Rauri si canale navigabile in Romania

Deşi dispune de un potenţial remarcabil, apele interioare ale României sunt prea puţin amenajate pentru navigaţie.
În trecut se naviga pe Siret, Canalul Bega şi Siret, iar în decursul istoriei alte râuri erau străbătute de lotci pescăreşti şi plute. De fapt, apele interioare erau mai bine exploatate din acest punct de vedere, în neolitic decât în prezent, dovada fiind monoxila descoperită în albia majoră a Crişului Alb.
În prezent, singurele căi navigabile interioare, în afara Dunării, sunt Canalul Bega şi Canalul Dunăre-Marea Neagră.
În anii '80 au început lucrările de amenajare pe mai multe râuri interioare. Revoluţia din '89 le-a prins în diverse stadii, mai mult sau mai puţin avansate, însă din păcate majoritatea s-au degradat pentru că nu au fost considerate importante pentru guvernele post-decembriste. Este păcat că arterele cu potenţial navigabil sunt ignorate, întrucât prin transferul unor volume uriaşe de mărfuri pe apă se poate reduce afluxul de camioane, presiunea asupra şoselelor şi poluarea, ca să nu mai vorbim de impactul environmental prin reducerea riscului de inundaţii.
Recent am dat peste un proiect de lege - de anul trecut, cred - care priveşte reactivarea lucrărilor de amenajare a mai multor căi cu potenţial navigabil. Nu ştiu dacă legea a fost adoptată şi nici nu cred că mai are vreo importanţă în actualul context. Oricum, cine este interesat de subiect şi deţine mai multe informaţii, le poate posta aici.

http://www.mt.ro/transparenta/Proiect%20lege%20LB.html
Conform saitului Ministerului Transortului, oraşe ca Deva, Alba-Iulia sau Rm. Vâlcea vor deveni porturi. Personal cred că acest lucru nu se va întâmpla în acest secol.

Canalul Bega.
Sec. al XVIII; 44 km în România, 72 în Serbia; din păcate nu se mai navighează pe el de vreo 50 ani, dar sunt speranţe pentru reactivarea acestuia.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Canalul_Bega
http://www.financiarul.com/articol_13166/canalul-bega-va-redeveni-navigabil.html

Canalul Siret-Bucureşti
Un proiect realizat cam 30 %; 190 km; prin Bărăgan
http://www.romanialibera.ro/a146439/croaziera-prin-baragan.html

Canalul Olt: Dunăre-Rm. Vâlcea
Am auzit întâia oară de el în studenţie, când studiind schiţele barajelor de pe Olt am remarcat existenţa ecluzelor la acestea.
http://www.romanialibera.ro/a123620/fluviul-oltenesc.html
 
Ultima editare:
[QUOTE
Personal cred că acest lucru nu se va întâmpla în acest secol.
[/QUOTE]


Din pacate ai mare dreptate.
 
S-ar putea sa se intample si mai devreme, doar suntem in Europa, ce naiba :D

Daca suntem suficient de norocosi, poate ne obliga europenii sa ne amenajam caile navigabile, din motivele evidente enumerate de Cpt. Nemo mai sus.

Dar din punctul nostru de vedere - agrementul - cred ca ne putem folosi de rauri si acum :banana:
 
Se naviga cu nave cu aburi (zbaturi) pe Prut si Siret. Prima nava militara a Principatelor Unite (numita - programatic!- "România") a fost obținuta prin reconvertirea unei nave cu zbaturi de producție austriaca care transporta sare pe Siret probabil provenind din Salina Tg.Ocna si ambarcata undeva in zona Adjud. Facea curse ocazionale si pe Prut.
 

Back
Sus