O velă în mijlocul uscatului

Acuma daca Aurelian trage focul sub oala lui cu lotca, ies si eu la inaintare cu D4. E usor de pus pe masina (~35 kg) usor de armat (max. 15 min) si in plus daca nu bate vantul, ceea ce in "mijlocul uscatului" se intampla destul de des, o pereche de vasle te scoate la liman. Am una disponibila pentru un "test drive" Dupa ce-i prinzi gustul vei putea trece la ceva mai potrivit pentru necesitatile tale. Pentru etapa urmatoare as recomanda un dinghy de 11 picioare de la Gartside sau Houdini de la John Welsford. Asta din urma merge pe remorca si intrucatva l-ar multumi si pe Aurelian ca poti participa si la Raid cu el:). Mai povestim sambata...

Da vreau. Propun un drivetest pe lacurile de pe Tisa.
 
In primul rand, vorba lui Mihai canadianul, nu concurez vreodata pentru postul de actor principal.

Se vede mai sus orientarea traditionala, pornita de pe batranul continent si extinsa azi aproape peste tot, catre monococi. Se uita ca multicocile au facut istorie in colonizarea arhipelagurilor Pacificului, cu mult inainte ca flotele europene sa inceapa sa-si depaseasca apele cunoscute.

Lasand totusi istoria, chiar daca ne gandim strict la utilizarea specificata de Kiru Crocodilu, anume vele pe ape interioare, cu barci transportabile pe masina, cred ca s-ar potrivi foarte bine exoticele multicoci, extrem de aspectuoase, dar si de "nervoase", ale lui Gary Dierking:

Outrigger Sailing Canoes
Va'a Motu Construction Plans
Plans for Gary Dierking Designs

Se construiesc ieftin si usor, asemanator unui caiac, au calitati nautice superlative, se pot transporta pe masina, si mai ales folosesc tehnica de volta tip "shunting", specifica ambarcatiunilor tip proa.

Dierking a publicat si o carte, Building outrigger sailing canoes, care se mai gaseste de downloadat gratis pe net. Acolo are 3 planuri complete de constructie pentru asemenea ambarcatiuni. Daca are cineva nevoie de carte, spuneti-mi va rog si o trimit.

 
Na ca mi-a luat-o Vali inainte cu outriggere-le. O Ulua ar sta bine pe masina. Sau chiar un T2. Ca sa nu zici ca n-ai chef sa tot legi mii de noduri, legaturile se pot face cu niste curele cu clichet.

O alta barca care arata bine si poate ca iti place ar fi Melonseed. 13' 4" Melonseed skiff | WoodenBoat Magazine Duckworks - Total 100 Percent Opposites New Plywood Boats: And a Few Others - Thomas Firth Jones - Google Books (direct planul si tabela de lofting)

Parerea mea e ca lucrul principal dupa care trebuie sa te uiti e cat de usoara poti sa o faci. Sa urci barca pe masina e ceva. Eu personal nu stiu daca as putea urca Fraga 3 singur pe masina desi Vince o poate face. De asemenea m-as gandi la un design ingust, precum Beth sau Ulua, deoarece iti ramane posibilitatea sa iei si un caiac cu tine. Parca vazusem undeva o poza cu doua caiace pe masina (sper ca nu confund dar cred ca era a ta). Majoritatea masinilor accepta 70 kg pe pavilion. Alt lucru bine de avut in cap la ales barca e sa o poti propulsa manual in caz ca nu mai bate vantul. Parca inclin spre Ulua, oricat de faina ar fi Moonfish. Sau as face designul ala tip Jamaica cum am zis cu cockpit si polistiren. Tot la o clona de Sunfish ajungem.
De unde alege ai si cred ca optiunile inca nu s-au terminat. Mai ramane sa iti chinui creierii in cautarea unei decizii.

P.S. Cu o punte de prelata Ulua o poti scoate si la Raid... Poate fi si lungita... O poti propulsa si din picioare cu ghidonieru... Poti sa vaslesti ci ca venetienii in picioare cantand "O sole mio" ca Buciu...
 
In carte este descris sistemul de montare-demontare, care nu e deloc complicat, ci e facut sa fie cat mai rapid.
Cu o asemenea ambarcatiune se poate naviga fara probleme mai ales pe mare, ceea ce cu o monococa de deplasament similar e mai dificil.
Calitatile marine sunt cele care m-au atras intotdeauna la multicoci, insa poate intr-adevar nu e cazul la tine, care doresti exclusiv ape interioare. In afara de viteza net superioara, multicocile au un comportament foarte bun la valuri, chiar si in variantele mici ale lui Dierking.
 
Oferta lui Gigi, imi pare ideala pentru ce vrei tu.
Dar , cum te stiu dornic de experimente; multicoca ai in atelier respectiv Lady Gaga si celalalt.
Ai putea incerca sa faci un catamaran adaugand cateva elemente astfel incat in turele tale sa poti folosi fie o varianta de nava, fie cealalta, in functie de conditii si chef
 
In completarea colegilor Geza si Klimm, care au sugerat un catamaran din canoe, respectiv caiace, am avut si eu de-a lungul timpului aceasta idee.

M-am reorientat insa cand mi-am dat seama ca forma acestor barci e caracteristica unei monococi, din considerente hidrostatice. Iar la asamblarea in catamaran se pierde tocmai avantajul nr. 1 al unei multi: rezistenta de val minima, datorata raportului maxim Lwl/Bwl.

Cu alte cuvinte, sporul de viteza al unei multi facuta din 2 monococi e nesemnificativ. Se castiga ceva din verticalitatea catargului (barca nu mai bandeaza), dar se pierde prin interferenta valurilor intre corpuri.

Daca ne uitam la formele dedicate de multicoca, remarcam imediat diferenta fata de mono: latimi foarte mici la plutire, corp alungit si deseori sectiuni transversale ascutite. De aici rezulta rezistenta de val minima, numar Froude maxim si deriva mult diminuata.

Ar mai fi de remarcat o diferenta intre o multi clasica si un outrigger mic, precum barcile lui Dierking: la prima flotoarele au o flotabilitate mult mai mare, pe cand canoele lui Dierking au flotoarele minimale ca volum. Asta deoarece utilizarea in regim de Pacific Proa solicita flotorul foarte putin dpdv hidrodinamic, acesta fiind orientat in vant si abia atingand apa.

Totusi, ca la orice multi autentica, vom observa ca lungimea outrigger-elor este apropiata de lungimea corpului central, dintr-un motiv foarte simplu: outrigger-ul trebuie sa fie la randul lui capabil de viteza corpului central, ca sa nu franeze barca. Iar asta inseamna numar Froude identic, implicit lungime la plutire similara.

Sper ca nu am deranjat cu aceste chestiuni pur tehnice, si daca e nevoie, rog forumistii sa-mi spuna sa "traduc" pe unde mai trebuie :). Multumesc colegului Kiru Crocodilu pentru acest topic, care ridica din nou forumul de fata la valoarea lui, dupa "meciurile" din vara cu scolile de iahting ;).
 
In completarea colegilor Geza si Klimm, care au sugerat un catamaran din canoe, respectiv caiace, am avut si eu de-a lungul timpului aceasta idee.

M-am reorientat insa cand mi-am dat seama ca forma acestor barci e caracteristica unei monococi, din considerente hidrostatice. Iar la asamblarea in catamaran se pierde tocmai avantajul nr. 1 al unei multi: rezistenta de val minima, datorata raportului maxim Lwl/Bwl.

Si eu am fost gata, gata sa fac catamaranul din doua caiace. Ceea ce m-a retinut a fost forma caiacelor mele, cu prova mult lasata. Am considerat ca daca e vant sunt si valuri si daca sunt valuri corpurile nu vor fi in stare sa le ia. In final am ajuns din nou la concluzia ca ursul e urs, caiacul caiac si Toyota maşină.
 
Vali, merci pentru idei. Multicocile sunt atragatoare, dar greu de transportat si montat.

Pai nu it ramine decat sa faci un hibrid. O barca capre poate fi rigged ca multi si mono coca.
Stiu ca nu s-a inventat inca un caiac normal, rigged cu outrigger ca trimaran care sa "zboare" cu 30 km/h, dar, oricum cu outriggere montare vei merge cercuri in jurul multor barci. Fara outriggere, poti folosi o velatura mititica.

Cei de la CLC au studiat serios problema.

Uite un Macgegor Sailing canoe, care merge excellent in regim de sailing chiar si fara outriggere:
McGregor Sailing Canoe with CLC aka's & ama's trimaran conversion - YouTube

Sau
Kayak & Canoe Sailing Rig: Ultra-Light, Easy to Assemble and Launch!


LE:
Si inca niste link-uri interesante. Paginile 12-14 de pe kayarchy.com:
http://www.kayarchy.com/html/01equipment/012otherboats.htm
http://www.kayarchy.com/html/01equipment/013otherboats.htm
http://www.kayarchy.com/html/01equipment/013aotherboats.htm
http://www.kayarchy.com/html/01equipment/014sailingkayaks.htm
 
Ultima editare:
Tie iti trebuie Fraga 2 cu doua flotoare pe post de trimaran. Esti uscat in barca, poti sa te intinzi pe spate sa dormi, ai 1 metru cub cokpit sa te desfasori, eventual doua persoane, nescufundabila, stabila pentru foto, mult echipament la bord etc. Din cate am observat, cu vela V ce am pus-o pe prova am deriva dar mica, astfel incat am urcat contra vantului destul de strans, insa fara flotoare este echilibristica. Pasul urmator erau doua flotoare asimetrice (elimini derivorul si de aici alte complicatii). Atasez o poza de aici: CLC Kayak/Canoe SailRig - Denman Marine Mai sunt ai altele...
Este ceea ce se numeste eleganţă. Strangi 12 suruburi (sau 6 daca le faci un sistem ingenios de blocatoare), pui catargul si esti/sunteti pe apă.
Sau daca vrei doar tandem, fara vela si flotoare.... le lasi pe masina. Ca greutate: caiacul, vreo 30 kg, catarg+vela+accesorii 5-6 kg, carma vreo 2-3 (poti sa o elimini si folosesti o padela sau o vâsla mică), flotoarele inca 10 si esti sub 50 pe masina. Daca faci flotoarele sa intre in caiac (eu am avut 240 cm disponibil, tu poti avea mai mult, pana la 2,6 m), catargul si varangele sau cum s-o numi, la fel (scaunele fiind cu spatar rabatabil), nu se vede nimic in afara cand e pe masina. Vela din poliester (eu am luat vreo 25 de mp cu 50 lei) ai costuri sub 2.500 lei. Succes!
In formatiunea asta cu flotoare, vela si un ghiordel eu as iesi pe orice lac (fie el si Balaton sau Razelm) dar si pe mare. Pun prinsoare ca ajung si in Mediterana cu el, doar la vela. Vela o prinzi pe catarg gen mânecă, iei terţarolă rotind de catarg şi atunci ai doar o şcotă. Poti sa-i pui si un foc, asa, de aroganta ...
Mi-e dor de Fraga 2.
 

Atașamente

  • SailRig_1crop.jpg
    SailRig_1crop.jpg
    38.1 KB · Vizualizări: 57
Ultima editare:
Eu aş alege între Teleleul lui împăiatu (http://www.barcaholic.ro/f5/skifful-de-la-radoslav-cel-polonez-699.html) şi Fraga 3.
Amândouă sunt uşoare şi relativ uşor de construit, pot merge 2-3 cu ele, plus bagaje, pot să le pui şi motor.

Deşi discuţia are în vedere doar "rigidele", cred că şi gonflabilele cu vele rămân o opţiune.
Timpul pe care îl consumi pentru a pune "rigida" sau "gonflabila" pe / în maşină, plus timpul de dat jos şi pregătit de lansat la apă, cred că este relativ acelaşi.
Mie nu-mi ia mai mult de 30 minute să pun SeaEagle-ul pe apă.
 
Salut la toti, am ajuns cam târziu (în Ria de Vigo, dar si în "topicul" vostru). Problema e pasionanta, pentru un arhitect naval amator dar mai ales pentru viitorul "armator" al ambarcatiunii. Ca de obicei, totul e o chestie de program. Pâna sa înteleg ca lui Kiru îi trebuie o barca de pus pe masina, m-am gândit direct la Tremolino, al raposatului Dick Newick - în seria "cum sa faci o barca mai mare din doua mai mici", foloseste flotoarele si greementul unui Hobie Cat 18 si coca centrala e din placaj. Unii au dibii despre estetica (eu nu neaparat) dar e diabolic de rapid si poti dormi la bord.
TREMOLINO - Trimaran Newick - - YouTube
The Classic Tremolino Trimaran is Reborn
De fapt ramasesem vag cu o amintire despre discutia târzie de la "Cactus". O ambarcatiune transportabila pe capota masinii, dupa parerea mea umila, exclude posibilitatea de a dormi înauntru, cu atât mai mult cea a unui cabinet de toaleta (cica doamnele ar avea nevoie... armatoarea mea, Aglaé, a folosit cu mult succes galeata pe care o aveam la bord în acest scop timp de toi ani pe Tayo, 6,50 si 1200kg de placaj, fosta barca-scoala la Les Glenans). Experienta mea în "sails & oars" se numeste Passagemaker, de la CLC, cu vâsle merge de zbârnâie si cântareste sub 50kg (versiunea demontabila, pentru stocarea pe puntea lui Roz Avel). Catarg de carbon de la Decathlon, vele recuperate si recroite din velele de schimb de pe Tayo, fineturi de constructor cu echea din 5 pliuri de lemn de doua culori diferite, lipite lamelar în forma pe o matrice. Merge repede si iese fain. Cara 350Kg, adica trei gealati cu bagaje cu tot, si în doua trei saptamâni e gata, din placaj de 6mm si 12Kg de epoxy.
În domeniul "sails & oars", si pe piata franceza (pe care o cunosc eu, în lumea anglo-saxona exista proiecte foarte interesante - Iain Oughtred printre altele) mi-au placut mult experientele lui Guy Montaubin, care nu numai ca e un arhitect de talent dar si participa regulat la Great Glen Raid - o autoritate în materie de navigatie interioara. Catboats (ca-ti place tie, Kirule) cu unul sau doua catarge, si alte ambarcatiuni interesante - dar si un sloop de 13-14m din placaj care face charter între Brest, Scilly Islands si Irlanda.
Chantier M.E.R | Multicoques Economiques Réalisations
Pe forumul Bateaubois publica regulat planuri "Alien", arhitect naval, care pune la dispozitie gratuit pdf-uri cu planurile lui, daca vrei gabarite la scara 1:1 cere ceva banuti. Când l-am construit pe Little Gu ma interesau si solutiile lui, TyKnot de exemplu (pe principiul "canot breton", din strip planking cel mai elegant, din clinuri de placaj e mai simplu de construit dar mai putin "chic" - frumos si solid, un pic cam greu). Kirule, o remorca mica e usor de facut, din doua roti de roaba, un sasiu si cele necesare ca sa-i pui stopuri si un numar de inmatriculare. La palmaresul tau de constructor e un fleac (stiu eu, ca am citit o carte de curând în avion...) Pentru caratul unei barci de 50-60Kg e simplu, nu-ti trebuie un mega-peridoc. Îti trebuie în schimb un garaj sau o gradina si o prelata. N-ai tu un preten mai la tara pe drumul spre lac ?
TyKnot - planuri aici Bateaubois.com • Afficher le sujet - tiKanot Plan gratuit !
Bateaubois.com • Afficher le sujet - tiKnot en petites lattes
Tot de el - o barca cu fundul plat, ultra simplu de construit aici
http://alienboats.free.fr/Plate/PLATE31.pdf
un exemplu de constructie din placaj (seamana un pic cu Little Gu al nostru) aici
construire une prame : prames à clins
pe acelasi principiu - prezentat la concursu Duckworks Magazine - Jacques Lhoste (asa îl cheama pe Alien) a prezentat un proiect fainut, încerc sa-l încarc în pdf.
Mi-am facut o mica baza de date când cautam o solutie pentru Little Gu, daca pot sa ajut pe cineva cu un plan, cu mare placere.
Constructia lui Little Gu, filmata de armatoarea lui Roz Avel - pe blog, aici si în episoadele urmatoare
Little Gu, gestatie… | Gu Bragh (ro)
Si înca un lucru - nu exista solutie unica si definitiva, toate depind de program, de posibilitati financiare si tehnice, de visurile fiecaruia si de alte o mie de elemente care mai de care mai subiective, între care si parametrul estetic (îmi place ? Nu. Atunci fac altceva)
Spor la treaba
Florin
 

Atașamente

  • AlienIII.pdf
    253.9 KB · Vizualizări: 31
Tie iti trebuie Fraga 2 cu doua flotoare pe post de trimaran. Esti uscat in barca, poti sa te intinzi pe spate sa dormi, ai 1 metru cub cokpit sa te desfasori, eventual doua persoane, nescufundabila, stabila pentru foto, mult echipament la bord etc. Din cate am observat, cu vela V ce am pus-o pe prova am deriva dar mica, astfel incat am urcat contra vantului destul de strans, insa fara flotoare este echilibristica. Pasul urmator erau doua flotoare asimetrice (elimini derivorul si de aici alte complicatii). Atasez o poza de aici: CLC Kayak/Canoe SailRig - Denman Marine Mai sunt ai altele...
Este ceea ce se numeste eleganţă. Strangi 12 suruburi (sau 6 daca le faci un sistem ingenios de blocatoare), pui catargul si esti/sunteti pe apă.
Sau daca vrei doar tandem, fara vela si flotoare.... le lasi pe masina. Ca greutate: caiacul, vreo 30 kg, catarg+vela+accesorii 5-6 kg, carma vreo 2-3 (poti sa o elimini si folosesti o padela sau o vâsla mică), flotoarele inca 10 si esti sub 50 pe masina. Daca faci flotoarele sa intre in caiac (eu am avut 240 cm disponibil, tu poti avea mai mult, pana la 2,6 m), catargul si varangele sau cum s-o numi, la fel (scaunele fiind cu spatar rabatabil), nu se vede nimic in afara cand e pe masina. Vela din poliester (eu am luat vreo 25 de mp cu 50 lei) ai costuri sub 2.500 lei. Succes!
In formatiunea asta cu flotoare, vela si un ghiordel eu as iesi pe orice lac (fie el si Balaton sau Razelm) dar si pe mare. Pun prinsoare ca ajung si in Mediterana cu el, doar la vela. Vela o prinzi pe catarg gen mânecă, iei terţarolă rotind de catarg şi atunci ai doar o şcotă. Poti sa-i pui si un foc, asa, de aroganta ...
Mi-e dor de Fraga 2.

Mai Vincentiu, ce m-ai induiosat! Ma simt de parca i-am luat unui copil jucaria preferata. Bine ca nu ma tine mult, iar asta-i tot meritul Fragai: in ultima saptamana am iesit des impreuna, dupa stiuculite.
Vela pe care am facut-o pentru Fraga 2 este o improvizatie care nu mi-a luat mai mult de o ora. Catargul este o jumatate de ghiu de windsurf, vela este tot de windsurf (le aveam prin curte, abandonate), ghiul este o coada de grebla iar pentru carma am folosit padela. Am mai cumparat patru scripeti mici si cativa metri de scota iar pana seara facusem deja baie de cateva ori. Cu vant travers e aproape imposibi sa nu fac baie. In schimb, cu vant purtator, smuceste ca un cal naravas, plina de energie, mititica.
La niste flotoare ca cele indicate de tine m-am gandit si eu, numai ca nu se potrivesc cu ideea de tandem caiac-bicicleta. Bicicleta si caruciorul, demontate, incap in caiac, dar flotoarele evident ca nu ar mai avea loc. Asa ca m-am oprit la solutia cu flotoare gonflabile, ca cele ale U-boat-ului Nomazilor.
 

Atașamente

  • DSC_0012.jpg
    DSC_0012.jpg
    53 KB · Vizualizări: 59
  • IMAG0218.jpg
    IMAG0218.jpg
    27.4 KB · Vizualizări: 52
  • DSCN2010.jpg
    DSCN2010.jpg
    38.5 KB · Vizualizări: 52
  • DSCN2027.jpg
    DSCN2027.jpg
    53.1 KB · Vizualizări: 80
  • DSCN2021.jpg
    DSCN2021.jpg
    91.7 KB · Vizualizări: 59
Ultima editare:
Lasa, voi sa fiti sănătoşi şi să ne vedem cu bine. La anul fac o tura pe Razelm cu Fraga 3 (la motor) cu familia, undeva pe la sfarsitul lunii mai. Sper...
Acum mi-e dor, că stau aşa şi nu fac nimic (doar pritocesc...) şi beau câte o sticlă de borş pe zi. Să vedem ce face Kiru....
 
Ultima editare:
Mai Vincentiu, ce mai induiosat! Ma simt de parca i-am luat unui copil jucaria preferata. Bine ca nu ma tine mult, iar asta-i tot meritul Fragai: in ultima saptamana am iesit des impreuna, dupa stiuculite.
Vela pe care am facut-o pentru Fraga 2 este o improvizatie care nu mi-a luat mai mult de o ora. Catargul este o jumatate de ghiu de windsurf, vela este tot de windsurf (le aveam prin curte, abandonate), ghiul este o coada de grebla iar pentru carma am folosit padela. Am mai cumparat patru scripeti mici si cativa metri de scota iar pana seara facusem deja baie de cateva ori. Cu vant travers e aproape imposibi sa nu fac baie. In schimb, cu vant purtator, smuceste ca un cal naravas, plina de energie, mititica.
La niste flotoare ca cele indicate de tine m-am gandit si eu, numai ca nu se potrivesc cu ideea de tandem caiac-bicicleta. Bicicleta si caruciorul, demontate, incap in caiac, dar flotoarele evident ca nu ar mai avea loc. Asa ca m-am oprit la solutia cu flotoare gonflabile, ca cele ale U-boat-ului Nomazilor.

N-am putut da doua "like-uri" si marchez entuziasmul prin postul asta :) .
 
@eos He he, nici nu stii cat de mult imi place cum arata Fraga pe trailerul de bicicleta. Adevarul este ca vela e foarte mare, iar centrul de presiune sus. Te-ai gandit la un sistem de furlig pe ghiu? Cred ca ar merge cu niste outriggers extrem de bine. Atunci sa te tii raiduri serioase ! :)

Revenind la topic. Uite cum si-a convertit unul o canoe obisnuita in trimaran. Cam gosolan, dar daca aceasta merge asa, iti dai seama cum ar merge un MacGregor Canoe.
How to convert a canoe into a trimaran - YouTube
 

Back
Sus