Metoda stitch and glue vs fibra de sticla

Buna ziua dragi prieteni,

Va rog de la inceput sa ii scuzati lipsa de experienta si intrebarile stupide si promit sa incerc sa recuperez rapid.
Sunt un mandru, proaspat posesor de Kmaxxi 460 o barca versatila, minunata mai ales pt pescuit chiar si in Delta. Dupa cum bine stiti barca este din fibra,o barca usoara ce nu se preteaza in nici un caz la o iesire pe mare. Sunt in proces de a invata pentru examenul de permis de categoria D si m-a tot macinat gandul de avea o barca si pt mare, o barca mai rapida, de folosit si pt o plimbare cu familia...cum banii nu sunt niciodata suficienti si cum placerea de a avea o barca este cu atat mai mare cu cat trudesti pt ea ma gandeam sa construiesc una...experienta este minima dar dorinta mare. Am vazut pe forumurile acestui site diferite link-uri cu planuri pt barci...majoritatea sunt construibile cu metoda stitch and glue si ma intrebam care este diferenta intre o barca construita din placaj marin (acoperit cu fibra) si una din fibra de sticla. Trebuie sa va spun ca barca are sa fie construita in timp, din lipsa de bani si de vreme...
Ma refer la rezistenta in timp, rezistenta la abraziuni, greutate a barcii, performante, motorizari la aproximativ acelasi tip de barca in cele doua variante, costuri de constructie....
Mentionez ca nu are sa fie o barca folosita in mod intensiv...poate conteaza si asta...

Orice sfat aveti pt mine va multumesc inca de pe acum pentru ca este bine venit.

Nici nu stiu ce urari se fac intre capitani :) asa ca va urez o seara frumoasa.

Multumesc mult.
 
Pentru o barca stitch and glue cheltuielile v-or fi strict pentru barca construita...in schimb daca vrei fibra de sticla ,atunci lucrurile se complica ,si nu-ti mai spun de cheltuieli ...timp etc.
Cand-va am construit si ioo o barca din placaj pe osatura din lemn !....i-am "tras" tare o vara .
Odata cu venirea iernii ,n-am mai putut sa lucrez si m-am apucat abia la distanta de 2 ani de ea s-o termin.
Deci daca te apuci de constructie ,trage tare s-o termini ,altfel i-ti "iesi din mana".
Multa bafta!:)
 
Bine ai venit!

Povestea scurta: stitch&glue e varianta pentru amatori, cea mai simpla si mai toleranta la greseli. Urmeaza in complexitate constructia strip-planking tot pentru amatori, un pic mai greu de realizat dar barca iese mult mai frumoasa. Tot restul e pentru profesionisti: fibra de sticla, aluminiu, etc.

Povestea lunga:
Stitch&glue se preteaza pentru constructiile de amatori din mai multe motive: materialul e in mare parte "comun" (placajul), singura noutate e rasina epoxidica si fibra de sticla, dar e usor de invatat de lucrat cu ele. Sculele de care ai nevoie sunt banale, dedicate lucrului cu lemnul, se gasesc in majoritatea caselor de oameni mai gospodari. Greselile inerente pe care le vei face - taieturi pe langa linie cu cativa mm, imbinari aiurea, masuratori gresite - sunt usor de corectat cu chit epoxidic,lipit, vopsit, nu se vede.

Dezavantaje: placajul marin e relativ greu de procurat - se gaseste in cateva centre Holver din tara, dar nu imposibil! (ex: cand mi-am facut barca am comandat placajul taman din Constanta ...) Rasina epoxidica e mai scumpa (dar merita), acum se gaseste la comanda prin curier (Polydis, Rompolimer), a devenit aproape o banalitate sa comanzi un kit de 3.3 kg. (Acum 3 ani cand mi-am facut eu barca nu se vindea decat la 25 kg, am sunat la toate firmele care aveau legatura cu epoxy, inclusiv cei care vindeau epoxy pentru circuite electronice - pana la urma ma cumparat un bidon impreuna cu Gigi).

Barca daca o armezi cu fibra la abraziune si o vopsesti bine, o protejezi cu lac importiva UV la partile expuse - va fi la fel de buna ca orice alta barca, dar mult mai usoara!

Una peste alta, e o varianta de urmat!

Strip-planking - consta in principiu din lipirea de fasii subtiri de lemn pe niste forme temporare. Barca iese mai rotunda si mai armonioasa, timpul necesar si migaleala sunt mult mai mari, dar merita. Aici sistemul de constructie nu e chiar iertator cu greselile, mai ales in faza de pregatire a formelor. Daca nu sunt aliniate corect s-ar putea sa vezi asta cand e barca deja lipita si va fii prea tarziu. Vezi jurnalele scrise de gvincentiu de exemplu, sunt de manual: http://www.barcaholic.ro/f5/izvor-3-%96-un-yacht-tender-3-1-a-2432.html

E tot o metoda de amatori, dar mai experimentati un pic in lucrul cu lemnul. Si aici finalul e cu epoxy si fibra de sticla, deci de astea nu scapi.

Dezavantajele aici sunt tot legate de materiale: trebuie lemn fara noduri, flexibil, usor, taiat fasaii subtiri - greu de gasit pe toate gardurile, trebuie sapaturi adanci.


Fibra de sticla - e pentru serii mai mari, in general amatori avansati sau profesionisti, mici ateliere. Aici ai costuri mai mari pentru ca trebuie sa construiesti o matrita, practic o alta barca in negativ. Plus toate componentele ulterioare se fac tot pe matrita. Ca sa justifici costul trebuie sa fii pregatit sa faci mai multe bucati din aceeasi barca, de exemplu sa va asociati 4-5 prieteni sa faceti mai multe exemplare.

Aici trebuie sa stii destul de bine procedeele de lucru cu fibra de sticla si rasina poliesterica. Daca faci greseli sunt greu de remediat (imposibil uneori) si vei avea defecte serioase in barca ulterior. Urmareste posturile lui bratulescu de anul trecut care a descris detaliat cum a facut coca pentru RIB-ul lui.

---------

In orice varianta construiesti, costurile armarii vor fi aceleasi: motor, echipamente, accesorii, etc.
 
Ultima editare:
Multumesc tare mult pentru raspunsuri.
E clar acum ca am sa raman pe stitch and glue caci experienta este nula...chiar si asa nu ma apuc pana nu invat cate ceva... Poate apoi la urmatoarea sa incerc un strip planking:) mai e mult pana departe...
Inteleg deci ca o barca din placaj marin este mai usoara ca una din fibra...daca am inteles gresit nu ma trageti prea tare de urechi:)... asta ar fi un plus mare caci ar necesita un motor mai mic decat fibra...Ca si durata de viata am tot citit ca o barca din fibra ar fi undeva intre 10-15 ani maxim...cum e la barca din placaj? cam cat e durata ei de viata in conditii de exploatare normala si grija mare pt ea?
Inca o data multumesc tare mult pt ajutor si concedii placute...si productive pt cine construieste:)
 
Multumesc tare mult pentru raspunsuri.
E clar acum ca am sa raman pe stitch and glue caci experienta este nula...chiar si asa nu ma apuc pana nu invat cate ceva... Poate apoi la urmatoarea sa incerc un strip planking:) mai e mult pana departe...
Inteleg deci ca o barca din placaj marin este mai usoara ca una din fibra...daca am inteles gresit nu ma trageti prea tare de urechi:)... asta ar fi un plus mare caci ar necesita un motor mai mic decat fibra...Ca si durata de viata am tot citit ca o barca din fibra ar fi undeva intre 10-15 ani maxim...cum e la barca din placaj? cam cat e durata ei de viata in conditii de exploatare normala si grija mare pt ea?
Inca o data multumesc tare mult pt ajutor si concedii placute...si productive pt cine construieste:)

Ei papuci 10 - 15 ani barca de fibra. Poate ceva facut in curte de vreun maragoz de doi lei care foloseste cea mai jegoasa rasina poliesterica, cu fibra tocata prin ea. Barcile din composit bun: fibra laminata in straturi, cu rasina epoxidica de calitate, si o protectie ca-lumea au viata zeci de ani.
10-15 ani tine o barca de placaj oridinar de exterior pe care nu o protejezi decat cu vopsea si o tii afara iarna in zapada si vara in ploaie. Daca o revopsesti tot la 2-3 ani (treaba grea de altfel) tine nelimitat. Asa ca nu stii, sa te cocosezi racaind la vopsea, sau sa iti faci alta in 15 ani?
Barcile bibilite de unii de pe aici, cu epoxy west system si multiple straturi de fibra pe exterior si interior sunt pentru generatiile viitoare.
 
Ultima editare:
MUltumesc mult pt informatii....gata...sunt convins...incep cautarile de materiale si trebuie sa ma decid din cateva tipuri de barci.... O sa mai am nevoie de mult ajutor asa ca nu va suparati daca am sa mai revin.

Succes.
 

Back
Sus