Marinari pe submarin

Da....cred că mi se acordă prea multă importanţă.Nu consider că am dezertat,am vrut să plec şi am plecat.Nu m-am certat cu nimeni din echipaj,mi-am plătit toate taxele cerute la îmbarcare. Eu nu ridic tonul la nimeni...la nimeni...deformaţie profesională.....Îi mulţumesc amicului Dorin Chiş pentru călătorie...şi mă revanşez cu ture pe Criş Sau Tisza.Sper că nu am încurcat prea mult echipajul prin plecarea mea....oricum eu nu am stofă de velist..nu reuşesc să ţin compasul în +- 5 grade.Asta e...Apropos.eu chiar am crezut ca-i o plimbare de agrement....nu un exerciţiu militar...unde să am gradul de dezertor,dragi colegi de forum.Cu respect.
E normal sa existe o oarecare parere de rau dupa orice coechipier ramas pe mal, indiferent de motiv. Dar sint sigur ca totul ar fi decurs fara comentarii daca nu erau turcii si complicatiile "face control"! :) Si eu as zice sa nu fii asa categoric, la urma urmei esti proprietar de velier :), poate-i pui la loc catargul si velele intr-o zi! :)
 
Singura persoană pe care nu vreau să o supăr este Dorin....aşa că da-l naibi de impeller.Bine că am eu de rezervă la mine pe barcă(+ un motor de 2 CP..)...pe Criş şi pe Tisza....
 
Singura persoană pe care nu vreau să o supăr este Dorin....aşa că da-l naibi de impeller.Bine că am eu de rezervă la mine pe barcă(+ un motor de 2 CP..)...pe Criş şi pe Tisza....

Am inteles totul perfect . Este treaba fiecaruia daca mananca la restaurant , servit la masa , sau opteaza pentru gasca , la gratar
 
:):):):):)
BIG LIKE, BRO! :)

Si eu sunt convins ca turcii sunt vinovati...fi-le-ar pilaful! Nomazii nu mai stiu bine, ca ei au plecat demult, turcii fac ravagii pe-aici :) .

Alin, nu pune la suflet! Forumul e plin de oameni simpatici, lumea e o gluma, toate aceste intamplari au sinusoida unei tragi-comedii pe care eu unul o gust cu placere.
Pana la urma, cum spunea cineva cu umor, "viata e o boala, in final mortala, cu transmitere sexuala" :) .
Tu ramai cu lucrurile placute, cele mai putin placute se transforma in invataturi.

P.S>
+/- 5 grade nu tine nici dracul. Dar daca va reusi, sa nu se bazeze ca-l iau la mine pe barca :)
 
-Uită-te la mine, îmi spune skipperul, în timp ce mâinile sale fac un ochi. Intră șarpele în lac (bagă capătul parâmei prin ochi), ocolește copacul (înconjoară celălalt capăt al parâmei) și iese afară (scoate capătul prin ochi).

Treaba cu sarpele, iepurasul si ale tehnici mnemonice e din manual. Functioneaza, asa am invatat si eu. Dar se poate mai simplu si mai rapid, si la nevoie si cu o mana:

 
Galipolli

Odată cu apusul intrăm cu adevărat în Dardanele. Apar faruri de o parte și de alta a căii navigabile și malurile se adună dând senzația clară de canal.
O linie de feribot ne taie calea. Combinația de nave ce se scurg continuu prin strâmtoare și feriboturi ce o traverseză transversal creează o rețea prin care trebuie să ne strecurăm cu cea mai mare atenție. Mugurel e la timonă executând comenzile skipperului. Constantin încearcă să ne conștientizeze pericolele explicându-ne complicata rețea de legături cauzale ce se țese între toate navele prezente.

JmTb3Z7LsIzL5YCkZjeSZS8jnWAgQWa1JgjkYTvQ8PI-xK5psAzwzb5KoiwXqapDzzUf327Kj2U20eAuyWO7jp7UnnWd-rqbfKDTIikaejQGzKsJxUK3pB6H7PEl46nQ5I_GTg_fvQrJTaryiiq0MhX4g_sX6nCwKJfLMLNGQ7Xl21NB9ukg5RpLDqRDzrQ4WPlBiR_zaAIHsgzlmQLE57FyEf0I5LrXin2w-fnnMWS1tiSoyY4ajI8dCEsECqAa4b2yHpn4TSTuDaGdmK05fai7Dx3NwZMTEggJ4mxAOXUYnSsa-GnEpadXOiz-kPXzWkHvX32JpVqlF5piJWkj1fZ28j3_YbfhJuiQ4FOtz-QgqTro7L5VMIzvtrmpf-eJj5swVjyXEq8YIMMYu9kgfpIFrVa14OV1fhQe1PJBVklAisSreYwbHeqss63uN5HtRwXU_Cx7ktGtt46zWIUdjqJPK9anZ5frs3He-kH2Q5ChQnGfQ0b8xj9_Qg-L59i8QGj-UYS1vsdQJYVSOvprjzflLlSh4v5s9NoUvOoeRTI=w700-h525-no

-Trebuie să fim atenți și să ne ferim din calea vapoarelor fiindcă la distanțe atât de mici, efectiv nu ne pot feri. Chiar dacă ne văd, manevra unui vapor e complicată și cere timp, mult mai mult decât are la dispoziție. Vaporul nu are frână și nici ambreiaj și toate comenzile trebuiesc executate din mașină, ori a opri elicea care are o masă inerțială deloc de neglijat și a reporni mașina pe mers înapoi, băgând inițial aer comprimat în pistoane, apoi injectând păcura, îl face din start inoperant.
Există o legătură așa numită cauzală între lucrurile care vor interacționa în viitor, ca urmare a unor evoluții din trecut, conform unei legături de tip cauză-efect ce nu poate fi oprită, exprimată foarte plastic de Eminescu în poezia ”La steaua„:

La steaua care-a răsărit
E-o cale-atât de lungă,
Că mii de ani i-au trebuit
Luminii să ne-ajungă.

Poate de mult s-a stins în drum
În depărtări albastre,
Iar raza ei abia acum
Luci vederii noastre.

Icoana stelei ce-a murit
Încet pe cer se suie;
Era pe când nu s-a zărit,
Azi o vedem, si nu e.

Urmărim direcția feribotului și descoperim pe coastă o mare de luminițe.
-Ce localitate e acolo? îl întreb pe skipper.
-Gallipoli.
Numele răsună cu întreaga încărcătură emoțională pe care-o poartă în spate, în ciuda celor o sută de ani ce-au trecut de la campania militară pentru care a slujit ca teatru de operațiuni. În lumina recentului dialog, luptele din Dardanele au fost legate cauzal de evenimentele de pe Frontul de Vest, din primul război Mondial. Prima conflagrație mondială s-a transformat într-un război de poziție, în care principala armă a fost mitraliera. S-au săpat tranșee de ambele părți ale frontului de la granițele Elveției până la Canalul Mânecii. Oamenii trăiau mizerabil îngropați în pământ, în timp ce deasupra capetelor lor, prin aer, un nor de gloanțe le interzicea ieșirea. În acest fel Primul Război Mondial a ajuns într-un impas și s-a terminat după ani de zile, când suferința a ajuns prea grea pentru a continua, însă între timp s-au căutat diverse soluții de deblocare a situației prin ocolirea frontului terestru pe căi maritime și, de vreme ce mările nordului erau în cea mai mare parte a anului înghețate, o soluție rămânea pătrunderea unei flote aliate prin strâmtori, până în Marea Neagră, cu intenția de a activa Imperiul Rus și scoțând Turcia din război, să permită României și Greciei să se manifeste în regiune balcanică.
Strategul campaniei a fost Winston Churchill, care în acei ani era Prim Lord al Amiralității, și care propunea să se folosească cea mai importantă resursă a Angliei, forța navală. S-au anticipat pierderi, prin urmare au fost trimise în campanie navele uzate moral, care nu mai puteau face față războiului din Marea Baltică împotriva Kaiserliche Marine, Marina Imperială Germană.
Deși pare unanim acceptat că planul a fost genial, rămân serioase semne de întrebare asupra finalității sale. Chiar dacă flota aliată ar fi reușit să scape de tirul de artilerie al apărării de coastă și să străpungă barajul de mine din strâmtoare croindu-și cale liberă spre Constantinopol, ar fi avut în față Bosforul, imposibil de forțat pe cale armată. Se presupune că se miza pe o demonstrație de forță în Dardanele, care să impresioneze și să determine o lovitură de stat care să aibă ca efect scoaterea din război a Imperiului Otoman, având reputația de „Bolnavul Europei”, dar în realitate a fost exact invers, turcii mobilizându-se, câștigând și intrând în epoca modernă sub conducerea lui Mustafa Kemal supranumit Ataturk, ce s-a evidențiat ca și comandant în luptele din strâmtoare.
Generalul Sir George MacMunn a spus despre Galipolli: „Ideea domnului Winston Churchill a fost magnifică”, catalogâd-o totuși ca „cea mai condamnabilă nebunie în care au fost momiți vreodată niște amatori”. Se pare că amatorii erau forțele australiene și ale noii zeelande, numite generic ANZAC, prost antrenate și nedisciplinate, ce au suferit pierderi grele în debarcarea din golful căreia i-au și dat numele.
Pe scurt, campania s-a derulat între 17 februarie 1915 și 9 ianuarie 1916. După ce un avion plecat de pe HMS Ark Royal a survolat strâmtoarea într-un zbor de recunoaștere, a început bombardamentul naval asupra bateriilor de coastă de la Kum Kale și Kephez. La 18 martie 1915, după ce comunicațiile între cetățile de pe mal au fost întrerupte prin tăierea firelor de telefonie, vasele de deminare au primit ordinul de a intra în strâmtoare. Manevrate de civili, navele n-au reușit să ducă la bun sfârșit misiunea, o mare parte fiind scufundate în urma loviturilor bateriilor de coastă sau a minelor, motiv pentru care, invocându-se pierderi inacceptabile, s-a procedat la „rechemare generală”.
Eșecul acțiunii navale a dus la ideea atacului terestru care să ducă la capturarea cetăților și a bateriile de artilerie mobilă ale otomanilor și aici intră în scenă Forța Imperială Australiană (AIF) și Forța Expediționară Neozeelandeză (NZEF), susținute de divizii britanice și franceze, ce au fost aduse din Egipt și încartiruite în insula Limnos. Deoarece debarcarea avea nevoie de transportoare, atacul a fost amânat cu cinci săptămâni, răgaz care le-a oferit turcilor posibilitatea să se reorganizeze prin săparea de tranșee, cablare a coastei, construirea de drumuri și socluri pentru tunuri și chiar constituirea unei mici flote aeriene de patru aeronave, în timp ce trupele au fost trimise în marșuri pentru a evita letargia.
Operațiunea a început în 25 aprilie. Antanta a plănuit debarcarea pe șase plaje din zona golfului numit de atunci Anzac și a capului Helles. A urmat un episod eroic de ambele părți, din care exemplific punctual. În preajma cetății Seddulbahir a debarcat Royal Munster Fusiliers și Regimentul Hampshire în bărci deschise, pe un mal blocat cu sârmă ghimpată și apărat de trupe otomane amplasate în zone defensive bune, astfel că din primii 200 de soldați porniți la debarcare, doar 21 au atins țărmul. De cealaltă parte Regimentul 57 de infanterie comandat de Mustafa Kemal a primit următorul ordin: „nu vă ordon să luptați, vă ordon să muriți. În timpul ce va trece până la moartea noastră, alte trupe și alți comantanți vor putea veni să ne ia locul”. Regimentul a fost decimat, drept pentru care, în semn de respect, numărul 57 nu mai este atribuit unui alt regiment din armata turcă.
Campania s-a blocat în tranșee, ofensivele și contraofensivele din cursul următoarelor luni nefiind decisive pentru nici o parte, însă acțiunea se îndepărta de obiectiv și avea repercursiuni negative asupra opiniei publice din Anglia. Un episod special a constat în lupta submarinelor ce patrulau prin strântoare.
Intrarea Bulgariei în război de partea Puterilor Centrale a deschis o cale terestră Germaniei, permițând transportul pieselor grele ce au suplimentat artileria otomană. În aceste condiții în decembrie și ianuarie s-a ordonat evacuarea pozițiilor, operațiune catalogată ca operațiunea cea mai bine executată din cadrul campaniei.

xxofwx4O3DE0L2FstIhrIIJpvCyOB03gHjdAy9qGRZCrr9sFX2jXwq2_ZmrJuwZKnUP2vkp71sKVhuJf09Yih_5D5zuC2hus-ZBTTWt7E1H7s9Ayijcz08PzzOy1f4TBrPKrzHiLgUh3V7IoLZnE-VXdHX2xlLk84VWTUt8s5bsIAdmHlyVOst7Ofxqt0ly8uHJsOzSsqtZm4CdGkOGASXjBBneZ_wBYT9WoLc1iJd1NVVrV0vJ0HJqPHKszrZPjkHCpcnanl4R9HCiXKhNT7BsZptFvY7gQHuEFpL4lPKwLVg01ulOFcn1x8oktD0Mb-fpaaAB6RTi9nt_vrHbgvZ2Jd-4OvsallksX3ypxd9bJepcnImCuObYMkDERX1F3N0LvlMMnC33E1TPJqTmm8yvkyw5UAKwijvAyv7siooJ5cU67tRCCAdxTq0m0MKVzl3PnWPHYKFSzMW4kBYDmp6Ng9DPlBRPKcIBT1Qmp9Ebz2KEINFUqNePeIpUeCt9yHIAxQW6rrmouXDESRylu0en6B84hpu2P7qmpR_fBfnQ=w700-h525-no

Urmăresc traficul mașinilor pe șoseaua de coastă. Cunosc atât de bine senzația de la volan, când te întorci acasă la ora la care trebuie deja să aprinzi farurile și de la bord, viața terestră mi se pare îndepărtată, de domeniul nostalgiei. Pare uimitoare această amarinizare totală, dar totuși revin la legăturile cauzale amintindu-mi ultima strofă a poeziei mai sus citată:

Tot astfel când al nostru dor
Pieri în noapte-adâncă,
Lumina stinsului amor
Ne urmăreste încă.

E clar: sunt, totuși, un om al uscatului.
 
Ultima editare:
Am vizitat in vara parcul istoric Gelibolu, asteptand jonctiunea cu colegii de tura in Eceabat, imi doream de mult sa umblu prin peninsula Gallipoli. O noapte am facut chiar camping sauvage la marginea padurii parcului, langa ogoarele taranilor, dis-de-dimineata ne-am intremat zdravan cu airan si produse de patiserie locala la gozlemaria de sub vie de pe drumul Eceabat - Kabatepe.

Doua filme legate de campania din Galliploi: Gallipoli (1981) cu Mel Gibson si recentul The Water Diviner (2014) cu Russel Crowe.

Cine fuge tare vare inspre AI la Antalia ar putea face un stop de o noapte la bac, chiar e ceva de vazut atat ca istorie cat si ca privelisti.

Dar aici nu se vad pozele din ultimul episod!
 
Alin ști foarte bine părerea mea, aventura este bună atâta timp cât ești în siguranță, Chiru mă știe din clasele primare și poate de aceea nu am avut propunerea de a merge cu voi. La a doua ridicare de voce „ Bananec Blues ” rămânea fără skipper....noroc ca pe marea neagră nu sunt rechini ucigași.....Dar poate ar trebui să îmi expun părerea....
- Minimum de siguranță - veste cu fluier, cu lanternă, cu sistem de localizare (asta poate e prea mult, dar ținând cont ca navigarea nu s-a făcut costier.....)
- impeler de rezervă (nou)
- curele de transmisie (noi)
- motor suplimentar (cu rezerve suficiente de benzină)
- chit de semnalizare de urgență (rachete de semnalizare, vopsea de marcaj poziția)
- elice de schimb ( pentru cazuri de forță majoră)
- Minimum de decență - echipamente individuale minimum 2 schimburi pentru fiecare
- minim un om pe post
- Minim de documente - acte barca
- acte echipaj (cu permise de navigație cu tot)
- acte motor (motoare) cu verificarea la zi (reala nu prin corespondență)
- Minim de supraviețuire - Conserve, carne uscată, vitamine ( vitamina C in special), apa (din belșug)

- Cel mai important lucru!: - RESPECT RECIPROC!!!


Eu personal am aceste lucruri în barca și nu navighez „ în larg ” și barca mea are doar 5 metri! Dar de fapt ști acest lucru pentru ca le ai și tu!
 
Ce de viteji, frate, in razbelu' 'cela...
De 'criticii' evenimentului beligerant nici nu indraznesc sa aduc vorba, "e de vis"... ca deh... tineti-l cucoana pe Bubico, io-s nevricos si sar pe jeam... il vaccinasi macar cu antirabicu'?

mobile...
 
Iar apar comentatori care discuta, inca de la prima postare pe acest forum, niste evenimente la care nu au participat? Sa fi avut dreptate "Nomazii"? :confused:
 
Daca de mine era vorba....din fericire nu am participat.....dar din păcate cunosc detaliile din fotografiile care nu sunt aici, și nici părerea persoanei care „ a EVADAT”, inconștiența e mare, Dorin este un adevărat ilustrator in vorbe bune, care știe sa materializeze frumosul din urât. Dar ce știu TALIBANII, ce știu NOMAZII????!!!!
 
Daca de mine era vorba....din fericire nu am participat.....dar din păcate cunosc detaliile din fotografiile care nu sunt aici, și nici părerea persoanei care „ a EVADAT”, inconștiența e mare, Dorin este un adevărat ilustrator in vorbe bune, care știe sa materializeze frumosul din urât. Dar ce știu TALIBANII, ce știu NOMAZII????!!!!

Parerea mea e sa nu stricam povestirea lui Dorin, cu interventii beligerante. Inteleg opiniile, au si ele locul lor si mai ales momentul lor. Acum, aici si in forma cu aruncatul peste bord, nu sunt deloc nimerite.
Iar forumul activ, este o casta a unor oameni ce s-au cunoscut deja, si-au impartasit pasiunea si activitatile, au ajuns la afinitatea de a fi prieteni. Oricine poate intra, urmand acesti pasi de bun simt. Altfel nu cunoaste si poate lovi anapoda, fara sa-si dea seama.
De exemplu Nomazii (DoiNomazi) sunt un cuplu de calatori temerari, care au batut nisipurile deserturilor, crestele muntilor, apele, de la crocodilii din Everglades, pana la ghetarii Marelui Nord. "Ce stiu TALIBANII , ce stiu NOMAZII?!??!!!" , ai intrebat. Nomazii stiu multe, foarte multe.

P.S.
Intrarea de la prima postare, cu o exprimare atat de razboinica, aduce cumva cu soldatul sovietic tropaind in altarul bisericutei din sat. Eu cred ca e bine sa ne cunoastem putin, sa citim povestirea lui Dorin in intregime, apoi cu intelepciunea data de aceasta asteptare, comentam orice.
 
Ultima editare:
Pety, putem discuta orice cu calm, fara a irita. În mod normal în această dimineață aș fi trecut direct la următorul episod însă unii pot interpreta tăcerea ca o încuviințare mutuală a ceea ce ai scris și în spiritul adevărului trebuie să spun că lucrurile nu au stat așa. Constantin este un skipper cu mare experiență, nu un aventurier și chiar dacă Bananec Blues suferă la capitolul confort, nu face rabat la siguranță. Astfel vorbesc in cunostinta de cauza cand sustin ca la bord existau veste de salvare, lanterna, colac de salvare, chit de semnalizare, setul intreg de acte ale navei (mult mai multe decât ai menționat) si mancare cat sa ajungem in Malta (nu am mancat nici jumatate). In plus motorul era nou, verificat, cu schimbul de ulei proaspat facut si s-a dovedit ca doar supraincalzirea datorata ruperii curelei l-a dat peste cap, dupa racire fiind complet functional. Pana si discutatul impeler exista, totusi, chiar daca nu in ambalajul original, astfel ca securitatea la bord nu a fost pusa nici o clipa sub semnul indoielii.
 
Ultima editare:
Gokceada

La ora 1 intru de cart. Mi-ar fi plăcut să fiu părtaș la spectacolul Dardanelelor, dar n-aș fi putut rămâne treaz toată noaptea și am preferat să dorm ca să pot prelua cartul din zori. Mugurel se resimte după orele lungi petrecute cu ochii în compas și trece imediat la somn, în timp ce skipperul rămâne mai departe de veghe.
Suntem în pâlnia de ieșire din Dardanele. Nu avem lună și în bezna adâncă strălucesc misterios luminile de balizaj a strâmtorii și cele mișcătoare ale navelor. Ne strecurăm pe sub malul nordic dominați de un uriaș monument ridicat pe vârful unei coline ce străjuiește așa numitul Morto Bay.
-Turcii au simțul monumentalului, se aude skipperul.
Îl au, și construcția ce ne domină nu numai prin amplasament, ci și prin masivitate, o dovedește din plin. Arhitectura e sobră, specifică mausoleelor, scăldată într-o puternică lumină purpurie. Chiar neștiind povestea, îți transmite faptul că acolo s-a petrecut ceva teribil. Simt că mă zbârlesc și nu știu dacă e de la vântul răcoros sau de la semnalele subliminale cu care mă îmbib.
În prova tribord se văd luminile unei localități desrvită de un mic port pescăresc. După hartă pare să fie Seddulbahir, localitatea cetate de la capul Helles, ultimul avanpost la ieșirea în Egee.
-Schimbă pe 275.
-275!
-Ai în tribord insula Gokceada și imediat după ea, Lemnosul. Între cele două insule e un curent puternic ce te împinge spre Lemnos, dar atenție, locul e plin de recife și ca să fii în siguranță, cum ieși de după Gokceada trebuie să schimbi cursul spre nord până câștigi suficientă înălțime ca să ocolești Lemnosul de departe. Ai înțeles?
-Am înțeles!
Constantin coboară lăsându-mă în universul mării. E atât de beznă încât simt uscatul, dar nu pot să-l văd. O luminiță nefiresc de înaltă nu poate fi stea și mă gândesc că Gokceada s-ar putea să fie muntoasă. Suntem în umbra insulei și vântul aduce arome florale amestecate cu miros de pădure, dar sunt prea stresat ca să mă pot bucura de ele. Cercetez orizontul de-a roata și după ce mă conving că nu e nici o primejdie iminentă, cobor la chart plotter să-mi fac o idee asupra împrejurimilor.
Lumina ecranului împrumută cabinei un aer familiar, aproape casnic. Zoomez să văd ansamblul, dar când mă aplec asupra ecranului aud un zgomot de obiect căzut pe jos și mi se încețoșează privirea. Pe barba piraților, mi-a căzut o lentilă! De teamă să nu o calc pipăi paiolul centimetru cu centimetru până o găsesc, apoi revin în cockpit să verific dacă n-am luat-o razna: n-am luat-o.
Îmi stăruie în minte avertismentul skipperului privitor la recife, n-am apucat să văd nimic la chart plotter și pe deasupra am rămas și fără ochelari. Potrivesc lentila cum pot, mă asigur din nou pe toate cele 360 de grade ale orizontului și mai cobor o dată la chart plotter. La lumina ecranului realizez că lentila e plină de sare și de amprente ce-mi reduc acuratețea privirii, dar totuși, reușesc să mă dumiresc asupra drumului urmat și mai ales a împrejurimilor.
Când revin în cockpit știu că am în prova un vapor a cărui lumini le și zăresc în întuneric. Vasul e ancorat la capătul insulei constituind un bun reper pe care-mi propun să-l ocolesc înainte de a schimba cursul spre nord.
Navigația cu velă și motor ne asigură cinci noduri, însă Gokceada are aproape 30 de kilometri lungime și trec mai bine de două ore până să mă văd la capătul ei. Cerul se luminează discret devoalând profilul insulei, iar vaporul își aprinde toate luminile de punte, scoate pe coș trâmbe groase de fum și se pregătește să ridice ancora. Dimineața începe să-mi curgă prin vene și temerile nopții se risipesc.
 
Ultima editare:

Back
Sus