navalizare motor auto

Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.
-daca nu-i motor sa mearga la regim fortat nu trebuie racit uleiul.
-daca ai racit bine apa din motor,sigur se raceste si uleiul
-daca totusi vrei sa-l racesti,prin baia de ulei treci o teava dintr-o parte-n alta
prin care trece apa de racire a motorului(apa din balta care merge la schimbatorul de caldura);daca-i racit cu aer,treci apa cu o pompa special plasata pentru lucrul acesta.la motoarele volvo mai vechi care sint racite direct cu apa din lac sau mare,treci la fel apa si prin teava de racire a baii.
-atentie pe unde treci teava,sa nu fie in dreptul SORBULUI de ulei!

-acelasi sistem se foloseste si la racit schimbatorul(inversorul),apa trece printr-o placa prevazuta cu o gaura,iar placa este aplicata pe inversor;unele inversoare au lateral o suprafata frezata special pentru asta sau poate fi aplicat un radiator din aluminiu la fel ca cel folosit in electronica.
-inversorul ca si motorul NU trebiue sa mearga reci !
 
daca-ti foloseste pot sa-ti ofer(gratis)
planurile unui schimbator pe care-l folosesc,este iarna,te plictisesti, si daca ai unde sa bati fiare,fara sa te alerge vecini,in 2-3 zile e gata !
 
maiculita,ce de pareri!
in afara de home made care stiu ce poate, mai are cineva o diploma de mecanic pe aici?barcaholic ar trebui sa angajeze consultanti de specialitate, altfel ramanem in bezna.stiu undeva un motor care,ca si tip, s-a folosit si pe vapoare, desi acum face alta treaba!de aratat arata ca orice motor, se pune apa, ulei si motorina si pacane de mai mare dragu!
 
Salutare ,

Acest subiect , navalizarea motarelor auto , ar trebui privit mult mai in ansamblu si cred dupa parerea si experienta mea ca ar trebui sa luam in considerare intreg ansamblul de propulsie ( motor , inversor , linie axiala , elica).
Realizind un proiect manufactuer , ar trebui sa avem in vedere in primul rind ce vrem sa facem cu barca (ce tipuri de plimbari facem , unde o folosim , cit o folosim ) , toate aceste avind impact major in stabilirea sau incadrarea intr-un anumit buget .
Dupa ce ne-am hotarit , ar trebui sa abordam proiectul putin invers , si anume sa o luam putin de la coada la cap : ar trebui stabilita optiunea de linie axiala sau sistemul Z-drive (in functie de forma barcii in zona pupa a operii vii , a modelului de chila ales sau existent) , modelul de reductor-inversor si nu in ultimul rind tipul de motor . Toate acestea trebuiesc gindite si raportate la dimensiunile gabaritice ale barcii , fara a face prea multe excese . Excesele nu duc decit la alte batai de cap deja existente in realizarea acestui proiect .
Daca nu ne pricepem sa facem calculele exacte in ceea ce priveste stabilirea standardelor de putere ale acestui sistem de propulsie functie de gabaritul barcii, il putem ,,fura,, de la ambarcatiunile executate de producatori , comparind ,,alegera,, lor cu optiunile si posibilitatile fiecaruia .
Nu este un criteriu , dar poate fi un bun punct de plecare si orientare , pentru deciziile ulterioare .
Trebuie sa fim constieti inca de la bun inceput , ca nu vom putea realiza un sistem care sa aiba aceleasi caracteristici cu un sistem produs de ,,fabrica,, , deoarece se vor imbina elemente gindite si construite pentru alte domenii , dar cu putina dibacie romaneasca , putem realiza un proiect care sa ne satisfaca placera de a iesi pe apa in deplina siguranta .
Nu sunt de acord cu improvizatiile , pentru ca din experienta , pot spune ca nu aduc decit mari batai de cap si chiar sacrificiul de a nu te bucura de placera unei plimbari pe apa . Dar daca este sa facem o improvizatie , atunci
ar trebui sa o facem putin gindita si ideal fara zgircenie(scuze ptr. termen!).
Citind pe forum , am constatat ca daca am aduna toate ideile si parerile , am reusi sa inchegam un sistem de propulsie destul de eficient , dar trebui sa inlaturam pentru inceput citeva idei , ca de exemplul modul de racire a uleiului din motor ,cel de al 2-lea circuit de racire ( ptr. cei ce folosesc barca pe apa dulce) , multitudinea pompelor auxiliare pentru motor care ar face nu stiu ce, tentatia de a alege motoare cu mult mai puternice decit ne-ar face trebuinta , etc. Toate aceste lucruri nu reprezinta decit costuri si batai de cap .
Am fost in trei croaziere pe mare (C-ta----1-Creta , 2- Cipru , 3-Marea Ionica) cu o ambarcatiune de 10m , construita in Romania in anii 80 , la care, intreg sistemul de propulsie a fost construit prin imbimarea unui motor de WV golf 1 diesel (1400cc/65cp) , un inversor de barca de salvare , multe cuplari elastice , linie axiala si o elica (de 32 cm. diametru) . Barca are o greutate totala (fara plinuri ) de 5,5t .
Navalizarea motorului a constat in montarea unui racitor pe motor si a pompei de apa de mare . Circuitul de apa sarata a fost realizat din furtune gofrate ce au foarte bune calitati (elasticitate , buna durabilitate , foarte usor de montat , realizarea unei bune etanseitati si nu in ultimul rind usoare dpdvd al gabaritului ) .
Singura modificare , nu foarte complicata , a fost aceea de a modifica carcasa ambreajului , pentru a permite cuplarea motorului cu inversorul .
Montarea pompei de apa sarata , s-a realizat prin prinderea acesteia de postamentul motorului , antrenarea facindu-se prin curea de la fulia motorului , printr-un intinzator .
Recunosc ca pe parcursul calatoriilor , am folosit foarte mult motorul , in special datorita trecerilor prin Dardanele si Bosfor si mai ales pe timpul furtunilor pe care le-am prins (nu putine) .
Pot spune ca acest motor a mers si peste 48 h fara intrerupere , fara a avea probleme la sistemul de racire sau ungere .
Problemele au aparut in alta parte , la inversor . Fiind un inversor de barca de salvare , unde antrenarea lui se face de catre un motor de turatie mica , in momentul in care acceleram motorul la 1500-1700 rot/min. , capacele carcasei inversorului , care erau din aluminiu , se slabeau datorita faptului ca erau prinse cu suruburi de inox filetate in carcasa si pierde-am uleiul din inversor . La o turatie mai mica totul era ok , dar abia mergeam .
A fost un advarat chin cu acel inversor , trebuia demontat in fiecare port , pentru a reface filetele si a etansa capacele (munca si mizerie) .
Am cautat sa schimbam inversorul , dar nu aveam prea multe optiuni . In cele din urma am gasit un inversor hidraulic care nu a functionat la parametrii macar al precedentului (consuma multa resursa si nu scotea mai nimic) . Asa ca am renuntat foarte repede la el , chiar dupa prima iesire de proba .
Dar timpul scurt pina la urmatoarea plecare a facut sa mai luam o decizie pripita (fapt dovedit ulterior) . Prin anumite cunostinte , am reusit sa facem rost de un alt inversor ,,de firma" . Era un inversor proiectat pentru un motor de putere mai mica (cca 25 cp) . Intrucit devenisem ''specialisti" , montarea nu a mai fost o problema . Problema a aparut cind a trebuit sa folosim mai multa putere (la urcarea prin Dardanele si Bosfor ) si mai apoi prin cea mare furtuna pe care am prins-o in Marea Neagra . S-a gripat un rulment din cauza solicitarilor si am ramas fara inversor , noatea in plina furtuna , undeva la 40 mile travers de Burgas . Am ajuns in Burgas dupa 36 h , unde am reparat inversorul si am plecat mai departe spre casa .
Am povestit toate aceste intimplari pe scurt pentru a se intelege ca pe mare esti singur si trebuie sa te bazezi foarte mult pe barca , pe echipamentele cu care este dotata aceasta inclusiv sa nu fii stresat ca nu iti merge bine motorul .
Asa ca alegerile nu ar trebui facute chiar dupa ureche , ci ar trebui sa ne gindim chiar foarte serios la ele , pentru ca este posibil ca viata noastra si a celor cu care calatorim sa fie pusa in pericol .
Spuneti NU improvizatiilor, iar daca totusi trebuie sa le faceti , GANDITI-LE , si asigarati-va ca a-ti epuizat toate variantele (de luat in calcul sisteme de propulsie complete second-hand care necesita poate doar mici reparatii) .

Astept sa am discutii cu cei interesati , sa schimbam pareri si idei pe aceasta tema .
 
Multumim pentru rabdarea de a pune pe forum experientele pe care le-ati avut. La un velier maritim, care se deplaseaza in regim de deplasament, cred ca ar fi bun un ansamblu complet diesel-inversor-linie axiala-elice, luat de la o barca de salvare de deplasament similar, fiind facute pentru anduranta si fiabilitate maxima. Necazul e ca e destul de greu de gasit asa ceva. Acum peste 20 de ani faceam practica la constructia de barci de salvare la IMNG, si se faceau pe atunci barci mari, de 45 de persoane daca imi aduc bine aminte, pe care se monta dieselul de 65 de cai in 4 cilindri care echipa si tractoarele Universal 650, nu mai retin totusi tipul de inversor. Asa ceva in afara ca e depasit astazi, e si prea mare si greu pentru o barca maritima de croaziera. Daca vreun norocos poate gasi un ansamblu complet scos de pe o barca de salvare mai mica, si-a rezolvat problema propulsiei, insa destul de greu de gasit.

Cred ca o alternativa necostisitoare pentru o barca mai usoara ar fi achizitia unui ansamblu complet, dezafectat de la un velier mai vechi de pe afara, si revizia la fatza locului, avand in vedere penuria de meseriasi adevarati de la noi. Sunt multe motoare sanatoase pe barcile mai vechi, de obicei racite direct cu apa de mare, si din cauza ca au fost folosite la turatie mica, specific regimului de deplasament, nu cred ca sunt foarte uzate. Nu cunosc totusi prea bine solutia de etansare a tubului etambou la barcile mai vechi, avand in vedere ca azi se foloseste tubul etambou inundat, cu garnitura tip Vetus la iesirea axului dinspre elice, care realizeaza si ungerea direct cu apa. Oricum, cred ca e important sa se foloseasca inversorul potrivit pentru puterea si turatia motorului. Cam atat deocamdata de la mine, invit pe cei mai in tema sa ne lumineze sau sa ma corecteze :).
 
Ultima editare:
Salut,
Sunt de acord cu ce a scris Tarzan pentru ca am fost cu el in voiajele respective.
Am de adaugat faptul ca un prieten de al nostru, satul de atatea probleme cu motorul avut (tractor D4...), a hotarat anul trecut sa il schimbe cu un Volvo Penta de 74 HP cu reductor- inversor. In momentul in care s-a hotarat, noi l-am sfatuit sa ia si linia axiala + elicea de la Volvo (aprox 1500EUR). Nu l-am putut convinge (il citez:lasa ca linia mea axiala are 6 rulmenti, ungere gravitationala... etc.). Toate bune si frumoase pina la probele de mare cand a recunoscut ca am avut dreptate.
:skip:
 
Bine v-am gasit.
Vad ca multa lume cauta un motor diesel de putere mica. Recomandarea mea este Daihatsu Charade 1977-1994, motorul diesel 843 - 993 cmc, trei cilindri line, dupa anul de fabricatie intre 24 si 74 KW (ultimul cu turbo). Motorul e mai greu de gasit pe la dezmembrari, cred ca mai degraba gasiti toata masina prin occident (pret sub 1000 E la o ruginitura). In rest cautati dupa cum bine s-a spus, motoare industriale mici. Marci precum Kubota, Hatz, Lombardini, Ruggerini, Daihatsu industrial (vadute si sub denumirea Briggs&Stratton) au toate motoare mici in 2 cilindrii, racite cu apa. Motoarele acestea vin cu garantii de mii de ore, asa ca nu sunt probleme. Pentru cine vrea mai ieftin, chinezii au clonat aproape tot ce a fabricat Yanmar, si mai au o multitudine de motoare diesel industriale de diferite puteri.
Pentru reductor si inversor ar fi de studiat o cutie de viteze de motocicleta cu cardan (Dnepr, BMW, Motto Guzzi) si mers inapoi. Cu care ocazie ati cam rezolvat si problema liniei axiale.
De ce nu va plac motoarele pe benzina? Ele nu sunt mai greu de marinizat, au nevoie in plus doar nevoie de o aprindere electronica fara contacte (adica platini), kit de izolatie la scantei al alternatorului si arestor de flacari la carburator.
Pentru cine vrea sa raceasca uleiul, oricarui motor fara radiator de ulei i se poate monta asa ceva, folosind o placa de distributie insurubata sub filtrul de ulei. solutia e clasica si a fost dezvoltata in sporturile cu motor.
La un motor auto marinizat uleiul se schimba prin gaura de la joja, folosind o pompa de absorbtie.
Succes la marinizat!
 
Pentru reductor si inversor ar fi de studiat o cutie de viteze de motocicleta cu cardan (Dnepr, BMW, Motto Guzzi) si mers inapoi. Cu care ocazie ati cam rezolvat si problema liniei axiale.

De ce nu va plac motoarele pe benzina?

Bine ai venit :). Buna idee cutia de moto pe cardan, dar mai bine BMW decat Dnepr, ca una e sa-ti crape hardughia pe susea, si alta e in mijlocul marii :rolleyes:. In marsarier are totusi raportul mic, apropiat de cel al vitezei 1. Daca ma gandesc cate cutii de Dnepr mi-au trecut prin mana, parca imi pare rau ca n-am pastrat una macar de proba ca inversor. Conectarea cu axul etambou merge prin cupla aia de cauciuc de la cardan, dar axul, tubul etambou si elicea trebuie oricum sa fie alt ansamblu. Ma gandesc ce motor usor de procurat s-ar potrivi cu cutia de moto, oricum ceva de max 30 de cai.

Mie nu-mi plac motoarele pe benzina pt ca nu pot face blaturi cu vaporenii decat la motorina :D, glumesc, oricum dieselurile sunt mai bune pentru anduranta, cuplu si regimul de turatii mici, ceea ce e nevoie la veliere. Mai ramane de gasit motorul potrivit, la bani potriviti. Eu cat m-am dat pe Dunare am folosit outboarduri obisnuite in 2 si 4 timpi, care (imho) sunt preferabile inboardurilor pe benzina, fiindca scutesc toate complicatiile (transmisie, racire, vibratii, gauri in barca etc). Daca s-ar monta intr-un putz etans sub cockpit, un outboard ar putea fi folosit in gen saildrive (vezi Rio Hondo 40).
 
as face cateva completari la capitolul asta...un proiectant de barca facea precizarea ca la folosirea motorului pe benzina sa fie un robinet pe alimentarea de la rezervor, care se inchide inainte de oprirea motorului si se lasa sa mearga pana se termina gazul din carburator....compartimentul in care e montat motorul pe benzina nu trebe sa fie etans, avand fante de ventilare eventualii vapori se vor antrena si nu vor fi probleme...cat priveste schimbul de ulei, motorul se monteaza la o anumita inaltime de fundul barcii, in care spatiu am vazut de obicei o tava de aragaz pentru eventuale pierderi....cine face o barca cu siguranta e in stare sa faca un vas specializat sa colecteze eventuale pierderi de ulei si in care sa dea si drumu la ulei cand trebe schimbat....solutia cu pompa e buna dar implica servituti...exceptan cazul ca e manuala....
 
Merci Vali. Stiu ca trendul este de mult spre diesele mici, le cunosc toate avantajele. dar pentru barci mici care vor inboard (de ce stiu numa proprietarii, eu numa outbord as folosi) benzina ramane o optiune ieftina. motoare mici si fiabile pe benzina se gasesc la preturi mai mici. pana la urma benzina sau diesel, elicea tot trebuie adaptata raportului de reductie folosit si curbei specifice de putere. Motor care se poate adapta usor la cutia de Nipra ar fi numitul Daihatsu diesel (baga nemtii pe nipre si fac motociclete diesel), toate neamurile de diesele industriale (aceeasi sursa).
Dar iata ca am gasit si un mic diesel: http://www.kipor.ro/motoare/km2v80l
@rexsailor
corect, compartiment ventilat.
pompa poate fi una mica de 12V, rezistenta la motorina, adica o fosta pompa de carburant, iar pentru velistul stilat o seringa home made cu capacitatea de 0,5-1L.
 
un motor de auto sau moto vreau sa adaptez si eu pe barca mea inca neconstruita dar dupa ce am trecut prin toate posturile de pe aici mi-am dat seama ca nu am luat in calcul multe probleme!asta nu ma v-a opri fiindca sunt un tip incapatanat ,ramane de vazut la sfarsit ce "branza" am facut, asta insemnand peste vreo doi ani cel mult ,sper!
 
Am citit ce s-a scris aici si nu am inteles o treaba. Ce va impiedica sa sa montati radiatorul pe punte adica undeva deasupra in aer liber si cu un electroventilator comandat prin termocupla cum este la orice masina. In cel mai rau caz ar fi un pic inestetic dar i se poate face o masca frumoasa fara mari eforturi. Chestia cu radiatorul de ulei mi se pare exagerata, radiatoare de ulei au numai motoarele care au nevoie de asa ceva.
 
Ultima editare:
N-am vazut pana acum racire cu radiator pe barci sau alte ambarcatiuni, cred din cauza ca transferul termic e mult mai eficient la schimbatorul de caldura pe apa, mai ales la regimul de anduranta al motoarelor navale. Plus ca radiatorul iti ocupa spatiu, e inestetic, si trebuie sa tragi toate racordurile pe punte. Schimbatorul de caldura pe apa se monteaza compact langa motor, traseele sunt foarte scurte, si eficienta garantata chiar si pe cele mai mari calduri.
 
N-am vazut pana acum racire cu radiator pe barci sau alte ambarcatiuni, cred din cauza ca transferul termic e mult mai eficient la schimbatorul de caldura pe apa, mai ales la regimul de anduranta al motoarelor navale. Plus ca radiatorul iti ocupa spatiu, e inestetic, si trebuie sa tragi toate racordurile pe punte. Schimbatorul de caldura pe apa se monteaza compact langa motor, traseele sunt foarte scurte, si eficienta garantata chiar si pe cele mai mari calduri.

Da, dar iti poti inchipui cum ar arata o barca cu un radiator mare in exterior din care ies tevi, cabluri si furtune? Mad Max episodul IV!!
 
Merci Vali. Stiu ca trendul este de mult spre diesele mici, le cunosc toate avantajele. dar pentru barci mici care vor inboard (de ce stiu numa proprietarii, eu numa outbord as folosi)

Tot asa s-a intrebat si fostul proprietar al barcii mele si s-a lamurit pe pielea lui cand a pierdut o barca din cauza ca i s-a inecat motorul outboard in fata portului! Citez din invatamintele lui catre lume: ii spune outboard pentru a indica directia in care trebuie sa-l arunci!
Penultimul lucru pe care il vrei pe barca e sa te lase motorul cand ti-e lumea mai rea! Pe ape linistite outboard rules dar de unde iei certificat ca numai de gradul 0-1 o sa ai parte?
 
Am zis ca in cel mai rau caz ar fi un pic inestetic, cineva care e in stare sa "navalizeze" un motor auto in mod sigur e in stare sa-l monteze undeva discret si fara sa se vada urat, in afara de asta se poate face o masca cu plasa care sa-i confere si un pic de aspect pe langa protectia necesara. Navalizarea unui motor inseamna si niste compromisuri. Tubulatura (2 tevi/furtune) si 2 fire pentru ventilator chiar nu inseamna cine stie ce inginerie.
 
Ultima editare:
Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.

Back
Sus