Ultima editare:
Escala

Azi e ziua cea mare în care vom ajunge în insule. Ca într-un ritual, dau cep zilei savurând răsăritul împreună cu Constantin ce, la scurt timp după ridicarea soarelui deasupra orizontului îmi indică în prova o pată gri, abia vizibilă: e insula Aruba. De astă dată apare şi Ovi şi în formaţie completă privim insistent spre cocoaşa pe spatele căreia 10 stâlpi înalţi indică o fermă de vânt.

aruba01.JPG

Pilotul automat ne avertizează acustic că am ajuns la destinaţie, adică în largul insulei. De aici Constantin preia timona, în timp ce eu cu Ovi ne trecem binoclul unul altuia, în căutarea detaliilor de pe mal. Bucata de pământ lunguiaţă e orientată est-vest, oferind privirilor noastre coasta vestică ce se prezintă ca o faleză roşcată, puternic erodată.

Am ajuns la civilizaţie, deci apar şi problemele: staţia VHF prinde glas. Printre pocnete şi pârâituri suntem avertizaţi că am intrat într-o zonă militară, prin urmare interzisă. Peisagistic nu vedem nici o delimitare, dar abatem totuşi prova spre sud, dublând insula pe dedeparte şi pentru a intra în legalitate, arborăm drapelul american la pupa şi pavilionul galben la catarg, însemnând „navă fără epidemie la bord, cerem liberă circulaţie”.

aruba02.JPG

Pe mal apar tot mai vizibil semnele civilizaţiei: o rafinărie, tancuri uriaşe de combustibil, acoperişuri roşii, în contrast cu verdele atotstăpânitor pe insulă. În depărtare, un vârf ţuguiat ridicându-se mult peste nivelul insulei pare un con vulcanic, dar nu e. Ca pentru a ne încinge şi mai tare spiritele, s-a ridicat o briză frumuşică ce ne poartă cu 6 noduri, ţinându-ne fermecaţi pe punte. Valul de etravă stropeşte până pe punte aşa că închidem hublourile din vânt. E maiestuos!


aruba03.JPG

Telefoanele au semnal. Al lui Constantin e compatibil cu reţelele din insulă şi pot, în sfârşit, să sun acasă. Era şi timpul! Neobişnuiţi să nu putem lua legătura unii cu alţii, această lipsă de contact se traduce psihologic printr-o senzaţie de pericol. Acasă e dupăamiază: Cosmina a venit de la servici şi discutând, îmi amintesc de universul până ieri familiar. E bine. Mă cuprinde o senzaţie de bine şi de răsfăţ şi simt că asta e doar începutul.

O mulţime de avioane aterizează unul după altul pe coastă, de parcă aici ar fi principalul aeroport al Americii. Imediat ce dublăm turnul de control ne apare în prova oraşul Oranjestad, cu cocotierii, hotelurile discrete şi atracţiile lui turistice: submarinul cu fund de sticlă, bărcile rapide sau micul helicopter pentru zboruri de agrement. Apa mării schimbă nuanţe incredibile de verde, turcoaz şi albastru profund, în contrast cu plajele bej gălbui. La ancoră, un pasager imens pare un munte antropic ce domină peisajul. Ceea ce văd e prea tentant pentru a nu cădea în patima fotografiatului şi dezertez cu bună ştiinţă de la căutat pasa de intrare în marină şi alte geamanduri, sub privirea îngăduitoare a lui Constantin ce pare să-mi înţeleagă pornirile.

aruba04.JPG


aruba05.JPG

Urmează acostarea, un exerciţiu mai dificil pentru care am făcut deja câteva scenarii. Constantin ocheşte un ponton şi ne indică bordul în care ne vom lega. Fenderele sunt deja lăsate şi împreună cu Ovidiu pregătesc parâmele de amaraj. Înaintare lentă la motor, rondou, sar pe pontonul din lemn unde suntem deja aşteptaţi de un bărbat ars de soare, Ovi ne aruncă parâma, legăm la babale prova, apoi pupa şi gata, am acostat ca la carte. Ne pregătim să debarcăm dar nu, trebuie să plecăm în portul comercial unde e oficiul de imigraţie ce ne face formele de intrare. Cu regret dezlegăm parâmele uimite.

-Aveţi ca reper pe mal o baracă mare cu acoperiş albastru. Geamandurile de intrare sunt fix pe direcţia 100. Când vă întoarceţi, chemaţi-mă pe canalul 69.

-Suntem yachtul Promise Kept, specifică Constantin ...

-Nu-i nevoie, vă recunosc după accent!

Ne întoarcem pe drumul pe care am venit, până dincolo de aeroport, unde zărim baraca albastră. Geamandurile sunt la locul lor, pe direcţia 100. Intrăm în acvatoriu unde Ovidiu, semnalează apă mică, ocolim zona periculoasă şi acostăm, ajutaţi la ponton de un localnic plictisit ce ne leagă la o baba ruginită de pe care oţelul se descoamează în straturi ruginii. Constantin şi Ovidiu iau actele bordului şi paşapoartele şi dispar pe uscat. lăsându-mă pe mine vardie.

aruba09.JPG

E al naibii de cald, cam ca la noi în august. Îmi iau aparatul de fotografiat şi sar pe cheiul pustiu. Câtă simplitate! Abia acum pot să-l văd pe Promise Kept cu adevărat. În marina din Guadeloupe, bord la bord cu alte yachturi, cu liniile greementului intersectându-se cu liniile altor şi altor greemente, yachtul părea camuflat. Ca să-ţi apreciezi yachtul nu ai nevoie de marina opulentă ci mai degrabă de un cheu pustiu. Pe fundalul mării de un verde incredibil, curbele navei par desăvârşite. Le urmăresc continuând sub apa ce nu opune nici o rezistenţă privirilor indecente. Cu nava asta am venit noi? Privesc corpul de femeie frumoasă şi-mi spun că da, a meritat tot efortul de a ajunge aici. 3 români cu un yacht în Aruba ... da, cu siguranţă a meritat!

aruba06.JPG


aruba07.JPG


aruba08.JPG

Echipajul meu nu vrea să apară şi fiindcă locul e cu desăvârşire pustiu, îmi permit să cercetez împrejurimile. La capătul cheului începe o mică plajă sălbatică, cu nisip alb şi stânci de coral. Nisipul a năpădit un năvod, al cărui margini se mai văd încă la suprafaţă, lângă el, scheletul albit de soare al unui crab, iar câţiva cm mai departe o furculiţă din plastic: o poveste completă. Îmi moi picioarele în apa incredibil de caldă şi abia acum văd că de jur împrejur e plin de peştişori coloraţi ca într-un acvariu: albaştrii, portocalii sau argintii, oscilând în ritmul respiraţiei mării. Condiţiile facile de viaţă, date de marea caldă, creează „aerul” de fertilitate remarcat şi în Guadeloupe. Viaţa proliferează şi mai mult, totul are sevă şi culoare. Nu e nici o mirare că vin atâtea avioane pe insula asta.

aruba10.JPG


aruba11.JPG

În sfârşit apar şi oamenii cu actele în regulă. Mola prova, mola pupa şi ocolind cu grijă zona cu apă mică refacem drumul spre marina Renaissance unde, pentru început, ne legăm la pontonul pompei de motorină. Înşirăm cele opt bidoane galbene de 20l şi le umplem conştiincios, apoi le ştergem de motorina ce a dat pe afară şi le depozităm înapoi în magazia pupa. Constantin şi Ovidiu au plecat din nou să rezolve chestiunile birocratice aşa că am timp să studiez ambarcaţiile din marină.

aruba15.JPG

Sunt câteva veliere, cu bărbi lungi de alge ce le trădează sedentarismul, dar de departe, cele mai multe sunt yacturi de lux, cu motor, cu fotolii imense având în braţe suporturi pentru pahare şi, poate chiar mai relevant, pentru undiţe. Multe sunt doar un decor adecvat pentru tocuri înalte sosite noaptea târziu (uşi de sticlă, canapele din piele, plasme uriaşe, frapiere) şi dacă ceea ce spunea Constantin, că media de utilizare (cu sensul de navigaţie) a tuturor ambarcaţiilor din lume este de doar 2 minute pe an, apoi cele din Aruba cu siguranţă contribuie din plin la menţinerea acestei cifre mici. E momentul să mă gândesc ce caut eu în această ecuaţie, să decid dacă aventura marină are un viitor în ceea ce mă priveşte. La prima vedere, a debuta în yachting tocmai în Caraibe pare o boală cu şanse mari de cronicizare, dar, tocmai ideea de lux, de bani (nu puţini) aruncaţi pentru impresie, mă îndepărtează definitiv. Aceasta nu e lumea mea şi mai mult, nu vreau să fac parte din ea. Desigur, bagajul meu este într-un dulap de cireş, în cabina lui Promise Kept şi nu ascund faptul că mă bucur de toate facilităţile yachtului, însă această călătorie e doar un cadou din partea lui Constantin şi mai mult decât atât, suntem un echipaj în pantaloni scurţi, nu în frac. Cu siguranţă nu-mi doresc aşa un yacht. Veţi spune că are şi yachtingul „backpackerii” lui, dar nici asta nu vrea să fiu (dacă e să fiu backpacker atunci prefer să călătoresc pe picioarele mele). Îmi place yachtingul ca idee şi cât am apucat să gust îmi confirmă acest lucru, însă îmi este clar că nu voi avea niciodată yachtul meu, fiindcă nu-mi doresc aceasta. Nu suntem făcuţi toţi să devenim skipperi şi proprietari. Pe mine se pare că m-a făcut Dumnezeu mus.

Concluzia finală rămâne pe altă dată căci oamenii mei se întorc. Pentru 40$ avem un loc în marină plus acces la toate facilităţile hotelului Renaissance: duş, piscină, şezlonguri, biliard, internet etc. Din postura de backpacker mă interesează cel mai tare duşul aşa că înarmat cu prosop, săpun şi trusa de bărbierit şi flancat de ceilalţi Robinson Crusoe mă îndrept către resort. Ansamblul umbrit de cocotieri şi înconjurat de peluza întreţinută impecabil arată ca în filmele cu miliardari însă noi suntem primiţi pe o uşă dosnică şi direcţionaţi la subsol, către cabinele personalului.

aruba12.JPG


aruba13.JPG

Apa călduţă e un adevărat răsfăţ. Bărbieritul, ce să mai spun. Printre sfaturile înţeleptului Dalai Lama este şi acela de a face anual o călătorie undeva unde nu ai mai fost încă, probabil în ideea de a creea un hiatus, de a te rupe de ceea ce ai fost până atunci. Odată întors la ale tale, toate capătă dintr-odată altă semnificaţie şi altă valoare, revezi şi reevaluezi importanţa fiecărui lucru, al fiecărui gest. Într-un târziu, ogoiţi şi împăcaţi ne regrupăm la yacht, traversăm marina şi îl legăm la ponton, după care revenim în centrul comercial al Oranjestadului pentru căutarea unei terase care să ne ucidă pofta de-o bere şi-o pizza. Până să descoperim Aruba pe hartă şi să ne vină ideea de a opri pentru o scurtă escală, habar nu aveam de insula asta, însă o grămadă de lume ştie, dovadă traficul aerian intens ce deşartă valuri de turişti, pe care-i întâlnim acum, aciuaţi pe la mese. E ora lupului, când soarele stă să se lase sub orizont şi scăpaţi de dogoare, oamenii ies la cină. Pe peluza în jurul căreia se deschid terasele, cocoţaţi pe două scaune înalte, o mulatră plinuţă şi un chitarist dau un recital live interpretând impecabil melodii cunoscute, dintr-un repertoriu internaţional. Ne aşteptăm supele de tomate şi e atât de plăcut! Păcat că în această tură suntem oameni ai mării, cu altfel de drumuri şi interese. Mi-ar place să văd pe îndelete această insulă ademenitoare situată la aproape 10 grade de ecuator, debordând de exotism.

aruba16.JPG


aruba17.JPG


aruba18.JPG

Supa mult aşteptată e prima ţeapă dată de către civilizaţie. Gustul chimic nu lasă urme de îndoială: e supă la plic. Stingem infamia cu o bere Polar şi trecem alături pentru o pizza.

-Ce ziceţi dacă am mai rămâne o zi, ca să vizităm insula?

E propunerea lui Constantin. Îmi place omul ăsta. E fix pe gustul meu. Suntem acelaşi tip constituţional. Slabi. Fără mare putere, cu energie puţină, dar curioşi, veşnic în mişcare, atraşi de orizont. E rupt de oboseală: manevrele, acostările, nopţile nedormite pe mare l-au măcinat. Hotărâm că mai rămânem o zi. Ne urează o seară faină şi se retrage la yacht. Rămân cu Ovi să mai ascultăm melodiile de la Mettalica şi Tracy Chapman dar recitalul se încheie odată cu plecarea lui Constantin şi ne repliem şi noi.

Nu mi-e somn. Insula asta mirosind a oameni tineri şi a vacanţă mă interesează prea tare. La poarta marinei mă razgândesc, îl las pe Ovi şi mă întorc pentru nişte investigaţii private. Traversez din nou centrul comercial cu terase şi baruri în care se oferă gratuit lecţii de dans şi mă îndrept spre promenada ce urmează linia ţărmului, pe sub cocotieri, printre grădini cu flori exotice, peste peluze mirosind a verde. Am în buzunar cardul magnetic al resortului Renaissance aşa că fără teamă mă lungesc pe unul din şezlongurile abandonate în beznă pe malul lagunei artificiale. Totul e atât de plăcut aici! În spate am hotelul cu camerele de la parter deschizându-se direct spre ţărm, cu mobilier de ratan tupilat printre vegetaţie la lumina discretă a unei aplici electrice, apoi piscina neregulată unduind pe sub cocotieri, cu barul pe buză, parcul impecabil şi laguna în care stau, cu nisip alb şi valuri împrumutate de la marea cea mare prin mica strâmtoare de acces. Nu. Nu asta mă atrage. Ştiu că după prima zi toate mi se vor părea de-a dreptul plicticoase. Îmi place aerul tropical al insulei, vreau să descopăr natura ei. Îmi aduc aminte de o dimineaţă pe Valea Cernei când stăteam în bătaia soarelui blând într-o livadă părăsită, cu pomi bătrâni şi pletoşi, îngenunchiaţi de licheni, privind culmea zimţată a munţilor Mehedinţi. Acolo, am simţit aceeaşi senzaţie de pământ al făgăduinţei, senzaţia de dulce, de plinătate. Nu mă atrage supa la plic servită impecabil pentru 4$, ci natura acestei insule, aşa că mă ridic de pe şezlongul comod şi traversănd cu sandalele în mâini peluza ce-mi gâdilă tălpile ies din lumina resortului şi iau plaja în lung spre campingul de pe malul mării unde, la corturi mai mici sau mai mari, o lume asemeni mie încheie veselă o zi în jurul becurilor cu gaz.

aruba19.JPG

Înainte de a mă întoarce la yacht mai am o singură dorinţă. Îmi abandonez hainele pe mal şi intru încet în marea călduţă. E beznă adâncă şi pustietate. Zgomotul mării ridicând câteodată un val se contopeşte cu zgomotele estompate ale staţiunii, ce răzbat de pe malul iluminat feeric. Din când în când, pe şosea trec autobuse pictate strident, fără geamuri, cu boxe bubuind la maxim, nimic altceva decât discoteci ambulante, cu propriile baruri de băuturi alcoolice şi coctailuri. Nu mă interesează să înnot, vreau doar să simt marea pe care am văzut-o patru zile sub chilă, vreau să o percep tactil, cu toată suprafaţa corpului. Apoi, spăşit, îmi recuperez hainele şi cobor în linişte în cabina lui Promise Kept, unde respiraţia potolită a prietenilor mei trădează un somn liniştit.
 
Ultima editare:
„Aruba, one happy island”

insula01.JPG

Pe la 7 dimineaţa ies în marină. E ziua de Vinerea Mare. Prietenii mei dorm încă şi profit de aceasta pentru a face un tur de recunoaştere pe străzile din imediata vecinătate. Galerii comerciale, tarabe cu suveniruri, restaurante cu specific local, o autogară. Toate închise, poate din cauza orei, poate din cauza sărbătorii. Peste tot pe unde ajung, mă uit la calitatea şi mesajul graffiti-ului şi aici, am surpriza de a descoperi o întreagă colecţie pe gardul autogării. Fiecare panou este o invitaţie de a te bucura de această insulă. Ascultaţi: island of sun, essential nature, one happy island (inscripţie ce se regăseşte pe numărul de înmatriculare al fiecărui autoturism), no mountain 2 high (hm!), graffiti arte permiso, etc. Revin la yacht mai fericit şi fiindcă echipajul încă mai doarme, îmi iau prosopul şi plec să încerc piscina complexului Renaissance.

insula03.JPG


insula04.JPG

Pe lângă resort

La ora asta sunt singurul amator de apă, după care încerc unul din şezlongurile aliniate la milimetru în jurul lagunei. După cum prevedeam aseară, nu apuc să mă usuc şi deja plictiseala mă înţeapă cu ace invizibile făcându-mă să-mi iau prosopul şi să o iau spre yacht, unde nu ajung, căci mă aud strigat: Ovi şi Constantin servesc micul dejun la o terasă. Mă alătur lor încercând să-mi potolesc foamea cu câteva ingrediente porţionate parcă anume pentru cineva ce vrea să slăbească.

insula06.JPG

Micul dejun

Ovi studiază o hartă dintr-o revistă gratuită ce promovează atracţiile insulei.

-N-am carnetul de conducere la mine, căci altfel am putea închiria o maşină.

Sunt gata să mă ofer când, subit, îmi dau seama că nici eu nu-l am. În schimb îl are Constantin, ceea ce rezolvă problema. La întrebările noastre, lungana ce ne serveşte ne aduce o carte de vizită de la un birou Hertz, spre care ne îndreptăm fără a mai pierde vremea. Ideea de a o porni prin insulă ne electrizează şi la ora 11 suntem instalaţi într-un Nissan Tiida, gata de plecare.

insula05.JPG

Tiida şi funcţionarul de la Hertz

Aruba este o insulă lunguiaţă, cu axa mare (măsurând abia 32 km), orientată aproximativ pe direcţia est-vest. Oranjestad, locul nostru de pornire, se află aproape de capătul vestic, prin urmare pornim spre vestul extrem pe şoseaua ce urmează litoralul. O mulţime de hoteluri de mare calibru sunt în construcţie, ceea ce înseamnă cu turismul e în expansiune. Suntem în dreptul celor mai bune plaje ale insulei. Constantin trage Nissanul la umbră pentru o scurtă recunoaştere. Un lanţ cu care mi-e uşor să asociez ancora unui monstru oceanic, e aşezat drept barieră la capătul parcării. Nu-mi dau seama dacă vreodată este manevrat, fiindcă el singur ar fi îndeajuns pentru a zdrobi o maşină, noi însă trecem pe alături şi intrăm pe nisipul alb ce se întinde cât văd cu ochii în dreapta şi în stânga. Poate din cauza lungimii, poate fiindcă suntem destul de departe de hoteluri, plaja nu e foarte animată. Un pic mai departe se află un centru de închirieri în rastelurile căruia stau planşe de surfing şi windsurfing, caiace, iar la mal, chiar şi catamarane cu vele. Am lăsat la urmă marea ce închide orizontul, de un verde turcuaz spre mal, transformându-se în albastru profund la orizont, exact ca în vitrinele agenţiilor de turism.

insula07.JPG

Intrarea pe plajă

insula08.JPG

Culoare locală

insula09.JPG

Distractii facile

insula11.JPG

De închiriat

Trecând sub tăcere baia de astă noapte, abandonez sandalele, cămaşa şi pantalonii şi intru din nou în mare. Aici e locul ideal pentru familiile cu copii mici: apa e incredibil de caldă şi e puţin adâncă până hăăăt departe, lucru ce se ghiceşte imediat după culoare, dar şi după epava ruginită ce zace aproape de ţărm. Mă gândesc că o fi eşuat noaptea sau o fi fost aruncată aici de vreo furtună căci claritatea apei este maximă, lucru ce îmi aduce aminte de o caricatură: doi bărbaţi discută la malul unei ape în care face baie o femeie.

-Uite, e atât de limpede, de i se vede fundul!

insula10.JPG

După baie

Îmi place locul. În câteva minute sunt uscat şi revenim la maşină pentru a lua cap compas farul din nord vestul insulei. Odată ce părăsim litoralul dispar şi construcţiile şi străbatem un ţinut arid unde apar cactuşii. Farul e construit pe vârful unui deal la care şoseaua urcă prin două, trei serpentine ce ocolesc masive formaţiuni de coral ajunse atât de adânc pe uscat şi la o asemenea înălţime prin cine ştie ce mecanism geologic.

insula13.JPG

Corali

insula12.JPG

Skipper ... şi pe uscat

insula14.JPG

Californian Lighthouse

insula02.JPG

Harta insulei cu obiectivele de vizitat

Farul (California Lighthouse) nu e cine ştie ce, doar un pretext pentru a urca în cel mai înalt punct al promotoriului, de unde se vede marea în trei puncte cardinale. De la depărtare, apa nu e decât o pată de culoare şi tocmai de aceea, mult mai spectaculoasă mi se pare panorama dunelor de nisip (California Sand Dunes) din vestul extrem. N-a fost doar ideea noastră să venim la far: o mulţime de turişti cu maşini închiriate opresc pe platou ieşind cu camerele în mâini. De obicei povestirile cu faruri includ stropi de apă şi rafale de vânt şi dacă aici suntem prea departe de mare pentru a beneficia de stropi, vântul se face totuşi simţit.

Plecăm mai departe. „Mai departe” e doar un fel de a spune fiindcă suntem la capătul insulei şi de fapt facem cale întoarsă. Însă de astă dată, nu ţinem litoralul, ci alegem şoseaua principală ce ţinteşte zona muntoasă. Dacă la malul mării se înşirau staţiunile cu hoteluri şi locuri de agrement, aici vedem gospodăriile localnicilor, exotice prin flora din curte şi destul de cochete. Toate casele, fără excepţie, au un singur cat, nişte cactuşi printre care cotcodăcesc câteodată ceva păsări de curte şi adesea câte-o maşină americană mai veche, sau una asiatică, mai nouă.

insula15.JPG


insula16.JPG

Discotecile ambulante

Suntem aproape de America şi coechipierii mei, mai sensibili la „tehnică” îşi indică cu interjecţii ba o superbă camionetă Ford, parcă desprinsă din filmele anilor `80, ba un monstru Mack, acel puternic camion american. Într-o curte descopăr discotecile ambulante văzute în acţiune noaptea trecută. La lumina soarelui zac părăsite şi nefolositoare, dar ştiu că e suficient ca zeul Soare să îşi întoarcă faţa şi maşinile astea vor mârâi şi-şi vor face de cap. Constantin e curios (şi noi) cum arată o gospodărie obişnuită din Aruba şi iese din drumul mare pe o şoseluţă-alee ce se pierde printre proprietăţi. Odată scăpaţi „la ţară”, lucrurile intră în firesc: gardurile drepte din beton şi fier se transformă în garduri verzi, din cactuşi, sau uneori din plasă de sârmă întinsă lălâu, cotropită de vrejurile de castraveţi, casele rămân mai departe cochete, trădând o oarecare prosperitate însă pe după boscheţii cu ţepi zărim nu de puţine ori maşini ruginite, visând la „programul Rabla”.

insula17.JPG

Gard de cactuşi

Următorul nostru obiectiv este capela Alto Vista, ridicată în pustietatea unei coline ce domină ţărmul nordic. Părăsim din nou şoseaua principală şi după ce scăpăm şi de gospodăriile rurale, ne angajăm pe nişte serpentine nu foarte severe. Drumul e îngust şi chiar dacă nu impecabil, totuşi, bun. Urcăm printre nişte coline acoperite de cactuşi înalţi, urmând traseul marcat cu cruci şi în sfârşit, pe culme, găsim câteva maşini parcate pe un mic platou. În faţă se deschide perspectiva mării peste care se suprapune clădirea micii biserici înconjurată de un gard scund din pietre. Înăuntru se reculeg câţiva turişti aşezaţi pe bănci, alţii aprind lumânări. Interiorul mi se pare un melanj între stilul catolic şi cel protestant, oricum, departe de a-mi inspira ceva. Ies repede şi caut panorama marină, ce mă atrage mult mai tare. E vorba de acelaşi ţărm nordic, bătut de valurile puternice ce vin din larg. Cerul e mohorât şi aici pe culme se simte din plin briza răcoroasă. E o atmosferă de capăt de lume, nu pentru că m-aş simţi cumva departe, ci pentru că tot ce văd în jur nu are nici o legătură cu universul meu familiar. Ne întoarcem.

insula18.JPG

Alto Vista

Pentru următorul obiectiv, Casibari Rock Formation, hotărâm să ieşim de pe şoseaua principală şi să scurtăm pe drumurile înguste ce ajung ca nişte capilare pe la gospodăriile izolate din munţi. Harta e la mine şi de pe bancheta din spate încerc să dau indicaţii şoferului, însă destul de repede îmi dau seama că nu toate drumurile sunt reprezentate pe hartă, ceea ce mă pune în încurcătură şi mă face să capitulez, în cele din urmă. Renunţăm la haiducii şi după ce Ovidiu stabileşte punctul pe hartă cu ajutorul unui localnic, revenim la şoseaua principală, moment în care cedez harta copilotului, relaxându-mă.

Constantin este partenerul ideal de explorare. Dacă vede ceva ce noi n-am văzut, opreşte şi dă înapoi, să nu pierdem nimic. Nu se grăbeşte şi nu are furnici în talpă. Am avut şansa de a ajunge în această insulă frumoasă şi nu are rost să fugim. Ne strecurăm pe drumurile pustii ce dau ocol unor dealuri împodobite cu stânci impozante unde, răzleţ, dăm peste vreo gospodărie ascunsă în spatele vreunui gard din cactuşi. Îmi aduc perfect aminte de o oră de geografie din clasa a VI-a în care au fost pomenite gardurile de cactuşi din Mexic, atât de eficiente încât nu lasă să treacă nici măcar un şarpe.

După formaţiunile stâncoase, ne îndreptăm spre Seroe Cristal, un nume trecut pe hartă fără alte lămuriri. Peisajul s-a schimbat: dealurile au devenit mai abrupte şi mai aride. Rarele tufe şi copaci au dispărut aproape cu totul, cedând loc cactuşilor omniprezenţi. Înaintăm pe o vale destul de strâmtă, pe lângă un curs de apă aflat în moarte clinică. Asfaltul a rămas demult în urmă şi ne zgâlţâim pe ogaşele săpate transversal de torenţi, până ce, tot mai rău, drumul devine impracticabil. Mă fascineză peisajul. Seroe Cristal trebuie să fie undeva pe vârful unei înălţimi, aprope să-l ating cu mâna.

-Nu mai putem merge cu maşina.

insula23.JPG


insula19.JPG


insula20.JPG


insula21.JPG


insula22.JPG


insula24.JPG

Concluzia e evidentă. Propun să continuăm pe jos, dar Constantin şi Ovidiu se retrag: e prea cald. Ce-i drept, soarele amiezei apasă invizibil dar nu-mi pasă, îmi pun pălăria cu boruri generoase, înşfac aparatul foto şi o iau vitejeşte pe drumul de pământ ce urcă în serpentine spre vârful dealului. Dacă la far sau la capelă, elementul antropic şi mulţimea de vizitatori creeau impresia de obiectiv turistic, de astă dată mica escapadă ia turnură de explorare. Cactuşi şi pietre, nimic altceva. Pădure de cactuşi înalţi, aşa cum n-am văzut decât în cărţile de colorat din copilărie, de pe acele cărora, mici păsărele portocalii îşi lansează trilurile stridente. Abia acum remarc că sunt înconjurat de flori. Printre ţepii respingători depistez mici muguri roşii ce explodează în inflorescenţe delicate de un galben aprins. Pentru scurt timp îmi fac treabă cu aparatul foto, apoi o pornesc grăbit pe drumul ce parcă bate pasul pe loc. Deşi pare aproape, vârful e de neatins. Cu gândul la prietenii ce mă aşteaptă pe vale îmi propun mereu ca la următoarea curbă să abandonez, dar invariabil, după fiecare cotitură apare alta care să mă atragă. Această explorare solitară îmi place la nebunie şi în ciuda căldurii de cuptor, sar sprinten din piatră în piatră, incapabil să mă opresc. Nu mă interesează Seroe Cristal cu minunile pe care le promite, ci mult mai tare, misterioasa colină acoperită de specii necunoscute de plante. Ca să le observ mai bine ies de pe drum şi o iau la întâmplare printre tufe pline de ţepi, printre lujeri înalţi purtând inflorescenţe, printre cactuşi sferici plesnind în cute adânci sau dimpotrivă, înalţi şi drepţi ca nişte stâlpi. E momentul să mă desprind de aventura marină. Mi-ar place nespus să străbat acest peisaj cu rucsacul în spate şi am senzaţia clară că şi Cosminei i-ar place la fel de mult. Nu-mi pot lămuri pe deplin fascinaţia spre acest loc pustiu şi tot ce-mi rămâne de făcut e să încerc să captez fotografic amestecul de locuri şi sentimente în speranţa că această criogenie îmi va folosi mai târziu. Revin la drum. Sunt nehotărât. Să o iau înapoi, sau să mai urc o curbă, numai una! Îmi place prea mult aici pentru a nu mă lăsa sedus de mirajul orizontului şi pornesc din nou în sus, de astă dată în fugă şi, aşa cum ştiam încă de la început, nu doar o curbă ci încă una şi încă una, până în vârf. Seroe Cristal se reduce la câteva betoane năpădite de tufe. Drumul sfârşeşte aici. De la înălţimea la care am ajuns se vede insula de jur împrejur şi mai departe, prin ferestrele văilor, marea albastră. Sunt în mijlocul locaţiei, am la stânga cuvântul Seroe şi la dreapta cuvântul Cristal şi tot nu-mi dau seama de ce a insistat harta să vin aici. Nu-mi pasă, s-a dovedit încă o dată că drumul e mai important ca destinaţia. Eliberat de magia necunoscutului îmi dau drumul la vale atât cât mă ţin sandalele şi, abia acum, nemaioprind nici măcar pentru a-mi tempera suflul, realizez cât de mult am urcat.

insula25.JPG


insula26.JPG


insula27.JPG

Prietenii mei au tras Nissanul la umbră şi au scos la bătaie cartoanele cu pizza rece, rămasă de aseară. Prânzul frugal ne remontează suficient pentru a lua un nou cap compas, ce se anunţă a fi cireaşa de pe tort: Parcul Naţional Arikok. Ne pierdem din nou pe nişte pseudodrumuri ce se sfârşesc nu odată subit, însă în cele din urmă ajungem la panoul cu harta parcului naţional şi, mai puţin liniştitor, cu inscripţia „enter at your own risc”. Despre ce riscuri o fi vorba?

- VA URMA-
 
Aproape că este o impietate sa întrerup firul jurnalului, însă nu mă pot abţine: Lumea e mai bogată cu povestirile tale.
 
Crocodilul e profesionist atat pe coala scrisa cat si cea fotografica ! Trebuie doar sa ii dam timp si el ne traduce in cuvant si imagine, ca si cand am fi fost acolo.
E singura mea consolare cu privire la aceasta calatorie la care n-am putut participa, desi o planuisem :( .
Multumesc, povestitorule !
 

Back
Sus