Salutare ,
Acest subiect , navalizarea motarelor auto , ar trebui privit mult mai in ansamblu si cred dupa parerea si experienta mea ca ar trebui sa luam in considerare intreg ansamblul de propulsie ( motor , inversor , linie axiala , elica).
Realizind un proiect manufactuer , ar trebui sa avem in vedere in primul rind ce vrem sa facem cu barca (ce tipuri de plimbari facem , unde o folosim , cit o folosim ) , toate aceste avind impact major in stabilirea sau incadrarea intr-un anumit buget .
Dupa ce ne-am hotarit , ar trebui sa abordam proiectul putin invers , si anume sa o luam putin de la coada la cap : ar trebui stabilita optiunea de linie axiala sau sistemul Z-drive (in functie de forma barcii in zona pupa a operii vii , a modelului de chila ales sau existent) , modelul de reductor-inversor si nu in ultimul rind tipul de motor . Toate acestea trebuiesc gindite si raportate la dimensiunile gabaritice ale barcii , fara a face prea multe excese . Excesele nu duc decit la alte batai de cap deja existente in realizarea acestui proiect .
Daca nu ne pricepem sa facem calculele exacte in ceea ce priveste stabilirea standardelor de putere ale acestui sistem de propulsie functie de gabaritul barcii, il putem ,,fura,, de la ambarcatiunile executate de producatori , comparind ,,alegera,, lor cu optiunile si posibilitatile fiecaruia .
Nu este un criteriu , dar poate fi un bun punct de plecare si orientare , pentru deciziile ulterioare .
Trebuie sa fim constieti inca de la bun inceput , ca nu vom putea realiza un sistem care sa aiba aceleasi caracteristici cu un sistem produs de ,,fabrica,, , deoarece se vor imbina elemente gindite si construite pentru alte domenii , dar cu putina dibacie romaneasca , putem realiza un proiect care sa ne satisfaca placera de a iesi pe apa in deplina siguranta .
Nu sunt de acord cu improvizatiile , pentru ca din experienta , pot spune ca nu aduc decit mari batai de cap si chiar sacrificiul de a nu te bucura de placera unei plimbari pe apa . Dar daca este sa facem o improvizatie , atunci
ar trebui sa o facem putin gindita si ideal fara zgircenie(scuze ptr. termen!).
Citind pe forum , am constatat ca daca am aduna toate ideile si parerile , am reusi sa inchegam un sistem de propulsie destul de eficient , dar trebui sa inlaturam pentru inceput citeva idei , ca de exemplul modul de racire a uleiului din motor ,cel de al 2-lea circuit de racire ( ptr. cei ce folosesc barca pe apa dulce) , multitudinea pompelor auxiliare pentru motor care ar face nu stiu ce, tentatia de a alege motoare cu mult mai puternice decit ne-ar face trebuinta , etc. Toate aceste lucruri nu reprezinta decit costuri si batai de cap .
Am fost in trei croaziere pe mare (C-ta----1-Creta , 2- Cipru , 3-Marea Ionica) cu o ambarcatiune de 10m , construita in Romania in anii 80 , la care, intreg sistemul de propulsie a fost construit prin imbimarea unui motor de WV golf 1 diesel (1400cc/65cp) , un inversor de barca de salvare , multe cuplari elastice , linie axiala si o elica (de 32 cm. diametru) . Barca are o greutate totala (fara plinuri ) de 5,5t .
Navalizarea motorului a constat in montarea unui racitor pe motor si a pompei de apa de mare . Circuitul de apa sarata a fost realizat din furtune gofrate ce au foarte bune calitati (elasticitate , buna durabilitate , foarte usor de montat , realizarea unei bune etanseitati si nu in ultimul rind usoare dpdvd al gabaritului ) .
Singura modificare , nu foarte complicata , a fost aceea de a modifica carcasa ambreajului , pentru a permite cuplarea motorului cu inversorul .
Montarea pompei de apa sarata , s-a realizat prin prinderea acesteia de postamentul motorului , antrenarea facindu-se prin curea de la fulia motorului , printr-un intinzator .
Recunosc ca pe parcursul calatoriilor , am folosit foarte mult motorul , in special datorita trecerilor prin Dardanele si Bosfor si mai ales pe timpul furtunilor pe care le-am prins (nu putine) .
Pot spune ca acest motor a mers si peste 48 h fara intrerupere , fara a avea probleme la sistemul de racire sau ungere .
Problemele au aparut in alta parte , la inversor . Fiind un inversor de barca de salvare , unde antrenarea lui se face de catre un motor de turatie mica , in momentul in care acceleram motorul la 1500-1700 rot/min. , capacele carcasei inversorului , care erau din aluminiu , se slabeau datorita faptului ca erau prinse cu suruburi de inox filetate in carcasa si pierde-am uleiul din inversor . La o turatie mai mica totul era ok , dar abia mergeam .
A fost un advarat chin cu acel inversor , trebuia demontat in fiecare port , pentru a reface filetele si a etansa capacele (munca si mizerie) .
Am cautat sa schimbam inversorul , dar nu aveam prea multe optiuni . In cele din urma am gasit un inversor hidraulic care nu a functionat la parametrii macar al precedentului (consuma multa resursa si nu scotea mai nimic) . Asa ca am renuntat foarte repede la el , chiar dupa prima iesire de proba .
Dar timpul scurt pina la urmatoarea plecare a facut sa mai luam o decizie pripita (fapt dovedit ulterior) . Prin anumite cunostinte , am reusit sa facem rost de un alt inversor ,,de firma" . Era un inversor proiectat pentru un motor de putere mai mica (cca 25 cp) . Intrucit devenisem ''specialisti" , montarea nu a mai fost o problema . Problema a aparut cind a trebuit sa folosim mai multa putere (la urcarea prin Dardanele si Bosfor ) si mai apoi prin cea mare furtuna pe care am prins-o in Marea Neagra . S-a gripat un rulment din cauza solicitarilor si am ramas fara inversor , noatea in plina furtuna , undeva la 40 mile travers de Burgas . Am ajuns in Burgas dupa 36 h , unde am reparat inversorul si am plecat mai departe spre casa .
Am povestit toate aceste intimplari pe scurt pentru a se intelege ca pe mare esti singur si trebuie sa te bazezi foarte mult pe barca , pe echipamentele cu care este dotata aceasta inclusiv sa nu fii stresat ca nu iti merge bine motorul .
Asa ca alegerile nu ar trebui facute chiar dupa ureche , ci ar trebui sa ne gindim chiar foarte serios la ele , pentru ca este posibil ca viata noastra si a celor cu care calatorim sa fie pusa in pericol .
Spuneti NU improvizatiilor, iar daca totusi trebuie sa le faceti , GANDITI-LE , si asigarati-va ca a-ti epuizat toate variantele (de luat in calcul sisteme de propulsie complete second-hand care necesita poate doar mici reparatii) .
Astept sa am discutii cu cei interesati , sa schimbam pareri si idei pe aceasta tema .