Particularitati catamaran?

Salutari oameni buni, multumesc pt interesul aratat, insa, se pare ca topicul devine incet incet MONOhull versus MULTIhull.
Cu siguranta exista avantaje si dezavantaje la ambele categorii discutate, insa nu asta e problema.
OK, desprind din cele spuse ca multihull's au o viteza sporita, confort sporit datorat stabilitatii si spatiului, pescaj mic...iara ca dezavantaje, pret de achizitie si intretinere superior, taxe de cheiaj duble cred si pret de charter mare.
Se pare ca lista de neajunsuri este mai mica decat lista chestiilor pozitive si oricum, minusurile se invart in jurul cheltuielilor.
Concluzia e ca, daca reusesc sa rup banii in plus necesari de la mono la multi, atunci multihull sa fie... si numa pt experienta si merita.
Intradevar, o monococa are un farmec aparte,insa restul argumentelor(afara de costuri) aduse in favoarea lor tin mai degraba de partea sentimentala a lucrurilor, iar conflicte au fost si v-or fi intotdeauna... vedeti:
- zbor liber vs zbor cu motor
- motocicleta vs masina
- dacia 1300 mai buna decat dacia nova care si ea e mai buna decat loganu care si el e mai bun decat urmasul lui....
Partea cu "urasc catamaranele pt ca toti parvenitii care n-au nici o treaba cu sailingul se dau in figuri cu ele" este un subiect neconstructiv si ma limitez la a spune Da, asa este ...
Despre faza cu upside-down, ma indoiesc ca face cineva catamarane pt charter capabile de asa cascadorii... de altfel, Lagoon-ul 380, cu suprafata velica de 76m2 , latimea de 6.5m si o gramada de tone(nu stiu exact cate)
se va lasa mai usor convins sa faca wheelie decat upside-down...:)
Bun, deja am demarat discutiile pt inchirierea unui Lagoon 380(scuump ca naiba) si deja visez la luna iunie... insa, cand ies afara ma loveste in fata cruda realitate, -3grC, polei, zapada, februarie si aproape 20 de saptamani
pana la imbarcare. Daca anu trecut am facut cu o monococa de 31 de picioare mai bine de 200MM, la sfarsit de august cu vant mai mult de spate, sper ca anu asta cu mutihull si la sfarsit de iunie sa am mai mult vant(insa nici prea-prea:eek:) si sa fac peste de 300MM.
No bine, inca mai astept posturile voastre, din care sa extrag cat mai multe informatii cu privire la dragele noastre barcute, "deoricefel" ....:noroc:
 
Ai dreptate night bird, dar nu uita ca fiecare si-a scris aici punctul de vedere subiectiv, bazat pe experiente si preferinte, plus realitatile din jur. Din orice polemica se distileaza lucrurile importante, conditia fiind ca participantii sa fie de buna credinta. Mie nu-mi plac cat-urile in primul rand din cauza conceptiei, sunt facute sa opuna rezistenta marii si vantului, nu sa "se muleze" dupa ele, cum face o monococa. Conditiile ideale de navigatie din pozele color ale brosurilor sunt rare. N-am nici o treaba cu snobii cu cat-uri, mi se rupe de ei, singura problema ar fi ca ocupa, la fel ca proprietarii de suv-uri, 3 locuri de parcare odata :). Cat-urile de charter au din ce in ce mai putine in comun cu un velier, sunt simple vile plutitoare cu aspect de bac pe care s-a pus o suprastructura de cargou, totul pentru ca clientul sa simta cat mai putin diferenta intre apartamentul de hotel si barca. Intr-un cuvant, pentru mine sunt expresia opulentei inutile, pentru cine vrea viteza exista azi o gramada de mijloace de transport mai rapide, mai sigure si mai ieftine. Singurul tip de cat care mi-ar placea cu adevarat este cel sportiv, sau si mai bine un trimaran pliabil mic, pentru aventuri scurte. Oricum, iti doresc un sejur cat mai reusit, si nu lua in seama parerile din jur decat in masura in care aduc ceva util ;).

skipper a spus:
Sant catas acum pe piata de-ti cade fata, sant cata de moda noua de 42" la sub 100k, ma ia tremuratul!
Chiar daca criza a coborat preturile, incertitudinea economica face omul sa se gandeasca la chestiile cu adevarat vitale, sunt prea putini cei care chiar se bucura ca pot gasi cat-uri la "sub 100k". Eu cand ma gandesc la o barca, pun in ecuatie urmatoarele: sa o pot intretine singur, sa o am langa mine cand e la apa, nu la sute de km, sa o pot tine la mine in curte in extrasezon, si cel mai important - sa stiu totul despre ea, cat de solida e, care-i sunt punctele slabe, ca sa nu ma trezesc in larg ca mi-a crapat ceva din cauza ca vreun lica-mesterica nu si-a facut bine treaba. De aia tot timpul iau in calcul un barcaz facut de mana mea, daca e sa patesc ceva, macar s-o fac pe barba mea. Conditiile economice din Ro si faptul ca am crescut la casa pionierilor si printre marangozi m-au facut sa-mi dau seama ca solutia pentru mine sunt barcile self-made, drept pentru care am asimilat si asimilez tot ce se poate in domeniul asta, mai ales ca-mi si place. Din tot ce am enumerat aici se desprinde ideea ca un cat e cea mai nepotrivita alegere dpdv practic pentru cineva ca mine, si ca mine sunt multi dintre forumisti ;).
 
upside down de toate felurile!

-celebre,celebre,da' si vintul si dorinta de premiere e mare!
-si asta pentru a vedea cit de mare e gradina domnului!http://horsesmouth.typepad.com/hm/mishaps/

Nu mi se pare corect: din toate linkurile doar in prima e un cat de croaziera si nu stim cum a ajuns asa, in restul numai multi de cursa sau in cursa. Ba ultima e chiar L'Hidroptere care tot doboara recordurile de viteza pe mila!
Si la astia nici nu-i de mirare ca se dau peste cap daca merg asa!
[YOUTUBE]E4BCSKTbB98[/YOUTUBE]
Baietii aia de sub Golden Gate au fost celebri pe tot netul si si-au gasit ce-au cautat: surf au vrut, surf au gasit: au fost salvati de niste surferi cu placile in apropiere!
Eu vorbeam de cat normale, cu oameni normali in rute normale, nu alergand in nu stiu ce regata!

Salutari oameni buni, multumesc pt interesul aratat, insa, se pare ca topicul devine incet incet MONOhull versus MULTIhull....
No bine, inca mai astept posturile voastre, din care sa extrag cat mai multe informatii cu privire la dragele noastre barcute, "deoricefel" ....:noroc:
Aici nu ne certam, facem si noi ca in proverbul cu tot tiganul isi lauda capra.
Brava la tine ca ai antamat pt la vara, pana atunci rasfoieste forumurile unde gasesti oameni cu experienta pe barca aia si vezi ce mai povestesc.

.... Din tot ce am enumerat aici se desprinde ideea ca un cat e cea mai nepotrivita alegere dpdv practic pentru cineva ca mine, si ca mine sunt multi dintre forumisti ;).
Deocamdata, Vali, deocamdata!
Cum am zis, un cat nu e pt tinut in marina ci pt drum lung. Nu e pentru mers in delta decat daca e vorba de delta amazonului sau mekongului. Nu e pentru pas-pas pe langa casa, eu cred ca cine isi ia asa ceva are un gand serios, nu sta pe barca 1-2 luni pe an. Cea mai buna utilizare e sa locuiesti pe ea, ca loc ai slava Domnului!.
Am cunoscut pe cineva in Preveza care cand a vazut ca nu mai poate folosi barca macar 6 luni pe an ca tr sa se mute cu familionul in UK a si pus-o la vanzare. Din nefericire tot la vanzare e de vreun an, o cheama Bellabianca.
 
catmaran pro & contra in marine si pe mare

Buna night bird.

Am urmarit discutia voastra aici si vroiam sa iti mai spun si eu cate ceva din experienta noastra de prin Croatia cu catamaranele.

In marine si in porturile vechi, daca mergi in iulie august, deja pe la orele 12-14, nu mai sunt locuri libere. Cu un catamaran ai nevoie de 2 locuri pe care cu atat mai putin le gasesti. Asa ca va trebui sa stai la ancora. Aici intervine alta problema:
Un catamaran nu prea are pescaj deloc, dar in schimb o suprafata rezistenta la vant, enorma, deasupra apei. Asta inseamna ca atunci cand se roteste vantul, primul care isi schimba pozitia este catamaranul si de abia dupa un timp incep si restul de yachturi sa se alinieze. Deci trebuie sa lasi loc mult fata de ceilalti care sunt deobicei paraleli intre ei.

Ancora pe care o ai trebuie sa fie cat se poate de ascutita si de grea. Daca este una veche deobicei nu tine, mai ales in porturi gen Hvar, Komiza, Vis, etc. unde pe fund este multa iarba. Daca lasi lantul pe vinci si nu il legi de tachetii din prova cu o parma cat de cat elastica se smulge ancora.

Cand navighezi cu vele pe vant puternic, catamaranul nu iti da nici un semn ca se va rasturna ci o face deodata. Dar catamaranele de charter sunt gandite pentru cruising si de asta nu prea se vede des situatia cand merg cu un flotor in aer. Deobicei cand iese din apa si incepe sa pluteasca in aer e deja prea tarziu. De asta straiurile laterale sunt facute sa se rupa mai usor. Dar nimeni nu vrea un catarg rupt in concediu, si de asta se merge cu o suprafata veliera mai mica.

Pe valuri mari din pupa, catamaranul de cruising, trebuie franat . Un Lagoon 450 de exemplu s-a rasturnat peste prova langa insula Vis acum doi ani. Oamenii mergeau doar cu focul cu vant din spate si cu valuri de 4-5 metri dupa ei. Deoarece viteza era prea mare s-a infipt un flotor in valul dinaintea lui (catamaranul gliseaza foarte usor la vale si accelereaza bine) si s-a rasturnat peste prova. Din aceasta pozitie nu se mai ridica decat cu o macara.
Poti frana catamaranul bine cu parame lungi pe care le tragi in forma de U dupa tine.

Mai rau este insa la acostari. Un skipper de catamaran trebuie sa coordineze urmatoarele:

1. Cele doua corpuri sa fie la o distanta egala fata de chei.
2. Doi oameni cu paramele din spate sa lucreze simultan pentru a avita ca un corp sa fie legat si unul nu, pentru ca atunci devine greu de mentinut drept.
3. Alti doi sa alerge cu mooringlines in prova si sa le lege cat de repede, dar fara sa agate elicele, care probabil vor merge in timpul manevrei, mai ales daca ai vant in port.

Un catamaran se poate invarti foarte elegant pe loc ca un buldozer. El se roteste aproximativ in jurul catargului si poti face intoarceri intr-un spatiu restrans. Problema este ca centrul cercului tau de rotatie se plimba prin tot portul odata cu catamaranul daca este vant, pentru ca odata oprit din miscare, catamaranele pleaca la plimbare in deriva.

Nu pot sa-ti spun decat ca noi am folosit la prima iesire de acum cativa ani un kilogram de chit si vopsele pentru pupa pe care am atins-o de chei. S e intampla mai ales din cauza personalului din marine , care insista sa opresti motoarele pentru ca sunt ingrijorati de mooringuri. Nu prea ii intereseaza daca te ia vantul si te da de chei. Deci bine ar fi sa nu asculti de nimeni si sa faci cum crezi tu la manevre.

Dar in rest este frumos cu un cat. Merge repede, aluneca frumos pe apa si sta relativ drept. Mainul este mare si greu de manevrat, dar te obisnuiesti. Daca ai valuri mari din lateral nu are nimic ca nu se da peste cap, dar senzatia e ciudata daca ai timona sus pe punte, pentru ca esti la o inaltime de trei metri fata de apa si cand se balanseaza lateral poate te sperii putin.

Catamaranul meu preferat, care compenseaza multe din aceste defecte este Nautitech 47. Are o viteza considerabila cu motoarele (10kts), cu vele si vant de mare lag merge chiar 12-14. Are 18 de tone si este mai stabil la vant prin forma aerodinamica. Inauntru e Mansion, cu patru cabine cu paturiduble si doua cu paturi suprapuse. Incap lejer 12 oameni. Patru toalete, trei frigidere si o plasa in fata pentru tot echipajul. Un vis, care insa costa 6000 pe saptamana.

Alt catamaran dragut ar fi Fountain Pajot Lavezzi 40. Suficient pentru 8 oameni. Usor de manevrat. Si relativ ieftin.

Un album: http://www.facebook.com/?ref=home#/album.php?aid=140211&id=152871241036

Radu
 
hopa mitica!

skypere!mai arunca o privire ,sint mai multe catamarane de croaziera pe post de hopa mitica;trimaranele le-am postat pe post de luare aminte pentru cei loviti de asa ceva.Aici http://horsesmouth.typepad.com/hm/mishaps/ sint de toate nemurile,distractie pentru toti!,
pentru ceilalti din forum;noi nu ne certam,sa ne intelegem,dar prin discutiile astea toata lumea pasionata de tot ce pluteste intra sa dea o parere despre fiecare scindura plutitoare(asta face parte din folclorul modelistilor:aero.spun de navo. ca orice scindura pluteste,navo spun de aero. ca orice cioara zboara)si dupa cum a-ti observat in ultimile zile s-a umplut forumul de subiecte:nu se vede?si nu e mai instructiv?apai no,vorba ardeleanului,merem mai departe!
 
marinarie (sailingtours) e ora tarzie si ceva consumat acu de subsemnatu'. Imi aduc aminte da polacii de la mikonos de am sarit cu siminie si cu toata trupa sa-i scoatem din cheu. Erai p-acolo? afrodita? A fost belea cu ai nostri sa iasa cu catamaranul pe 5-6 de pe deal. Baftos. intra sa vezi ala cu frigu de pe incepatori.
 
Eram plecat :). Dar aam fost acolo cand au venit in marina si cand s-au oprit au fost parcati involuntar de vant si lipiti de cheu. Si mai stiu cum racnea skipperul lo o doamna care a stat cu un fender in mana pana cand a ajuns barca langa zid, ca exact in momentul impactului sa il scoata, ca de "era asa de dragut fenderul, sa nu se murdareasca."
 
esti p-aici. in general ar fi bine sa-i lasam pe papuasi si pe raceri sa foloseasca multi-hull-uri si noi sa ne vedem de barci. ca-s frumoase ele.
 
D-nu Radu(sailingtours) fooarte la obiect post si de mare ajutor.
Chiar vroiam sa intreb cum sta treaba cu manevrele de docking si deriva ...m-ai lamurit...e chiar mai rau decat la monococa.
Banuiesc ca totusi cele doua motoare care pot fi puse pe invers unu fata de altu sa ajute totusi la manevre.
Multumesc mult de sfaturi.:noroc:
 
Catamaranele au fost inventate in Marile Sudului , acolo unde sunt rute lungi si vanturi constante .... Si au fost inventate pentru capacitate de transport marita , nu pentru alt motiv. Deci , catamaran = transportor rapid de persoane sau marfuri . Cu conditia sa stii sa mergi cu el . Francezii l-au adoptat cu succes pentru ca ei stiu sa il foloseasca , se antreneaza zilnic in Atlantic , atunci cand au perioade de vanturi bune ... iar urmasii lui Achile , i-au pus motoare si scaune ca la autobuz si au construit cu catamarane cel mai eficient sistem de transport intre insulele arhipelagului grecesc .

Pentru o familie ( sau doua ) in vacanta , un catamaran cu vele e o jucarie perfecta . Copii se zbenguie , adultele stau la plaja... , adultii la o bere . Toata lumea e fericita ... ce sa mai vorbim , paradis . Stabilitate , spatiu , si senzatia ca nu mai vrei sa pleci acasa... Asta pe vreme buna.

Insa pe mare montata si pe vant tare lucrurile se schimba . Daca la o monococa prostia doare si costa ( pentru ca reusesti sa strici sau sa rupi ceva) , la catamaran ...prostia e periculoasa de-a dreptul pentru ca intr-o combinatie nefericita ( vant + pozitie fata de val ) poti sa vezi cerul de sub nivelul marii . Nu uitati regula numarul 1 : pe vant tare reduceti velele ! E atat de simplu...

Recomandare : nu inchiriati un catamaran daca sunteti incepatori , pentru ca nivelul de prudenta ( si cantitatea de stiinta ) trebuie sa depaseasca nivelul de indrazneala...( cauzata de cantitatea de nestiinta) . Totusi nu e nimic de speriat .

In anul al doilea sau al treilea , dupa ce v-ati familiarizat cu vantul si velele , incercati un catamaran in Cyclade ( dar nu in August ) sau Croatia . Familia si prietenii va vor multumi pentru confort si distractie iar dvs. veti mai fi invatat lucruri noi , cu toate riscurile de rigoare . Succes !
 
Ultima editare:
Vine băiatu' puţin mai târziu să vă servească, nu v-am uitat, acum sânt un pic ocupat la altă masă!
 

Ceea ce ati vazut sunt catamarane de performanta extrema , la care riscurile majore fac parte din filozofia cursei si la care rastunarile fac si ele parte din spectacol . Nu au nici o legatura cu cruisingul " de amatori ".

Eu vorbeam de :

http://www.youtube.com/watch?v=MLq5omUt1xg&feature=related

sau de :

http://www.youtube.com/watch?v=GHq3DWi6sbg&feature=related

vizionare placuta !
 
skypere!mai arunca o privire ,sint mai multe catamarane de croaziera pe post de hopa mitica;trimaranele le-am postat pe post de luare aminte pentru cei loviti de asa ceva.
Aici http://horsesmouth.typepad.com/hm/mishaps/ sint de toate nemurile,distractie pentru toti!,….QUOTE]

Păi să le numărăm, Coane Nicule, să le numărăm să vedem: câte la primărie, câte la şcoala de fete…

http://static.stuff.co.nz/1233108507/508/783508.gif
Catamaranul de croazieră Fusion 40, pe nume Ma-tori, dat peste cap in in Tasman Bay NZ de strong gust and large wave cand la timonă era un domn de 80 de ani, tatăl fericitului proprietar, un miner! După ce că i-a prins o combinaţie nefericită de factori naturali, nici nu au reacţionat prompt si competent. ”combination of the boat's mainsail being hauled in tight, "one big wave" and a sudden 35-knot gust of wind lifted the starboard hull, and another gust then tipped the 3.5-tonne vessel over.” In traducere : prea multă velă la ce condiţii erau. A se vedea şi ce-au facut după capsize. "They had everything, but it just went wrong for them,"
Din însemnările proprietarului la prima ieşire : “as we entered the Bay into Nelson, the wind picked up with gusts 28-30 knots, so much to our delight we were able to give our welcoming committee a display of Fusion power, with her reaching in at 18.9 knots. “ Not bad at all !

Din aceeasi tara cu Ma-tori, cel mai recent si primul raport pe lista de incidente/accidente al autoritatii responsabile: monococa : pierdut chila, barca rasturnata, coliva pentru skipper!
Ma-tori nici nu e pe lista asta, pentru simplul fapt ca desi imaginea pare dramatica, nu s-au pierdut vieti si nici nimeni n-a fost ranit.

Orice barca e periculoasa cand e condusa de bezmetici. Numarul de coci nu are nici o importanta.
Când condiţiile de vânt şi valuri sânt extreme si nu este condusă corespunzător orice ambarcaţiune se poate da peste cap. Iar cand e bine condusa, condiţiile contează mai putin ! Ca de exemplu!
There is no known storm loss of a modern composite catamaran even in events such as the NZ – Tonga race in 1994, where 6 monohulls got lost, but all catamarans survived that century-storm. The only catamaran damage resulted from a collision with a warship during a rescue operation.

http://www.latitude38.com/lectronic/img_lectronic_799orless/2008-02-18_7463_180208_capsized_02.jpg
Maxi trimaran de 105 picioare Groupama 3 rasturnata in 2008 in largul NZ, nu se pune!

http://asianyachting.com/images/Ban...ling-club.com/pics/ava/PRW05CyreneCapsize.jpg
Catamaran de 38 ft Mark Pescott răsturnat in cursă sub spinacher pe când participa la Phuket Race Week 2005, de croazieră dar in cursă, nu se pune!

http://1.bp.blogspot.com/_U6Cp5x-Sbr8/SDlMviqX1KI/AAAAAAAAD04/LviUN5-m81A/s400/BOR_X40_3.jpg
Catamaran BMW Oracle formula Extreme 40, rasturnat la antrenamente pentru America’s Cup in largul Valenciei, nu se pune!

http://yachtpals.com/files/news/isharesteamaqua.jpg
Acelaşi tip de catamaran de curse Formula 40, nu se pune!

http://coastguardnews.com/missing-catamaran-operator-located/2009/09/11/
Nu stiu ce barcă era dar daca au încercat s-o redreseze nu putea fi decât un beach-cat, nu un catamaran de croazieră! ”When they were unable to right the capsized boat…” Nu se pune!

http://images.google.ro/imgres?imgu...d+catamaran&ndsp=21&hl=ro&sa=N&start=273&um=1
Trimaran de curse ORMA 60, nu se pune !

http://2.bp.blogspot.com/_U6Cp5x-Sbr8/SU6HKAJ9MwI/AAAAAAAAHCE/Pxm02GElnGY/s400/HydroFlip_0225.jpg
L’Hydroptere, nu se pune nici în vise!

http://horsesmouth.typepad.com/hm/mishaps/
În toată pagina asta sânt în ordine :
- un video Wednesday Wipeout cu beach-cat-uri care se dau peste cap
- un trimaran de curse de 60’’ rasturnat in Transat
- o fotografie What's Wrong With This Picture? în care e un day-cata pitchpoled. Ce crezi că făceau ce s-au dat peste cap pe aşa o vreme ? Astea sânt niste day-cata având flotoarele suficient de mari incat sa incapa un om să poată dormi in el.. O descriere a felului in care au reusit si altii sa se dea peste cap : nu aveau decat 19 nd cu vant de travers. Cu un flotor in aer e mare mirare ca s-au dat peste cap ! Bine, ei se si mandresc ca pot face asta ca o manvra curenta!
Deci nu se pune !
- o poză Jake, Here's One For You. Oops! unde apare un catamaran de curse Formula 40
- o altă poză Wednesday Wipeout. dar acelaşi catamaran de Formula 40
- o poză Surfing Photo Of the Day. In care apre un cata de croazieră dar căruia i s-a smuls ancora: one of three vessels that were anchored in sand outside the safety of Marina Del Rey due to overdue slip fees

Şi cam atât! În concluzie, după ce-am numărat toate steagurile am găsit un singur catamaran de croazieră capsized în timp ce naviga şi nu alerga la regate! QED

Totuşi cred c-am discutat prea mult despre capsize. Cel mai mare pericol pe mare dpdv statistic nu e vremea rea cat ciocnoirea cu OFNuri. Avantaj multi : chiar cu gaura de apa serioasa nu se scufunda ! Asiguratorii au aceleasi prime pt aceeasi lungime si la la mono si la multi, stiu ei ce stiu.

Discutia despre mono vs multi e lunga vezi si aici si aici si aici si…..

Şi până la urmă alegerea barcii e mai mult o chestie de gust şi feeling decât una raţională, mai sigur alegem cu inima!
 
In marine si in porturile vechi, daca mergi in iulie august, deja pe la orele 12-14, nu mai sunt locuri libere.
O soluţie este să suni in avans la marina sau la administratorul cheiului sa-ti rezerve loc. Numerele se gasesc prin ghiduri, cel cu 777 locuri imi aduc aminte că avea aşa ceva.

Un catamaran nu prea are pescaj deloc, dar in schimb o suprafata rezistenta la vant, enorma, deasupra apei. Asta inseamna ca atunci cand se roteste vantul, primul care isi schimba pozitia este catamaranul si de abia dupa un timp incep si restul de yachturi sa se alinieze. Deci trebuie sa lasi loc mult fata de ceilalti care sunt deobicei paraleli intre ei.
Ancora pe care o ai trebuie sa fie cat se poate de ascutita si de grea. Daca este una veche deobicei nu tine, mai ales in porturi gen Hvar, Komiza, Vis, etc. unde pe fund este multa iarba. Daca lasi lantul pe vinci si nu il legi de tachetii din prova cu o parma cat de cat elastica se smulge ancora.


Ancorezi mai aproape de mal decât majoritatea monococilor. Fiind si mai usoară chiar la aceeasi lungime de lanţ ca a lor tu stai mai sigur. Sau poţi da un lanţ mai scurt decât ei, îţi dai seama de lungime după inclinarea sub care pleacă lanţul din provă.
Nu toate ancorele sânt bune pentru orice fel de fund, oricât de mult s-ar chinui să ne convingă de contrariu broşurile de prezentare. De obicei barcile de charter au ancore universale: CQR, bruce, spade. La iarba cel mai bine ţin cele care au gheare: Admirality sau ancorele pescareşti cu 4 braţe. Chiar si Danforthul ţine mai bine ca cele universale. CQRul tine daca are un flotor/geamandură legată de spate ca să o faca să se aşeze cu plugul verical si la prima mişcare să se afunde. Cel mai simplu e fie sa dai doua ancore legate fie sa pui o greutate la caţiva metri pe lanţ după ancoră (cum se cheama asta pe româneşte : popic ?) Plus la ancorare dai motoarele inapoi până ancora prinde bine şi barca nu se mai mişcă.
La multicoci nu se lasa ca tractiunea ancorei sa se descarce pe lanţ spre barca, intotdeauna se da o brida, o parâmă intre cele doua coci sau flotoare care se ataşează pe lanţ cu o cheie, cârlig sau un nod prusic iar lanţul rămâne moale. Cam aşa ceva ! Altfel lanţul poate bate in coci sau-şi barca se învârte in jurul lanţului care se poate agăţa de elice, chila, derivoare sau altele. Brida asta serveste si de amortizor de socuri, eu aveam asa ceva si la mine dar apoi am luat niste chestii destepte din cauciuc care fac acelas lucru dar se monteaza mai usor. E mai complicat decat la mono dar te ţine mai bine si dormi sănatos. Unele vin deja din fabrică cu sistemul asta : Fountaine-Pajot.


Pe valuri mari din pupa, catamaranul de cruising, trebuie franat . Un Lagoon 450 de exemplu s-a rasturnat peste prova langa insula Vis acum doi ani. Oamenii mergeau doar cu focul cu vant din spate si cu valuri de 4-5 metri dupa ei. Deoarece viteza era prea mare s-a infipt un flotor in valul dinaintea lui (catamaranul gliseaza foarte usor la vale si accelereaza bine) si s-a rasturnat peste prova. Din aceasta pozitie nu se mai ridica decat cu o macara.
Poti frana catamaranul bine cu parame lungi pe care le tragi in forma de U dupa tine.

Spre deosebire de monococi care datorita centrului de greutate jos dat de greutatea chilei tind sa urmeze o poziţie verticală indiferent de suprafaţa apei, multis tind sa urmeze suprafaţa apei si nu poziţia verticală.
Eu unul nu sânt adeptul soluţie de a fugi lasând expusă unui val care se sparge tocmai parte cea mai expusa si fragilă a barcii : pupa şi cocpitul. Prefer să stau cu prova spre val, chiar daca e mai incomod, la nevoie cu ancora sau drones. Ca ancora de furtună Moitessier avea un cauciuc legat cu o parâmă lungă si l-a ţinutîn toat împrejurările. .

Mai rau este insa la acostari. Un skipper de catamaran trebuie sa coordineze urmatoarele:
1. Cele doua corpuri sa fie la o distanta egala fata de chei.
2. Doi oameni cu paramele din spate sa lucreze simultan pentru a avita ca un corp sa fie legat si unul nu, pentru ca atunci devine greu de mentinut drept.
3. Alti doi sa alerge cu mooringlines in prova si sa le lege cat de repede, dar fara sa agate elicele, care probabil vor merge in timpul manevrei, mai ales daca ai vant in port.

Spre deosebire de mono, la cata se poate manevra f bine numai din motoare, cu cârma la mijloc, dezavantajele fiind că ai mai puţină vizibilitate si mai multă lăţime.

O soluţie :
-vii de departe cu spatele dupa ce ai pregătit fendere pe toate părţile si ai dat jos toate velele ca sa reduci influenţa vântului si nu laşi manevra de 180-270 grade pe ultimul moment pt ca fie s-ar putea sa n-ai loc, fie vine o rafală, fie iese vreo alta barcă
- ii faci semn binevoitorului de pe cheu sa lase parâma de mort in apă si ţii minte unde a căzut. De obiei apa e f curată si se vede bine parâma pe fund.
- vii la cheu în aşa fel, chiar câş, încât fie să poţi debarca un coechipier fie sa dai o paramă sa legi pupa din vant. Tot timpul manevrezi numai din motoare urmărind să păstrezi controlul, să n-o scapi sub vânt indiferent de poziţie sau părerile celorlalţi.
- pui barca cât mai perpendicular pe cheu şi legi si pupa de sub vânt, nu contează distanţa, important e ca sa ai barca legată la ambele pupe, chiar câş daca e, nu contează, o reglezi mai târziu
- tot timpul strigi la binevoitori sa nu ridice parâma de mort pană nu ai ambele legaturi la pupe fixate
- cand ambele pupe sânt legate, pui motoarele înainte suficient cât sa ţii legaturile întinse, chiar cu barca câş, acum va sta fixă, nu mai mişcă indiferent cum bate vântul
- de pe pupa din vânt prinzi cu cangea parâma de mort si o duci cu cangea la distanţă până trece de nivelul elicii apoi poţi s-o ridici si s-o legi in prova
- cu barca fixată in trei parâme poţi decupla motoarele si le laşi la 1000RPM si te apuci de reglat toate legaturile dupa poftă. Opresti motoarele doar dupa toate ce toate legaturile sânt definitive.
- primeşti cu umilinţă aplauzele publicului spectator şi recunoştinţa coechipierilor



D-nu Radu(sailingtours) fooarte la obiect post si de mare ajutor.
Chiar vroiam sa intreb cum sta treaba cu manevrele de docking si deriva ...m-ai lamurit...e chiar mai rau decat la monococa….

Nu e mai rău, e chiar mai bine pt ca manevrezi şi poţi controla barca mult mai precis decat o monococă, problema e să te acomodezi cu stilul şi să tot exeresezi. Poţi face exerciţii in larg, de exemplu arunci un obiect plutitor recuperabil si manevrezi in jurul lui sau incerci sa acostezi la o line făcută din doua flotoare legate la distanţă. Mai bine safe than sorry.

Câteva sfaturi de la un mese aici! Dacă mai caţi mai găseşti destule altele pe net!

Câteva cărţi:
- Multihull Seamanship - Gavin LeSueur 1997: are si tri si cata, multe desene mari si haioase, cartea cred ca e 50% ilustratii, explicatii basics pt dummies, multe lucruri practice de bun simt, buna pentru cei care trec de la mono la multi dar care au mai iesit cu barca inainte
- Catamarans -the complete guide for cruising sailors - Gregor Tarjan: multa teorie, foarte multe poze superbe, comparatii intre mono-cata, comentarii despre cele mai intalnite marci de cata, putina practica


Catamaranele au fost inventate in Marile Sudului , acolo unde sunt rute lungi si vanturi constante .... Si au fost inventate pentru capacitate de transport marita , nu pentru alt motiv. …

Primele multicoci au fost pirogile cu balansină si nici alea, nici suratele mai moderne, nu pentru capacitate de incarcare marita au fost inventate !


Formula 40, beach-cat-uri duse la extrem, nu se pune !
 

Atașamente

  • Multi-Hull Seamanship - LeSueur_Page_009.jpg
    Multi-Hull Seamanship - LeSueur_Page_009.jpg
    51.6 KB · Vizualizări: 40
Ultima editare:
:noroc: senchiu pt megapost:noroc:
...material de bagat la cap, gramada...

Despre anchoring, anu trecut, satul de invarteala si nesomnu din prima noapte de anchoring pe un vant ciudat (carusel pe orizontala nu alta) in noptile urmatoare am cautat locuri mai ecranate cu vantul spre tarm, am tractat ancora pana s-a implantat sanatos iar pupa am dus-o pana unde apa avea vreo 3-4m.De pe pupa, am legat o parama pe care am dus-o innot pe mal unde am legat-o de un pin binevoitor..
Cat de ok este chestia asta, la monococi/multicoci ?? Dezavantaje, riscuri, alea?
 
:noroc: senchiu pt megapost:noroc:
...material de bagat la cap, gramada...

Despre anchoring, anu trecut, satul de invarteala si nesomnu din prima noapte de anchoring pe un vant ciudat (carusel pe orizontala nu alta) in noptile urmatoare am cautat locuri mai ecranate cu vantul spre tarm, am tractat ancora pana s-a implantat sanatos iar pupa am dus-o pana unde apa avea vreo 3-4m.De pe pupa, am legat o parama pe care am dus-o innot pe mal unde am legat-o de un pin binevoitor..
Cat de ok este chestia asta, la monococi/multicoci ?? Dezavantaje, riscuri, alea?

Asta e standard, nimic neobisnuit numai sa nu incurci pe altii si sa poti elibera repede in caz de nevoie, bine s-o dai in doua la tarm si o retragi fara sa te dai jos de pe barca. Asa e in toate manualele.
Sant locuri in care e obligatorie solutia asta: cand malul e f abrupt si nu poti sta doar intr-o ancora, la Santorini de exemplu.
Sant locuri in care dai numai 4 parame fara ancora, ca sa fii sigur, cand esti in loc ingust, golf adanc intre stanci.
Sant locuri in care nu te lasa sa dai parama la tarm, e proprietate privata cu acces interzis: in Tranquil Bay in Nidri pe Levkas e inghesuiala de pe lume si nu poti da la tarm ca e un grec suparat care are o pancarta in toate limbile pamantului. O fi patit-o si el!
Ce-am vazut e ca o parama care pluteste e si mai buna si se mai gasesc la noi franghii impletite de polipropilena groase de 20mm, numai bune pentru trebusoara asta chiar daca arata cam rurale.
Si inc-o trebusoara: intotdeauna ma scufund sa vad cum e prinsa ancora si asta ma scuteste de probleme mai tarziu si dorm bine noaptea. Mai ales cand e iarba pe fund sau formatii ciudate cum sant pietrele patrate de la Cap Sunion. Rareori ancorez la adancime de peste 4 am asa ca nu e mare problema sa ma bag sa vad cum sta ancora si eventual s-o mut intr-o pozitie mai buna. Asta fitness: carat ancora de 35lb pe sub apa!
La mine ancoratul e un spectacol in sine: da-i geamandura, da-i ancora, da-i lant, da-i greutate sau a doua ancora, da-i lant, pune brida, baga-te dedesubt sa vezi cum sta. Pana termin eu cu ancoratul e deja gata mancarea! O data mi-a luat 4 ore sa pun doua ancore in unghi dar m-au tinut 5 zile pe meltemi de 35 nd.
 
Ultima editare:
De ce-mi plac multicocile

Pentru ca asa arata un catamaran Venezia 42 lovit de o balena, cu gaura de 1 m, cu ambele compartimente motor inundate si in final ciocnit in flanc de un vrachier de 200m!

[YOUTUBE]cx9qkn41p_Y[/YOUTUBE]
 
Ultima editare:

Back
Sus